اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. اسفند 1396 - 23:51   |   کد مطلب: 28852
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خبر داد
تأمین ۲۲۰ تن مرغ گرم برای شب عید در همدان/همدان عاری از آنفلونزا
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های مطرح در تولید مواد پروتئینی است، گفت: ۲۲۰ تن مرغ گرم آماده توزیع در بازار بوده و گوشت مرغ شب عید مردم تأمین است.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، محمدنظرپور یکشنبه 13 اسفند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اقدامات قابل‌توجهی در بحث پرورش دام سبک و سنگین صورت گرفته است، افزود: ۴.۵ درصد جمعیت دام سنگین کشور در استان همدان بوده و رتبه هفتم در این زمینه به همدان تعلق یافته است.

وی با بیان اینکه دام‌ها به سه دسته اصیل، دورگه و بومی تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار رأس دام اصیل معادل ۱.۶ درصد از دام کشور و رتبه ۱۵، ۲۹۲ هزار دام دورگ معادل ۶.۷ درصد از دام کشور و رتبه ۴ و ۶۰ هزار دام بومی معادل ۲.۳ دام کشور و رتبه ۱۲ را داریم.

نظرپور با اشاره به اینکه در استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بره داریم که ۲.۸ درصد دام کشور و رتبه ۱۴ را شامل می‌شود، ادامه داد: در همدان ۱۱۳ هزار رأس بزو بزغاله وجود دارد که این تعداد نسبت به میزان کشوری ۷ دهم درصد و رتبه ۲۵ کشوری را نصیب استان می‌کند.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان، همدان با داشتن ۲۰۳ هزار کلونی زنبورعسل معادل ۲.۹ درصد کلونی‌های کشور، رتبه دهم را از این حیث به خود اختصاص داده است.

وی آماری از تولیدات دامی در سال ۹۵ ارائه و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۳۳ هزار تن شیرخام در استان تولید شده که ۳.۶ درصد از تولیدات کشوری بوده است.

نظرپور بیان کرد: میزان تولید گوشت قرمز ۲۶ هزار و ۸۹۰ تن معادل ۳.۶ درصد تولید و میزان تولید گوشت مرغ ۵۵ هزار تن معادل ۲.۲ درصد تولید کشور بوده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ در استان تولید شده معادل ۱.۷ درصد از تولید کشور و هزار و ۹۶۰ تن عسل برداشت شده معادل ۲‌.۴ درصد تولیدات کشور بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان اعلام کرد: سال گذشته ۴۱۹ تن گوشت بوقلمون، ۳۴ تن گوشت شترمرغ، ۲۹ تن تخم شترمرغ و افزون بر ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار جوجه یک روزه در استان همدان تولید شده است.

وی آماری ۱۱ ماهه از واحدهای صنعتی استان ارائه و بیان کرد: براساس تعهدات ۳۲۵ هزار تن تولید شیرخام در استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه ۶ درصد افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم.

نظرپور درباره تولید گوشت قرمز و سفید نیز گفت: گوشت قرمز ۲۷ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه ۴ درصد رشد و گوشت مرغ ۴۶ هزار بوده که ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تولید جوجه یک روزه ۲۱ میلیون قطعه و ۹۸ درصد رشد داشته است، افزود: تولید تخم‌مرغ ۱۵ هزار و ۴۰۰ بوده که ۱۴ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم همچنین میزان تولید عسل ۲ هزار و ۱۷۳ تن بوده که نسبت به سال قبل ۸ درصد رشد داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان ۲۶ تن تخم شترمرغ تولید داشته که رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد، گفت: تولید بوقلمون ۳۸۲ تن بوده که برابر سال گذشته تولید داشته و تولید گوشت شترمرغ ۴۰ تن و ۳۴ درصد رشد داشته است.

همدان عاری از بیماری آنفلونزا

وی با بیان اینکه در استان همدان مشکلی در تولید تخم مرغ وجود ندارد و در تلاشیم تولید پولت را در استان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با تلاش و همکاری ارگان‌ها و دامپزشکی، هیچ موردی از آنفلونزای پرندگان در استان همدان به ثبت نرسیده و خوشبختانه استان پاک بوده است.

نظرپور با بیان اینکه ۵۰ درصد تولید تخم‌مرغ استان هم‌اکنون با قیمت دولتی در فروشگاه‌های استان در حال توزیع است، اضافه کرد: ۲۶ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت ۹۲۰ هزاز قطعه درحال تولید تخم‌مرغ هستند که روزانه ۴۵ تن تخم‌مرغ را روانه بازار می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: در اسفندماه تولید مرغ روند افزایشی داشته و جوجه‌ریزی موثر ایام عید که از ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن انجام می‌پذیرد، ۲ میلیون و ۹۰۰ قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در صورتی‌که مرغ از قیمت ۷۵۰۰ تومان افزایش یابد، ذخیره شرکت پشتیبانی محصولات ذخیره شده را روانه بازخواهد کرد.

نظرپور درباره تسهیلات اعطایی به دامداران نیز گفت: از محل ستاد اشتغال روستایی و عشایری، ۲۵۵ طرح آماده برای معرفی به سیستم بانکی وجود دارد که تا کنون ۵۵ طرح با رقم ۴۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اشباع مرغداری‌ها در سطح استان، جهادکشاورزی برای ایجاد مرغ‌داری‌ها پروانه صادر نکرده و تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود اما برای گاوداری، تولید شترمرغ و گوسفندپروری دامداران حمایت خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان