اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. آبان 1397 - 12:23   |   کد مطلب: 30051
کارگردان نمایش آدم برفی گفت: در تولید اثر هنری برای خردسالان، داستاها نباید از پیچیدگی‌های عمیق برخوردار باشند و باید متناسب با نیازها، قدرت درک و میزان شناخت او از جهان باشد.

به گزارش پایگاه خبری صبح الوند ؛ نمایش «آدم برفی» از جمله هفت نمایشی است که از همدان و توسط هیات انتخاب بخش مسابقه تئاتر خردسال بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان برای حضور در این جشنواره معرفی شده است.

 

در همین رابطه یکی از کارگردانان این نمایش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هر سال تخصصی تر می شود، اظهارکرد: به عنوان مثال مجزا کردن بخش‌ها از جمله بخش تئاتر خردسال، از ویژگی‌های مثبت  این جشنواره است.

 

فاطمه ابرار پایدار ادامه داد : چرا که نیازهای کودکان در سنین مختلف، با هم متفاوت بوده و هر نمایشی برای هر رده سنی ای هم، ویژگی‌های منحصر بفرد خود را دارد لذا  مطالبی که در هر ژانر عنوان می‌شود باید متناسب با بازۀ سنی آن دوره از زندگی کودکان باشد.

 

وی گفت:  آموزش ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، باید ها و نبایدها، اخلاق مداری، عزت نفس و.... به خردسالان با زبانی ساده و جذاب از طریق تئاتر خردسالان امکان پذیر است.و به شخصه خوشحالم که به طور تخصصی به این بخش پرداخته شده است اگرچه شاید این بخش هنوز  نتوانسته جایگاه خود را در اجراهای عمومی پیدا کند با اینحال امیدواریم تمهیداتی اندیشیده شود تا کهنمایش های تولید شده در بخش خردسال هم بتوانند در آینده به مرحله اجرای عموم برسند.

 

این کارگردان تئاتر با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان اظهارکرد: بدون شک هر رویداد فرهنگی که در سطح استان رخ می‌دهد، تاثیرات شگرفی از خود بجای می‌گذارد و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز از این امر مستثنی نیست.

 

ابرار پایدار گفت: تاثیرات این جشنواره را از دو منظر در استان می‌توان بررسی کرد، اول تاثیر آن بر هنرمندان تئاتر استان است که در نتیجه آن بسیاری از گروه‌های تئاتری بطور تخصصی وارد حوزه تئاتر کودک و نوجوان شده اند و سالانه اثرات هنری خوبی را تولید می کنند  که این امر موجب شده تا با افزایش آگاهی و تجربیات پیشین خود، هر سال اجرا و تجربه بهتری را ارایه دهند و همچنین گروه‌ها بتوانند از طریق اجرا در مدارس و مهدکودک‌ها هم به نوعی درآمد زایی داشته باشند و بصورت فصلی تعدادی از هنرمندان مشغول کار هنری باشند.

 

 

وی ادامه داد: از منظر دیگر، رویداد سالانه  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در ارتقاء فرهنگ و شناخت مردم همدان از تئاتر موثر بوده است  بنابراین بر تاثیرات شگرف تئاتر در ارتقاء شناخت و بهبود زندگی کودکان و نوجوانان واقف شده در عین حال می‌دانند که تئاتر تفریحی سالم و لذتبخش و  مغذی روان، برای کودکانشان است و به همین دلیل چه در طول جشنواره و چه در سایر ایام سال از اجراهای نمایش‌های کودک و نوجوان استقبال می‌کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن معرفی عوامل نمایش آدم برفی اظهارکرد: این نمایش  نوشته فاطمه ابرار پایدار و با کارگردانی مشترک ندا و فاطمه ابرار پایدار تولید شده که این دو نفر البته وظیفه بازیگری ( عروسک‌گردانی) کار را نیز بر عهده دارند.

 

فاطمه ابرار پایدار گفت: طراحی و ساخت عروسک ها برعهده مرضیه ابرارپایدار و ندا ابرارپایدار بوده و آهنگ سازی نمایش هم توسط علیرضا ستاری انجام شده و طراح پوستر و بروشور نیز مرضیه ابرارپایدار است.

 

نویسنده متن نمایش آدم برفی با بیان اینکه در نوشتن این متن سعی شده که جذابیت و هیجان در قصه حفظ شده  تا کودکان، تا انتها قصه همراه باشند، ادامه داد: در عین حال، علاوه بر رعایت عنصر سرگرمی و جذابیت در قصه، دو ویژگی آموزشی نیز این متن را همراهی می‌کند که اول همان پیام و هدف قصه است که تقریباَ تمام افسانه و قصه ها، آن را دارا هستند ودوم وجود نوعی توالی و ترتیب (در نوع لباس‌ها و رنگ‌های آنها) در قصه هست که موجب تقویت حافظه در کودک می‌شود.

 

وی با اشاره به خلاصه ای از این نمایش افزود: در یک روز برفی، بچه‌های یک دهکده، در حین بازی، یک آدم برفی می‌سازند که این آدم برفی خیلی دلش می‌خواهد شبیه انسان‌ها لباس‌های زیبا و رنگین به تن کند، بنابراین از رهگذری یک تکه لباسی قرض می‌کند و آنرا می‌پوشد تا اینکه ... .

 

ابرار پایدار که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش نیز هست با تاکید براینکه ویژگی منحصر بفرد این اجرا در طراحی عروسک‌ها و کارگردانی آن است؛گفت:در این نمایش، از شگرد تبدیل پذیری در ساخت عروسک‌ها استفاده شده و عروسک‌ها و دکورها، در روند اجرا تغییر شکل می‌دهند و با اضافه یا کم شدن یک قطعه تبدیل به موجود یا شیء دیگری می‌شوند که البته چون این اتفاق، بسیار ساده و جلوی چشمان بچه ها رخ می‌دهد، جذابیتی دو چندان ایجاد کرده و در عین حال قوای بصری و تجسم کودکان را نیز تقویت می‌کند و در واقع به آنها می آموزاند که چگونه و براحتی می‌توانند این شگرد خلاق را در کار با عروسک‌ها اجرا کنندو دست آخر هم جسارت خود را در ساختار شکنی، بالا ببرند.

 

این مربی نمایش خلاق با اشاره به تفاوت های تولید نمایش های خردسال با دیگر ژانرها اظهارکرد: قطعاَ با توجه به سن گروه خردسال، نیازهای آنان نیز با سنین دیگر و بخصوص کودک و نوجوان متفاوت است.

 

وی افزود: در تولید اثر هنری برای این رده سنی، داستاها نباید از پیچیدگی‌های عمیق برخوردار باشند و باید متناسب با نیازها، قدرت درک و میزان شناخت او از جهان باشد لذا سادگی و فانتزی بیشتری در اثر نیاز بوده که موزیک و رنگ از دیگر عناصر جذاب برای خردسالان است.

 

ابرار پایدار که سابقه سه دوره حضور  به عنوان کارگردان و یک دوره هم داوری بخش خردسال را در جشنواره بین الملی تئاتر کودک و نوجوان در کارنامه هنری خود دارد، ادامه داد: از طرفی دیگر باتوجه به اینکه زمان طولانی  نمایش‌ها، در حد و حوصله خردسال نیست، بنابراین در این بخش زمان نمایش هم باید کوتاه باشد.

انتهای پیام/ 92

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان