اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. اسفند 1396 - 10:55   |   کد مطلب: 28913
با اعلام هیأت داوران آثار راه یافته به مرحله نهایی دومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی دهلران ( استان ایلام) مشخص شد که نمایش "خط ریل آب" به کارگردانی سید مهرداد کاووسی هم به نمایندگی از استان همدان در این دوره از جشنواره حضور خواهد داشت.

به گزارش صبح الوند؛  به بهانه اکران  نمایش " خط ریل آب" به کارگردانی "سید مهرداد کاووسی حسینی"  در مرحله پایانی دومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی  مصاحبه ای با این کارگردان صورت گرفت.

 

 در همین رابطه سید مهرداد کاووسی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه متن نمایشنامه این اثر نیز از نوشته های خودم است که نگارش آن حدود یک ماه بطول انجامیده است، اظهارکرد: محور اصلی این کار به بررسی و نمایش برخی از رویدادهای مهم در طول تاریخ که توسط  آب اتفاق افتاده است از جمله واقعه کربلا و روز عاشورا، شهدای خواص و ... می‌پردازد که باتوجه به شرایط و امکانات موجود هم بیش از دو ماه به اتفاق عوامل گروه تمرینات آماده سازی ما زمان برده است.

 

سیدمهرداد کاووسی حسینی دلیل نوشتن این متن این نمایش را آشنایی مخاطب با چند دوره تاریخی عنوان نموده و اظهارکرد: این کار در اصل نمایشی است که از آیین های دینی و ملی ما حرف می زند و با نگاهی تازه به این اتفاقات می‌پردازد با اشاره به اینکه برای ساخت و تولید این نمایش بجز در اختیار قرار دادن فضای تمرین  هیچ گونه حمایت دیگری از سوی اداره ارشاد انجام نشده است؛ ادامه داد: همه هزینه های این کار بصورت شخصی تامین شده و لذا با تمام این کم لطفی‌های مسوولان بنده و گروهم  دست از تلاش و فعالیت نکشیده و همچنان  با  پشتکار سعی می کنیم که در میادین بزرگ رقابتی هنر خود را محک زده و برای شهر و استان خویش کسب افتخار کنیم.

 

وی ضمن معرفی بازیگران و عوامل این نمایش ادامه داد: در این کار هنرمندانی همچون مرجان آقانوری (راوی)، یاسر پاشایی ( شبیه سازی آب، غواص ترک زبان و جوان روستایی)، سید امیر حسین فاطمی ( شبیه حکیم ابن طفیل، غواص لر زبان و جوان روستایی)، امین فعله گری ( شبیه شمر، غواص کرد زبان و جوان روستایی) و سید مهرداد کاووسی حسینی (شبیه حضرت عباس ، غواص جنوبی زبان و جوان روستایی) به ایفای نقش می‌پردازند.

 

سرپرست گروه نمایشی آکسایا با بیان اینکه طراحی نمایش و فضای خیابانی این کار هم برعهده بنده بوده است، افزود:  طراح و دوخت لباس را  فریده کرمی مرام انجام داده و طراح پوستر و بروشور نیز بر عهده نگین الله یار است.

 

وی ادامه داد: با عنایت به گروه های شرکت کننده از 13 استان کشور و همچنین داوری های صروت گرفته مرحله بازبینی به نظر می رسد که  این جشنواره از لحاظ سطح کیفی آثار  و نوع برگزاری در حد مطلوبی قرار داشته باشد و این امر نوید آن را می دهد که رقابتی بسیار دشوار و البته لذت بخش را در پیش داشته باشم.

 

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت تئاتر خیابانی استان گفت: متاسفانه در شرایط کنونی تئاتر خیابانی استان جدای از عزیزان مهاجرت کرده از سطح  مطلوبی برخوردار نیست و به علت اینکه جایگاه مناسبی برای اجراهای عمومی تئاتر خیابانی در همدان تعریف نشده و  به این بخش کمتر بها داده می شود. 

 

وی گفت: از طرفی دیگر  در این بخش از لحاظ وجود بازیگر متخصص هم با کمبود  مواجه هستیم و بد تر از آن این که معدود جوانان علاقه مند نیز گاهاَ بدون آگاهی و مطالعه دست به تولید آثاری می زنند که معمولاَ هم با شکست مواجه می‌شوند.

 

وی افزود: یکی از دلایل این اتفاق شاید این باشد که این عزیزان تمایل دارند که ره یکساله را یک شبه رفته و بجای کسب تجربه های لازم از طریق بازی کردن در اجراهای دیگران و یا جزو عوامل بودن که موجبات یاد گیری و پخته تر شدن را فراهم می کند، به سرعت روی به کارگردانی آورده و در این راه نیز از اساتید و پیشکسوتان هم استفاده نمی کنند و مهمتر اینکه هیچ کسی هم بر این روند نظارت نمی کند.

 

لازم به ذکر است که دومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شرهانی دهلران با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل استان ایلام و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهلران و با حضور هنرمندانی از استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، همدان، لرستان، فارس، مرکزی، ایلام،کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و کرمانشاه از 18 تا 20 اسفندماه به میزبانی شهرستان دهلران در استان ایلام برگزار می شود.

انتهای پیام/ 93

تصاویر تکمیلی: 
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان