اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. فروردين 1397 - 6:52   |   کد مطلب: 29106
صادرات کشمش از همدان 28 درصد کاهش یافت
سال سیاه برای بازار کشمش
مدیرکل گمرک استان همدان با اشاره به صادرات 33 میلیون دلاری کشمش در استان همدان طی سال گذشته از کاهش 28 درصدی صادرات این کالا خبر داد.
کشمش ملایر

به گزارش صبح الوند، جمال خشوعی اظهار کرد: کشمش، نخستین کالای صادراتی استان همدان محسوب می‌شود که در بین تمام کالاهای صادراتی بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است.

وی درباره صادرات سال گذشته از گمرک استان بیان کرد: 33 میلیون و 326 هزار و 271 دلار کشمش از گمرک همدان به سایر کشورها صادر شده که 24 میلیون و 375 هزار و 195 کیلوگرم وزن داشته است.

مدیرکل گمرک استان همدان با اعلام اینکه کشمش 24 درصد از صادرات کل استان همدان را به خود اختصاص داده است، افزود: کشمش ملایر به کشورهای روسیه، امارات و عراق صادر شده است.

وی عنوان کرد: در سال 95، 46 میلیون و 34 هزار و 779 دلار از گمرک استان به سایر کشورها صادر شده که در مقایسه با صادرات سال 96، 28 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خشوعی بیان کرد: همدان ظرفیت‌های بالایی در زمینه صادرات کالا دارد که باید تلاش شود با تقویت صادرکنندگان و تامین زیرساخت‌های صادراتی این ظرفیت بالقوه را بالفعل کرد.

وی تصریح کرد: مسیر صادرات کالا برای تجار و صادرکنندگان می‌تواند هموارتر از وضعیت فعلی باشد ولی برای رسیدن به این وضعیت نیاز است تا دستگاه‌های موثر و ذینفع ورود پیدا کنند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار رفع مشکلات و بهبود وضعیت صادرات همدان را داشت.

مدیرکل گمرک همدان عنوان کرد: گمرک استان همدان تمام تلاش خود را بر این داشته تا صادرکنندگان بدون دغدغه صادرات خود را انجام دهند و برای رضایت تجار اقداماتی از جمله راه‌اندازی پنجره واحد گمرکی، اعزام کارشناس به محل دپوی کالا و کاهش زمان ترخیص کالاهای وارداتی انجام داده است.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌هایی همچون امور مالیاتی، تامین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و بانک‌ها به گونه‌ای عمل کنند تا تجار و صادرکنندگان بیشتری میل و رغبت برای صادرات کالا از گمرک همدان داشته باشند.

خشوعی اظهار کرد: از سوی دیگر انتظار می‌رود تجار و صادرکنندگان استان همدان نیز تنها به بازار برخی کشورهای همسایه تکیه نکرده و نسبت به شناسایی و کشف بازارهای جدید و بکر اقدام کنند چراکه مابقی استان‌های ایران در تجارت با کشورهای همسایه گوی سبقت را از همدان ربوده‌اند و نیاز است بازارهای جدید صادراتی برای همدان ایجاد کرد.

به گزارش فارس؛ ملایر شهر خوشه‌های درخشان انگور است و بسیاری این شهر را با باسلوق، شیره انگور و کشمش مرغوبش می‌شناسند، اما کشمش این شهرستان که یکی از انواع مرغوب در ایران است و سالانه بخشی از صادرات استان را به خود اختصاص می‌دهد، همواره با مشکلاتی در زمینه تولید، صادرات و سودآوری روبه‌رو بوده است.

این شهرستان با 10 هزار هکتار باغ انگور و برخورداری از 64 درصد اراضی زیر کشت انگور استان، 60 درصد از تولید این محصول را در همدان به خود اختصاص داده، طوری که بعد از استان آذربایجان غربی با تولید 23 درصد کشمش کشور، رتبه دوم تولید کشمش و از نظر کیفیت رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که کشمش به دلیل کیفیت پایین ناشی از به‌کارگیری روش‌های سنتی در بخش بسته‌بندی و فرآوری، بخش بزرگی از بازارهای جهانی را از دست داده و پس از صادرات به دیگر کشورها مانند ترکیه و بسته‌بندی بهتر در این کشورها با قیمت بالاتری به سایر نقاط جهان عرضه می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان