اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مهر 1397 - 9:51   |   کد مطلب: 29889
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان:
طرح بوستان جنگلی ولایت بازنگری می‌شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان گفت: برای ادامه عملیات اجرایی طرح بوستان جنگلی ولایت در راستای ایمن سازی اقدامات انجام شده تاکنون مانعی وجود ندارد؛ اما باید بر اساس اصول فنی و کارشناسی شده، بازنگری شود.

به گزارش صبح الوند، نرگس نوراله‌زاده در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با محوریت بررسی طرح بوستان کوهستانی ولایت واقع در حیدره پشت شهر اظهار کرد: این بوستان با رویکرد سلامت خانواده به منظور گسترش اراضی گردشگری و تفریحی و افزایش سرانه فضای سبز و پارک جنگلی در دستور کار شهرداری همدان قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: در این جلسه، طرح جامع نظام کاربری پهنه‌های پیشنهادی بر اساس مبانی فنی، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

 

نوراله‌زاده با توجه به اینکه جهان سومی‌ها پس از انجام کارها به مطالعه و رفع مشکلات اقدام می‌کنند، افزود: برای ادامه عملیات طرح بوستان ولایت مانعی وجود ندارد؛ اما باید بر اساس طراحی کارشناسی شده، ادامه پیدا کند.

 

وی با تأکید بر اینکه ارزیابی و برآورد مباحث اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن منطقه باید بر مبنای بافت‌های اجتماعی، گیاهی و حیوانی بررسی شود، عنوان کرد: انتظار می‌رود برای ادامه کار، برآورد اقتصادی حوزه اجرایی شهرداری و آورده سرمایه‌گذار مشخص و شفاف شود تا بتوانیم منفعت آن به شهر و مدیریت شهری را بررسی کنیم.

 

نوراله‌زاده معتقد است: اگر فضای خوبی هم در آن منطقه ایجاد شود، به طور قطع با هر حادثه تلخ فرهنگی اجتماعی ، تمامی مسائل را تحت شعاع قرار می‌دهد.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان از مدیران شهرداری درخواست کرد: راه‌حلی برای تأمین زیرساخت راه دسترسی حیدره پشت شهر هم اندیشیده و پیشنهاد شود، زیرا مجوز تخریب حدود 15 باغ‌رستوران در آن منطقه صادر شده که باید پیش از اجرای طرح بوستان جنگلی ولایت، تعیین تکلیف شوند تا دچار مشکل نشویم.

 

نوراله‌زاده با تأکید بر اینکه باید ایمن‌بخشی اقدامات پیش رفته در طرح صورت گیرد؛ گفت: برای ادامه اجرای طرح بوستان ولایت بجز ایمن‌بخشی، فرصتی را مدنظر قرار خواهیم داد تا اقدامات عمرانی پس از در نظر گرفتن چشم‌انداز، نحوه لکه گذاری و... بر اساس اصول علمی به نتیجه برسد.

 

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: اجرای طرح بوستان جنگلی ولایت آن‌هم در حریم شهر ستودنی است؛ اما در بحث فرآیند اجرای آن بحث داریم

 

علی رحیمی‌فر بر تعیین تکلیف شرایط فعلی این طرح اثرگذار و اصلاح ادامه روند کار همراه با مطالعه علمی تأکید کرد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در ادامه به عنوان یک شهروند دغدغه‌مند گفت: در گذشته بسیاری از اقدامات از جمله سدسازی و... را بدون پشتوانه علمی و تخصصی آغاز کردیم و آسیب آن را به مرور متوجه شدیم.

 

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه طرح جامع شهری همدان هم بر مبنای خودرو‌محوری و بدون در نظر گرفتن اثرات اجتماعی در حال پیشروی است، افزود: عقب‌گرد در شهر بدون نگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... آن‌هم همراه با تخریب طبیعت، غیرقابل ممکن است.

 

وی با بیان اینکه آینده نگری در برنامه‌ریزی و طراحی اصولی هر طرح عمرانی ضرورت دارد، عنوان کرد: باید به منظور سرمایه‌گذاری برای جذب توریست در منطقه، ظرفیت‌های موجود را هم در نظر گرفت؛ در حالی در اکثر مواقع نگاه‌های صرف عمرانی مطرح است.

 

سلماسی معتقد است: مطالعات و ارزیابی فنی و اصولی طرح‌ها زمان‌بر، اما ضروری هستند که باید قابل دفاع باشد.

 

مشاور شهردار همدان با تأکید بر اینکه باید اولویت‌های شهر در نظر گرفته شود، گفت: طرح بوستان جنگلی ولایت باید در حد هزینه جذب شده، متناسب با تعهدات شهرداری باشد.

 

حمیدرضا طبی‌مسرور با بیان اینکه این طرح مرز مشترک روستا و شهر است، افزود: این طرح باید با ظرافت خاص روستایی و شهری لحاظ شود و تمامی اکیپ‌ها و دستگاه‌های مربوطه با هم‌افزایی و هماهنگ پیش بروند.

 

وی با تأکید بر ضرورت تفکیک مباحث عمرانی و طراحی در اجرای پروژه‌ها، بیان کرد: انتظار میرود مجموعه مدیریت شهری، عملیات اجرایی پارکهای حاشیه شهر را آغاز کنند.

 

طبی‌مسرور با اشاره به آغاز فصل سرما، اظهار کرد: باید تدابیری از جمله ورزش‌های زمستانی اندیشه شود تا استفاده از پارک‌ها در فصل زمستان مدنظر قرار گیرد.

 

* چراغ راه پارک جنگلی مشخص شود

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و متخصص حوزه معماری و شهری در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه این اقدام فراشهری آن هم در مساحت 102 هکتار قابل‌تحسین است، گفت: این طرح اثراگذار باید متناسب با اصول ملی و بین المللی طراحی شود.

 

محمدرضا عراقچیان با اشاره به دو حوزه اجرا و طراحی این پروژه، افزود: اگر قرار است با نگاه علمی، کار را پیش بگیریم که تیم اجرا و طراحی باید بر اساس واقعیت جامعه، محدودیت‌ها و ظرفیتها، انطباق داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه باید الگوهای زندگی انسانی و جانوری و زیرساختهای منطقه بررسی و شیوه کار تعریف شود، اظهار کرد: مطالعه خاک، منبع تأمین آب و مسائل زیست محیطی و ترافیکی آن منطقه، امور اساسی هستند که باید مورد بررسی قرا گیرند، زیرا اثرات حضور انسان در این اراضی دست نخورده را شاهد خواهیم بود.

 

عراقچیان همچنین تأکید کرد: این پارک جنگلی باید دارای مبانی نظری باشد تا چراغ راه مشخص شود.

 

وی با اشاره به تفکیک حوزه طراحی و اجرا، بیان کرد: این طرح نیازمند توقف یک تا دو ماهه است تا روش اجرا مورد بررسی قرا گرفته و اصلاح شود.

 

* پروژه نیازمند طرح راهبردی و بالادستی است

 

مدیر گروه طراحی شهری دانشکده هنر و معماری بوعلی سینا هم این طرح را به عنوان ثروت شهر همدان دانست که باید با توأمنینه حرکت کرد.

 

حسن سجادزاده گفت: 102 هکتار زمین برای طرح پارک جنگلی ولایت، مساحت کمی نیست که به طور قطع آثار و تبعات آن را در شهر و استان دیده خواهد شد.

 

وی با تأکید بر اینکه این پروژه نیازمند طرح استراتژی، راهبردی و بالادستی است، گفت: طرحی موفق خواهد بود که ضرورت هم‌پیوندی با بافت اطراف آن لحاظ شود و از طرفی ارزیابی، نیازسنجی و امکان سنجی در نظر گرفته شود.

 

مدیر منطقه 2 شهرداری همدان در پایان با تأکید بر اینکه اجرای طرح بوستان کوهستانی ولایت دشوار است، گفت: طراحی بوستان کوهستانی ولایت در سال 1387 انجام شده و عملیات اجرایی آن‌هم حدود 2 ماه آغاز شده است که به طور قطع با نواقصی همراه خواهد بود.

 

رضا ابرارخرم با بیان اینکه اجرایی شدن طرح بوستان ولایت نیاز شهر بود که باید چشم‌انداز چندین ساله مدنظر باشد تا در کارنامه تک تک افراد ذیربط بدرخشد، افزود: این طرح پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی شده و جمع‌بندی مباحث فنی، وارد فاز اجرا شویم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان