اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. خرداد 1397 - 23:25   |   کد مطلب: 29401
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبر داد
افت سالانه 80 سانت از سطح آب‌های زیرزمینی همدان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از افزایش 2 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال 387 میلیمتر بارندگی در استان همدان رخ داده است در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته 379 میلیمتر بارش در این استان به ثبت رسیده بود.

به گزارش صبح الوند، منصور ستوده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه میانگین بلندمدت بارندگی 340 میلیمتر است به طوریکه میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت نیز افزایش 14 درصدی دارد، تصریح کرد: با توجه به آخرین وضعیت بارش می‌توان گفت در سالجاری بارندگی زیاد بوده اما روان‌آب کم بوده است.

وی با اشاره به اینکه 97 درصد حجم سد اکباتان پر است، افزود: سد اکباتان در حال حاضر 32.9 میلیون مترمکعب آب دارد و ورودی این سد به شدت کاهش یافته است به‌طوریکه هم‌اکنون 80 لیتر در ثانیه ورودی دارد.

ستوده با بیان اینکه آب ورودی به سد اکباتان از ابتدای مهر تا کنون 33.5 میلیون مترمکعب بوده است، ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته 56 میلیون مترمکعب آب وارد سد اکباتان شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: 890 لیتر در ثانیه از سد اکباتان برای مصارف شرب و 500 لیتر در ثانیه برای کشاورزی برداشت می شود.

وی اضافه کرد: سد کلان ملایر 44.6 میلیون مترمکعب آب دارد و فقط حق‌آبه کشاورزان برداشت می‌شود و سد سرابی با 80 میلیون مترمکعب حجم آب بین 80 تا 90 لیتر در ثانیه برداشت دارد.

ستوده با بیان اینکه 70 تا 80 لیتر در ثانیه از سد آبشینه برای مصرف شرب همدان برداشت می‌‎شود، گفت: سد آبشینه 1.2 میلیون مترمکعب آب دارد که 70 تا 80 لیتر در ثانیه از سد آبشینه برای مصرف شرب همدان برداشت می‌‎شود.

سالانه 80 سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی در حال افت است 

وی با تأکید بر اینکه حجم نزولات جوی همدان سالانه 6.9 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: اگر بتوانیم در بخش کشاورزی که 90 درصد آب استان به‌ویژه در بخش زیرزمینی مصرف می‌کند را به صورت بهینه مصرف کنیم، می‌شود با همین میزان آب را مدیریت کرد و مشکلی در بحث تأمین آب نداشت اما اگر با همین روند مصرف آب پیش برویم با توجه به اینکه سالانه 80 سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی استان در حال افت است با مشکل مواجه خواهیم شد.

جهادکشاورزی باغات را توسعه ندهد 

وی از سازمان جهادکشاورزی استان خواست تا باغات را توسعه ندهد و خاطرنشان کرد: توسعه اراضی باعث شده کارهایی که برای صرفه‌‍‌جویی آب انجام شده دیده نشود.

ستوده با تأکید بر اینکه فعلاً برای مصارف شرب مشکلی نداریم، بیان کرد: رودخانه‌های استان اکثراً فصلی هستند که البته وضعیت آنها نسبت به سال گذشته بهتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه استان دارای 13 دشت است، گفت: 6 دشت در استان همدان وجود دارد و 7 دشت این استان با سایر استان‌ها مشترک است که دشت اسدآباد، همدان- بهار، رزن- قهاوند، ملایر و کبودراهنگ مهمترین دشت‌های این استان به شمار می‌روند که همگی به لحاظ توسعه کشاورزی دشت‌های ممنوعه هستند.

شیب افت آب‌های دشت‌های استان ملایم شده است 

وی با اشاره به اینکه دشت‌های رزن- قهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد دشت‌های بحرانی استان بوده که وضعیت مناسبی ندارد، گفت: میانگین افت آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها 80 تا 90 سانتیمتر در سال است که با اجرای اقدامات احیاء و تعادل‌بخشی مقداری وضعیت این دشت‌ها بهتر شده و شیب افت سطح آب آنها ملایم شده است.

ستوده با بیان اینکه وجود 60 فروچاله در استان همدان گزارش شده است، اظهار کرد: فروچاله در دشت‌های کبودراهنگ و رزن-قهاوند به وجود آمده که آخرین فروچاله استان در 4 سال گذشته در روستای بابان کبودراهنگ ایجاد شد.

وی ادامه داد: مهمترین علت ایجاد فروچاله در دشت‌های استان برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بوده به‌طوریکه لایه‌های زیرین این دشت‌ها سنگ‌های آهکی با خلل و فرج زیادی است که با خالی شدن این منافذ فشار طبقات بالا باعث ایجاد فروچاله می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان