اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. بهمن 1396 - 11:28   |   کد مطلب: 28562
مبارز انقلابی همدانی با بیان اینکه همدانی ها پیشگام در مبارزات انقلابی بودند گفت: مبارزات انقلابی همدانی ها از سالها قبل از پیروزی انقلاب اغاز شده بود و اولین شهری بود که مجسمه شاه در آن به پایین کشیده شد و جالب است تنها تلویزیونی که به طور کامل ورود امام را نشان داده بود تلویزیون همدان بود که خود یک افتخار بزرگ برای همدانی ها بود.

به گزارش صبح الوند، همزمان با فرا رسیدن ماه بهمن، مردم از جمله ریش سفیدان و بزرگان را به یاد اتفاقات دوران انقلاب 57 از جمله ورود امام (ره) به کشور می اندازد انقلابی که چراغش با ورود حضرت آیت الله سید  روح الله خمینی روشن و تا کنون نیز با سایه ولی امر مسلمین مستدام است. انقلابی که خون جوانان  زیادی برای حفظ آن ریخته شد.

 

 محمد علی دلگرم، مبارز انقلابی همدانی در گفتگو با صبح الوند، با اشاره به اینکه وضعیت فساد و استکبار شاهنشاه باعث قیام روحانیت شد افزود: خاطرم هست مردم همدان در سال 42 که سرمای شدیدی بود راهپیمایی کردند و در ان سرما خیلی ها جان خود را از دست دادند.

 

 وی در ادامه بیان کرد: در این راستا حضرت امام در سخنرانی های خود نام همدان را بکار برد بطوریکه از آن سال انقلاب اسلامی با رهبری حضرت آیت الله  خمینی شکل گرفت.

 

 

*همدان اولین شهری بود که در ان مجسمه شاه را پایین کشیدند

این مبارز انقلابی یادآور شد: همدان در ارتباط با مبارزه با رژّیم پهلوی در زمان مصدق اولین شهری بود که مسجمه ی شاه را در سال32 پایین کشیدند.

 

 وی با بیان این‌که اقداماتی در ارتباط مبارزه با استکبار از همان روز های اول از منزل آیت الله نوری همدانی در قم آغاز شد گفت: ارتباط آیت الله نوری همدانی با شهر همدان یک ارتباط تنگاتنگ بود.

 

دلگرم با بیان اینکه راهپیمایی همدان در راستای مبارزه با استکبار رژیم شاهنشاه پیش از هر شهر دیگری آغاز شد گفت: اعتراض مدارس، بازاریی ها و اعتراضاتی که در مسجد میرزا داود و سپس در مسجد جامع  انجام میشد هر کدام یک خاطره خاص دارد.

 

 

*بزرگترین راهپیمایی مردم همدان در عید فطر بود

وی با اشاره به اینکه در همدان هر روزه  راهپیمایی بود گفت: بزرگترین راهپیمایی در همدان راهپیمایی عید فطر بود که مردم به طرف میدان عاشورا راهپیمایی کردند.

 

این جهادگر قدیمی به بیان یک خاطره از زمان انقلاب پرداخت و بیان کرد: در آن زمان یک کارگر در پاساژ محمدیه فعلی در حال بنایی و مشغول فعالیت بود که طی یک تیراندازی هوایی این فرد به شهادت رسید.

 

وی به بیان خاطره از شهید جلال سلاحی نوجوان شجاع زمان انقلاب که در چهار راه  تختی به پلیس حمله کرد پرداخت و افزود: زمانی که تصمیم گرفته شد متن نوشته شده بر روی درب مسجد جامع مبنی بر فرمان ملوکانه شاهنشاه آریا مهر را تغییر دهیم در حین رنگ آمیزی پلیس ها حمله کرده و با هزار مکافات دیوار و نوشته را رنگ کردیم  و این بسیار جالب است که به  یاد آوردن اضطراب آن زمان یادآور خاطرات زیبایی است.

 

*فریاد همه مردم عدالت خواهی بود

دلگرم اتفاقات رخ داده در خیابان های بوعلی مخصوصا کوچه زریاستین در 30 مهر را از جمله خاطرات به یادگار مانده از زمان انقلاب دانست و افزود: فریاد تمام مردم عدالت خواهی و فعالیت در راستای تحقق و کمک‌ به مستضعفین بود  به گونه ای که اکنون نیز بر این شعار پایبند هستیم و تا زمانی که این انقلاب بر حرفش که عدالت علوی و حمایت از مستضعفین است به رهبری ولایت فقیه تداوم خواهد داشت.

 

 

وی در ادامه گفتگو به بیان یک خاطره از زمان ورود امام و دیدار مردم با ایشان پرداخت و یادآور شد: یک هفته قبل از ورود امام (ره) آیت الله مدنی در روی منبر اعلام کردند که گویا امام نمی تواند به کشور بیاید و ما نیز به پیشواز ایشان نرویم و دقیقا هم همین اتفاق افتاد و بختیار جلوی ورود امام را گرفت، اما برای روز دوازدهم آیت الله مدنی اعلام کردند که مردم تمام شهر ها از جمله کرمان، شیراز، کرمانشاه به پیشواز امام می روند و ما نیز باید برویم که حدود 20 اتوبوس شدیم و به همراه تعدادی از مردم بسمت تهران حرکت کردیم .

 

این مبارز انقلابی ادامه داد: طبق هماهنگی که آیت الله مدنی انجام داده بود قرار بر این شد تا برای دیدن امام به میدان آزادی تهران برویم که پس از تحمل یکی دو ساعت سرمای سخت  به ما اعلام شد که در جلوی دانشگاه تهران اجتماع کنیم تا امام خمینی (ره) سخنرانی کند که در این راستا تمام همدانی ها  به همراه حضرت آیت الله مدنی بسمت دانشگاه تهران حرکت کردیم زمانی که به جلوی دانشگاه رسیدیم آنجا آنقدر شلوغ بود که ما تنها توانستیم لحظه ای ماشین امام را ببینیم.

 

وی همچنین گفت: شب ما را به حسینه کفاش ها بردند و ما نیز چشم انتظار آیت الله مدنی برای اقامه نماز جماعت بودیم ایشان دو ساعت پس از اذان امدند و ایشان گفتند که حضرت امام گم شدند و گم شدن حضرت امام یک استرس  و اضطراب  عجیب به جان ما انداخته بود که امام چرا باید گم شود در آن زمان ما شنیده بودیم که حضرت امام برای سخنرانی به بهشت زهرا رفته  و واقعا ما هم نمیدانستیم باید چکار کنیم ایت الله مدنی مجدد رفتند.

 

دلگرم ادامه داد: ساعت 11 بود که آیت الله مدنی با خوشحالی برگشتند و گفتند که امام پیدا شده است و جریان از این قرار بوده که حضرت امام پس از سخنرانی در بهشت زهرا آنقدر که حجم استقبال مردمی زیاده بوده است که پس از اتمام سخنرانی مردم انجا را ترک کرده و امام نیز بهمراه فرزندش احمد خمینی و  آیت الله ناطق نوری تنها می مانند که  آن ها نیز به خانه اقوامشان که امام آن ها را می شناخت رفته بودند که متوجه می شوند اقوام آن ها نیز همانند سایر مردم برای دیدار امام رفته اند بطوریکه حضرت آقا به همراه پسرش و آیت الله ناطق نوری  به یک مسجد می روند و گروهی که برای مواظبت از راهپیمایی در آنجا مستقر بودند متوجه حضور امام در آنجا می شوند و به آیت الله مدنی خبر می دهند.

 

*13 بهمن سال 57 اولین دیدار مردم همدان با امام (ره) بود

وی ادامه داد: پس از شنیدن این خبر خوشحال کننده با توجه به اینکه همدانی ها و اصفهانی ها با امام دیدار نکرده بودند به آیت الله مدنی گفتیم که ما امام را ندیده ایم و ایشان نیزگفتند نگران نباشید فردا صبح قرار است برویم ‌و امام را ببینیم و صبح روز بعد برای دیدار با امام بسمت مدرسه خیابان ایران حرکت کردیم این در حالی بود که تا آن زمان ما تنها یک تصویر از امام دیده بودم.

 

 

این جهادگر قدیمی گفت: در آن روز با شعار" روح منی خمینی بت شنکنی خمینی"،  به جلوی مدرسه که رسیدیم که یکدفعه متوجه شدم کسی که دست بلند کرده و مردم را مورد تفقد قرار می دهد امام نیست ،که من نیز پس از مشاهده آن صحنه فریاد زدم این شخص امام نیست چون عمامه ایشان سفید بود، که پس از  آن نیز مردم متوجه شدند که فردی که در حال سخنرانی است امام نیست و امام به دلیل کسالت بر روی یکی از نیمکت های مدرسه دراز کشیده بود که پس از آن حضرت امام به خاطر جلوگیری از سر و صدای مردم جلوی پنجره اومدند.

 

این مبارز انقلابی با بیان اینکه آن اولین دیدار همدانی ها با امام بود گفت: روز 13  بهمن ماه اولین دیدار ما با امام بود که بعد از آن طبق شنیده از خانواده هایمان، زمانی که برگشتیم گفتند تنها تلویزیونی که امام را نشان داده تلویزیون همدان بود که خود یک افتخار بزرگ برای همد انی ها بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان