اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. مرداد 1397 - 9:33   |   کد مطلب: 29635
رشد منفی جمعیت در همدان ادامه دارد:
مسئولین از پیر شدن جمعیت همدان جلوگیری کنید
پس اتمام سرشماری در سال 95 شاهد آن بودیم که استان همدان با کاهش 30 هزار نفری جمعیت روبه رو شد و عده ای از کارشناسان معتقد بودند، نبود اشتغال در استان علت اصلی مهاجرت همدانی ها به دیگر استان ها است.

به گزارش صبح الوند، طبق آمار سر شماری 538 هزار و 803 خانوار در استان ساکن هستند که 880 هزار و 318 نفر آنان مرد بوده و 857 هزار و 916 نفر را زنان تشکیل میدهند.

 

در شرایطی که تعداد جمعیت زنان نسبت به مردان کمتر است اما امروزه شاهد آنیم که تعداد کارمند خانم در اکثر ادارات دولتی ،شهرداری ها و دیگر ارگان ها بیشتر از تعداد آقایان است که این اتفاق میتواند باعث کم شدن اشتغال آقایان  و مهاجرت خانوارها شود.

 

دکتر نظری در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند با بیان اینکه بخشی از رشد جمعیت مربوط به زاد و ولد است گفت: متاسفانه زادو ولد بر اساس سیاست های غلط چندسال گذشته به شدت کاهش پیدا کرد و کنترل جمعیت بیش از حد اعمال شد.

 

وی بابیان اینکه در حال حاضر باید جامعه را به سمت فرزند آوری سوق داد افزود: فرزند آوری یک مقدمه است، از طرف دیگر در دوره ای قرار  داریم که جمعیت جوان آماده به کار داریم اما اشتغال در جامعه نیست و پیش بینی خاصی برای اشتغال جوانان صورت نگرفته است.

 

نظری ضمن اشاره بر اینکه استان از جمله استان های مهاجر فرست است یادآور شد: در همدان سرمایه گذاری خاصی برای اشتغال صورت نگرفت و همین ام موجب مهاجرت اقشار مختلف و کاهش جمعیت استان شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه اشتغال اساسی ترین علت مهاجرت به دیگر استان ها است تصریح کرد: از مسئولین انتظار می رود در تاسیس کارخانجات مورد نیاز در استان و ایجاد زیرساخت برای اشتغال جوانان اقدام جدی داشته باشند و از کارآفرینان استقبال ویژه داشته باشند.

 

نظری با بیان اینکه مسئولین در بحث اقتصاد مقاومتی اقدامات مورد نظر و قابل قبولی را نداشته اند گفت: در عرصه کلان کشوری قرار شد به سمت برداشتن تحریم ها پیش رویم و با استفاده از برجام وبرگشت پول های کلان شروع به تاسیس کارخانه و ایجاد اشتغال کنیم که متاسفانه برجام حاصلی نداشت و به نتیجه مورد نظر نرسیدیم.

 

وی ادامه داد: سیاست های اشتباه مسئولین در حوزه ایجاد اشتغال غلط بوده و به شدت باعث رشد منفی جمعیت شده اما نباید فرصت های پیش رو را از دست داد وناامید شد چراکه خوشبختانه استان همدان زیرساخت های مناسبی برای اشتغال زایی دارد .

 

نظری با تاکید بر اینکه اگر حمایت همه جانبه مسئولین وجود داشته باشد و در جهت ایجاد اشتغال تلاش کنیم  افزود: با همین شیوه میتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و رشد منفی جمعیت را از بین ببریم چرا که اشتغال جوانان منجر به ازدواج آن ها و در نتیجه زاد و ولد بیشتر خواهد شد.

 

به گزارش صبح الوند، در پایان باید گفت با وجود اقتصاد ضعیف و نداشتن قدرت مبارزه با بحران اقتصادی مسئولین، قشر جوان جامعه امیدی به آینده نداشته و این جای تاسف دارد.

 

قطعا با نبود اشتغال و شرایط اقتصادی مناسب، افزایش جمعیت رخ نمیدهد واگر مسئولین دست به کار نشوند و آستین همت بالا نزنند در آینده علاوه بر منفی تر شدن رشد جمعیت شاهد جمعیتی پیر خواهیم بود که دیگر توان کار نخواهند داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان