اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آبان 1400 - 12:43   |   کد مطلب: 29256
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه کلیه گوشت‌های استحصالی استان همدان مسیر پیش‌سرد را طی می‌کنند، گفت: در حال حاضر هیچ کشتارگاه سنتی فعالی در سطح استان همدان وجود ندارد.

به گزارش صبح الوند، دکتر محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، از تعطیلی کشتارگاه سنتی دام در شهرستان تویسرکان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این کشتارگاه در بافت شهری قرار داشته و مسائل بهداشتی ایجاد کرده بود، با موافقت استانداری، کمیته بهداشت و با حضور فرماندار شهرستان تویسرکان تصمیم به پلمب این واحد گرفتیم.

وی یادآور شد: از سال 94 مسائل بهداشتی این کشتارگاه مورد توجه قرار گرفته و گزارشات لازم را به استانداری ارسال کرده بودیم اما در اردیبهشت‌ماه امسال تصمیم کلی و جامع در این زمینه گرفته شد و همه مسئولان با پلمب این واحد موافقت کردند و با حکم قضایی این واحد تعطیل شد.

رسولی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تأمین گوشت در شهرستان تویسرکان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گوشت مورد نیاز شهرستان تویسرکان در کشتارگاه ملایر تهیه و به این شهرستان ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو سرمایه‌گذار در حال اخذ پروانه تأسیس کشتارگاه صنعتی در شهرستان تویسرکان هستند و پس از اجرای مراحل قانونی اقدام به ساخت کشتارگاه خواهند کرد.

رسولی موارد مثبت بیماری تب کریمه- کنگو را از دیگر عوامل پلمب این واحد خواند و افزود: با آغاز فصل گرما بیماری تب کریمه-کنگو شایع شده که کشتارگاه سنتی و کشتار غیرمجاز دام نیز از عوامل تشدیدکننده آن است.

وی یادآور شد: به محض آغاز فصل گرما، 25 اکیپ سمپاشی در دامداری‌ها حاضر شده و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه- کنگو اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه وضعیت بیماری تب کریمه- کنگو در استان نگران‌کننده نیست، افزود: امسال گزارشی مبنی بر ابتلای فردی به بیماری تب کریمه- کنگو از دانشگاه علوم پزشکی همدان گزارش نشده است.

وی به دامداران توصیه کرد ضمن همکاری با اکیپ سم‌پاشی، وجود کنه بر روی بدن بیمار را به دامپزشکی اطلاع داده و هیچ‌گاه کنه را با دست نکشند چرا که در بسیاری از موارد فرد از این طریق به بیماری تب کریمه- کنگو مبتلا شده است.

اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی مواد خام دامی در استان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی مواد خام دامی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این طرح از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 27خرداد ادامه دارد و در طول این مدت 32 اکیپ ثابت و سیار وضعیت بهداشتی مواد خام دامی را بررسی و با عرضه هر گونه مواد غیربهداشتی برخورد خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این طرح 36 کارشناس در قالب هزار و 152 نفر روز بازرسی از مواد خام دامی را انجام خواهند داد که برخی از این اکیپ‌ها بازرسی‌ها را به صورت مشترک با اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان انجام می‌دهند.

رسولی با بیان اینکه تا کنون گزارشی از تخلفات واحدهای عرضه‌کننده مواد خام دامی ارائه نشده است البته گزارش‌ها به صورت هفتگی اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در حوزه مواد خام دامی می‌توانند با شماره‌گیری 1512 موارد را به اداره‌کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان