اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. فروردين 1402 - 11:55   |   کد مطلب: 29252
یک پزشک گفت: برخلاف گذشته که کنترل بیماری دیابت با مصرف دارو وجود نداشت و روزه‌داری میسر نبود، در حال حاضر با داروهایی که در دسترس بیماران وجود دارد، بیماری دیابت را می‌توان کنترل کرد.

دکتر عاطفه توانا در گفتگو با صبح الوند؛ با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت به روزه گرفتن توصیه نمی شوند افزود: البته در شرایطی همچون کنترل قند خون، شیوه درمان، میزان سطح اطلاعات و آموزش‌های فرد دیابتی از این بیماری و بسته به حالات مختلف، وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، فرد می تواند برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد.

 

این پزشک تصریح کرد: البته  روزه گرفتن در همه بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو که دیابت آنها بخوبی کنترل نشده است،  بیمارانی که به رژیم دارویی و توصیه‌‌های مربوط به فعالیت فیزیکی روزانه خود عمل نمی‌کنند، بیماران دیابتی که مشکلات جدی مثل بیماری قلبی یا فشارخون کنترل نشده دارند، بیمارانی که سابقه کمای دیابتی دارند،  بیماران مبتلا به دیابت حاملگی، بیماران دیابتی که عفونت داخلی دارند، بیماران دیابتی سالمندی که عدم تمرکز و عدم آگاهی دارند و بیمارانی که 2 دوره یا بیشتر کاهش قند خون یا افزایش قند خون را تجربه کرده‌اند ممنوع می باشد.

 

*افت شدید قند خون افراد روزه دار مبتلا به دیابت را تهدید می کند

وی بیان کرد: مهمترین و خطرناک ترین عارضه ای که بیماران دیابتی را در زمان روزه داری تهدید می کند افت شدید قند خون درطی روز است که این وضعیت خطرناک که باعلائمی چون عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب، لرزش بدن، تاری دید، بی حالی و در نهایت بیهوش شدن مشخص می شود، درصورتی که بلافاصله با مصرف مواد قندی درمان نشود می تواند منجر به اغماء وحتی مرگ بیمار شود.

 

دکتر توانا  خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به دیابت که مایل به روزه گرفتن هستند و مشکلات ذکر شده را هم ندارند باید توصیه‌‌هایی را به دقت رعایت کنند.

 

* از خوردن موادغذایی سریع الهضم خودداری کنید

پزشک مرکز دیابت همدان به توصیه های غذایی برای افراد دیابتی پرداخت و اظهار کرد: حتی الامکان از  مصرف مواد غذایی سریع الهضم مانند قندهای ساده همچون قند و موادغذایی شیرین و متداول خودداری کنید، چرا که بر خلاف تصور عموم نه تنها منجر به کاهش احساس گرسنگی و حفظ قندخون نخواهند شد، بلکه با افزایش ناگهانی قندخون منجر به تشدید عوارض دیابت خواهد شد همچنین  از مصرف زیاد موادغذایی حاوی کافئین خودداری کنید زیرا باعث افزایش حجم ادرار، کاهش آب بدن و دفع مواد معدنی مورد نیاز در طی روز می شود.

 

دکتر توانا ادامه داد: اگر مکررا“ در طی روز دچار افت و یا افزایش شدید قندخون می شوید، توصیه های ذکر شده را جدی بگیرید، به موقع وعده های اصلی، میان وعده های غذایی و داروها را مصرف کنید، از پرخوری و مصرف مواد حاوی قندهای ساده در فاصلۀ زمانی افطار تا شام بپرهیزید و مجددا“ به کارشناس تغذیه مراجعه نمایید و از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده، پرنمک و پرادویه خودداری کنید، زیرا نه تنها باعث افزایش وزن و بالا رفتن چربی های خون شده، بلکه منجر به مشکلات گوارشی نظیر نفخ، سوء هاضمه، سوزش مری و همچنین افزایش احساس تشنگی خواهد شد.

 

*بیماران دیابتی در طی روز قند خون خود را اندازه گیری کنند

پزشک مرکزدیابت همدان اظهار کرد: بهترین حالت این است که بیماران دیابتی که روزه می گیرند به وسیله گلوکومتر قند خونشان را پیش از افطار،2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند.

 

دکتر توانا تصریح کرد: در صورتی که در چند ساعت نخست روزه داری، قند خون شما به کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر کاهش و به بیشتر از 300 میلی گرم در دسی لیتر افزایش یافت روزه را باید خورد.

 

وی در پایان اظهار کرد: بیماران دیابتی به خاطر داشته باشند که 4 عامل مهم برای کنترل دیابت در طول ماه رمضان را باید رعایت کنند که  رژیم دارویی، کنترل رژیم غذایی، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب روزانه و اندازه گیری مرتبط قند خون با دستگاه است و همچنین بیماران دیابتی نباید بدون سحری روزه بگیرند و چنانچه به هر علتی برای مصرف سحری بیدار نشدند بهتر است در آن روز روزه نگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان