اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1397 - 13:39   |   کد مطلب: 29646
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر گفت: خشکسالی و کم‌ آبی در ایران یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به افزایش جمعيت، نياز به افزايش سطح تحت پوشش فضاي سبز در عرصه‎های شهری مشهود است.
 آبیاری فضای سبز ملایر

به گزارش صبح الوند، مهدی بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان در این رابطه با بیان اینکه اين امر در گام اول منوط به دراختيار داشتن منابع آب بيشتر يا صرفه‌جويي در مصرف آب از منابع موجود است،افزود: مساحت کل پارک‌ها و فضای سبز شهری ملایر 3 میلیون و 200 هزار مترمربع و سرانه فضای سبز 8/18 متر مربع است.

وی به اقدامات انجام شده در راستای مصرف بهینه آب در فضای سبز اشاره و اظهارکرد: ما از روش‌های نوین آبیاری استفاده کرده‌ایم به عنوان نمونه عملیات اجرایی در بلوار آیت الله میرشاهولد به پایان رسیده و از آن بهره‌برداری شده است و در بلوار 32 متری و شهرک ولیعصر نیز طراحی پروژه انجام شد و با اجرای روش آبیاری بارانی در بلوار میرشاهولد مقدار آب مورد نیاز جهت آبیاری به 1.3 کاهش پیدا کرده است.

  بهرامی به بهبود و اصلاح سامانه‌های آبیاری موجود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به همین منظور رفع نواقص موجود در مسیرهای انتقال آب و تعویض لوله‌‌های قدیمی و فرسوده انجام شده است.

رئیس سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر گفت: کاهش هدر رفت آب در مسیرهای انتقال آب آبیاری و اصلاح آبیاری با تانکر، از دیگر اقدامات این سازمان به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب بوده است و کلیه تانکرها ملزم به نصب GPS شده و یک نفر کارگر جهت کاهش تلفات آب درمسیر همراه تانکر فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه لوله‌گذاری هزار متر از مسیرهای درختکاری شده نیز برای کاهش هدر رفت آب صورت پذیرفت، ادامه داد: عملیات جداسازی آب شرب از آب فضای سبز در سطح شهر ملایر به طور کامل صورت گرفته است.

بهرامی گفت: در راستای طرح جداسازی آب شرب از آب فضای سبز لوله‌گذاری و حفاری حدود 5000 متر از مسیرهای مشخص شده از جمله از بلوار شهید تاجوک تا میدان امیر‌کبیر جهت آبرسانی به پارک جدید الاحداث گلستان، پارک‌های سجاد و شهید صفرخانیان، میدان  طالقانی و امیرکبیر‌، میدان امام حسین،پارک شاهد،پارک تلاش از چهارراه ورزشگاه تا کوچه تلاش با استفاده از دستگاه‌های جدید(ترنچر) با عرض حفاری بسیار کم که حداقل آسیب به آسفالت خیابان‌ها وارد می‌شود، انجام شد.

  رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر، اظهارداشت:  کلیه انشعابات غیرمجاز درسطح شهرشناسایی و نسبت به قطع آنها اقدام شد، همچنین به منظور تأمین منابع آبی پایدار در هر منطقه، جمع‌آوری و استفاده از آب رودخانه‌های دائمی و فصلی و نزولات جوی با احداث مخازن ذخیره آب‌های جاری صورت گرفت.

وی یادآورشد: در شهر برای آبیاری فضای سبز از آب‌های سطحی موجود استفاده می‌شود، به عنوان نمونه در مسیر بلوار 32 متری از آب‌های سطحی موجود برای آبیاری درختان بلوار مدرس و از آب‌های سطحی جنب بیمارستان غرضی برای آبیاری درختان کنار بلوار نبوت استفاده می‌شود.

بهرامی به مدیریت مصرف آب در سایر بخش‌ها مثل آبنماها، حوض‌های آب و... اشاره کرد و گفت: معرفی الگوهای مناسب گیاهی برای فضای سبز و جایگزینی گیاهان موجود با گیاهان با نیاز آبی کمتر در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: حذف چمن در نقاط غیر ضروری و استفاده از گیاهان پوششی و کاشت درختان و درختچه‎های مقاوم به کم آبی در اولویت است، به طور مثال در پارک‌های جدیدالاحداث گلستان و شقایق تا حد امکان از درخت، درختچه وگل‌های دائمی و فصلی به جای چمن استفاده شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر، با بیان اینکه همچنین از گیاهان دارویی مثل همیشه بهار و رزماری در فضای سبز استفاده شده و در برنامه‌های آتی کشت این‌ گونه گیاهان افزایش می‌یابد، اظهار داشت: بررسی دلایل خزان زودرس درختان چنار، از دیگر اقدامات انجام شده توسطاین سازمان است.

بهرامی به نمونه‌برداری و انجام آزمایش خاک در منطقه، نمونه‌برداری از برگ‌های درختان و انجام آزمایش‌های کامل تجزیه برگ و تنظیم برنامه آبیاری و نظارت بیشتر بر آبیاری درختان در این رمینه اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات گیاه پزشکی و دعوت از کارشناسان و اساتید دانشگاه بوعلی سینا همدان برای بررسی آفات و بیماری‌های درختان انجام شده است.

وی گفت: با توجه به مشاهده علائم کمبود آهن در گیاهان، نسبت به محلول پاشی برگی درختان سطح شهر اقدام و همچنین از هیومیک اسید همراه با آب آبیاری برای تغذیه درختان چنار استفاده شد.

بهرامی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد چالکود در نقاط مختلف شهر صورت گرفته که در فصل مناسب، خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای راهنمای شهری و تصاویر شهدای گرانقدر، طراحی و اجرای المان های مناسبتی و نصب استندهای فانتزی، ساخت و نصب المان های گاری گل و کالسکه واسب، تجهیز ونصب ایستگاه دوچرخه، رنگ آمیزی مستحدثات پارک ها وست های ورزشی، رنگ آمیزی مساجد و نگهبانی های پارک های سطح شهر، نصب، تعویض و نگهداری پرچم های سطح شهر، از جمله اقدامات انجام شده توسط اداره سیما و منظر شهری در سطح شهر ملایر است.

وی به رنگ آمیزی 10 هزار مترمربع دیوارهای مخدوش و دیوارنویسی و انجام  تمامی کارهای جوشکاری و تعمیرات در شهرداری جهت سایر دوایر، اشاره کرد و گفت: جلوگیری از توسعه نامتناسب فضاهای سبز شهری، برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب برای آبیاری فضای سبز، مطالعه‌آبخیزداری آب های سطحی شهر به منظور استفاده بیشتر از آب‌های سطحی، تکمیل پروژه‌های مربوط به آبیاری نوین(بارانی و قطره‌ای) در بلوارهای سطح شهر و نصب کنتور هوشمند برای بهره‌برداری بهتر از آب و محاسبه دقیق آب مصرفی، از جمله برنامه‌های در دست اقدام سازمان سیما، منظر و فضای سبزشهری است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر، یادآورشد: ساخت المان‌های جدید تونل نوری، سنگ معلق و بالن و اختصاص بودجه کافی برای تکمیل طرح‌‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای را پیگیری می‌کنیم.

بهرامی با بیان اینکه تمامی چاه های آب با دبی 2.3 نسبت به سال‌های گذشته قابل بهره‌برداری هستند، گفت: 6 حلقه چاه در طی سال‌های گذشته خشک شده و از مدار تأمین آب خارج شده است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان