اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1397 - 8:40   |   کد مطلب: 29623
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور:
بررسی آثار خطی موجود در همدان
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان با اشاره به بررسی آثار خطی موجود در همدان، گفت: به دعوت مرکز اسناد همدان و با همکاری کتابخانه ملی ایران آثار خطی موجود در همدان، از سوی نمایندگان کمیته ملی حافظه جهانی بررسی شد.

به گزارش صبح الوند،

علیرضا تکلو اظهار کرد: همزمان با رویداد گردشگری 2018 و با هدف زمینه سازی برای ثبت آثار مکتوبی از فرهنگ و تاریخ مردم استان همدان در حافظه ملی و حافظه جهانی، نمایندگان کمیته ملی حافظه جهانی، اسناد و کتب خطی و نادر موجود در استان را مورد بررسی قرار دادند.

 

 وی افزود: در حاشیه برگزاری دومین کارگاه آموزشی و اولین نشست کمیته حافظه جهانی در استان همدان، دکتر نظری دبیر علمی کمیته ملی حافظه جهانی در ایران و دکتر اصیلی استاد دانشگاه تهران و عضو کمیته حافظه جهانی به اتفاق هیات همراه و شرکت کنندگان در کارگاه، از مرکز اسناد و نسخ خطی دانشگاه بوعلی سینا، مرکز اسناد آرامگاه ابن سینا و مجموعه شخصی عباس فرهادی یکی از مجموعه داران استان همدان بازدید کردند.

 

وی یادآور شد: در این بازدید آثار موجود مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و مقرر شد نتایج بررسی های ثانویه با هدف ثبت تعدادی از آثار واجد شرایط در فهرست آثار ملی و حافظه جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث مستند و ماندگار از ایران و استان همدان، اعلام و مقدمات این اقدام فراهم شود.

 

وی با قدردانی از همکاری دانشگاه بوعلی و میراث فرهنگی برای فراهم کردن زمینه بازدید از این اسناد تصریح کرد: سایر دستگاه های اجرایی استان که مجموعه ای از نسخ خطی و کتب نادر در اختیار دارند باید مستحضر باشند که این آثار میراث نسل گذشته برای آیندگان است که باید ضمن نگهداری اصولی و تخصصی، تصویر و اطلاعات آنها در دسترس محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار داده شود.

 

تکلو تاکید کرد: در صورت ثبت هر کدام از آثار موجود در فهرست حافظه ملی یا جهانی، خود اثر کماکان در اختیار مجموعه ارائه دهنده باقی خواهند بود و در صورت تمایل به نگهداری و بهره برداری بهتر و اصولی تر به آرشیو مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور منتقل می شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با احداث بانک کتب خطی و نادر، موزه اسناد تاریخی و میراث مکتوب و اولین مرکز مطالعات تاریخی و تاریخ پژوهی غرب کشور در همدان مجموعه مناسبی برای نگهداری و بهره برداری از این اسناد ایجاد شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان