اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. بهمن 1396 - 12:32   |   کد مطلب: 28626
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه:
مجلس نسبت به کنترل عرضه قلیان کوتاهی می‌کند
مسوول کنترل دخانیات دانشگاه با بیان اینکه مخالف عرضه قلیان در قهوه‌‌خانه‌ها هستیم گفت: مجلس نسبت به کنترل عرضه قلیان کوتاهی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه، مهندس مهدی خدابخشی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص مجاز بودن قهوه‌خانه‌ها به عرضه قلیان، اظهار کرد: متاسفانه اخیراً با این موضوع مواجه شده‌ایم در حالی که مصوبه اشتباهی است.

 

وی ادامه داد: اخیراً وزارت بهداشت نسبت به این مسئله جبهه‌گیری کرده و نامه‌ای نیز از سوی وزیر بهداشت برای رئیس مجلس مبنی بر اینکه این مسئله نباید اجرایی شود چراکه از لحاظ بهداشتی به صلاح مردم نیست، ارسال شده است.

 

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به گفته مشاور وزیر بهداشت متاسفانه هزینه بالایی بابت دخانیات در ایران صرف می‌شود، فقط مردم 10 هزار میلیارد تومان هزینه دود پرداخت می‌کنند.

 

وی با اشاره اینکه 30 هزار میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای درمان اشخاص سیگاری و بیماری‌های مرتبط با سیگار نظیر سرطان هزینه می‌شود، افزود: وزارت بهداشت این هزینه را به صورت یارانه از جیب تمام افراد هزینه می‌کند.

 

مهندس خدابخشی با بیان اینکه 40 هزار میلیارد تومان نیز مبالغ غیرمستقیمی بوده که بابت عمر از دست رفته هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم ایران 80 هزار میلیارد تومان در سال فقط هزینه دود سیگار پرداخت می‌کنند که رقم بالایی است.

 

وی با اشاره به اینکه با مجاز بودن عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها مخالف هستیم، افزود: البته قهوه‌خانه مجاز عرضه قلیان در استان بسیار کم است اما همان را نیز قبول نداریم و متاسفانه سود آن به جیب عده‌ای خاص، فرصت‌طلب و سودجو می‌رود.

 

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 15 هزار تومان هزینه چاق کردن یک قلیان است و سود آن را عده‌ای می‌برند، گفت: همدان در مبارزه با عرضه دخانیات عملکرد بسیار خوبی داشت و جزو استان‌های پاک به شمار می‌آمد و این  موضوع را مسوولان وزارت بهداشت با بازید از این استان اذعان کرده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه ما بر مبارزه خود نسبت عرضه دخانیات در مجامع عمومی پایبند هستیم، افزود: یکی از معضلات سلامت، دخانیات است و ما تا حد توان با عرضه آن مبارزه خواهیم کرد.

 

مهندس خدابخشی با تاکید به اینکه کاش می‌شد این مشکل را با ایجاد زیرساخت‌ها و امکاناتی برای جوانان حل کنیم، گفت: امیدوارم قلیان از کشور رخت بربندد.

 

وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته عمده‌ترین مشکل در حوزه سرطان در کشور دخانیات و قلیان است که متاسفانه از کنار آن به راحتی عبور می‌کنیم و مجلس نیز کوتاهی می‌کند، افزود: مجلس در حوزه مالیات نیز کوتاهی کرده است.

 

مسوول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در کشورهای دیگر 70 تا 80 درصد پول سیگار مربوط به مالیات است، کسی که سیگار می‌کشد حداقل نصف پول آن مالیات است که به جیب دولت می‌رود تا برای درمان هزینه شود.

 

وی با بیان اینکه در ایران 10 درصد مالیات دریافت می‌شود، گفت: ارزان‌ترین سیگار در ایران به فروش می‌رسد که امسال این میزان به 20 درصد رسیده و باز هم ارزان است.

 

مهندس خدابخشی خاطرنشان کرد: فردی که سیگار مصرف می‌کند باید هزینه درمان خود را نیز از قبل پرداخت کند نه اینکه از جیب بیت‌المال پرداخت شود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان