اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. بهمن 1396 - 10:56   |   کد مطلب: 28538
به بهانه برگزاری هشتیمن دوره عصر شعر زمستانه انجمن ادبی شهید آوینی
برای حفظ میراث ایران زمین چه کرده ایم؟
انجمن ها ادبی و برگزاری محافل ادبی یکی از موثرترین اقدامات هست که کمک موثری در جهت حفظ فرهنگ و میراث ایران زمین میکند، انجمن های ادبی استان همدان با برگزاری محافل ادبی به احیای فرهنگ ایران زمین پرداخته اند.

به گزارش صبح الوند، یکی از عناصر مهم و شکل دهنده فرهنگ است و به نقل از بزرگی که می‌فرماید:" ادبیات اساس فرهنگ است و شعر ستون اصلی آن" .

 

پس در ایجا باید گفت: شعر میراثی است گران‌بها که از گذشتگان به ما رسیده است و ملت‌های مختلف در ادوار و شکل‌های مختلف، بنا به شرایط حاکم زمان و مکان از آن بهره جسته‌اند.

 

اما باتوجه به پیشرفت تکنولوژی نمی‌توان‌گفت که زمان شعر به پایان رسیده و یا کم رونق شده است. چون شعر با احساس آدمی درگیر است لذا زمانی می‌توان این را گفت که احساس در انسان ابوالبشر مرده باشد.

 

*حفظ، ارتقاء و نشر این میراث چه کرده‌ایم؟

اما ما برای حفظ و ارتقاء و نشر این میراث چه کرده‌ایم و چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم ؟

 

برپایی محافل، همایش‌ها وگردهمایی‌های ادبی یکی از این رهکارهای مهم و تاثیرگذار بوده که می‌تواند توسط انجمن‌های ادبی (که بخشی از وظایف آنها هم است) صورت گیرد.

 

در همین راستا انجمن ادبی شهید آوینی که متشکل است از شاعران جوانی که دغدغه آنها جز این مسائل نیست، پایه‌گذاری شده و به جرأت میتوان گفت که این برنامه باتوجه به سابقه و نحوه برگزاری و همچنین استقبال کم نظیر شاعران و هنرمندان، جزء اتفاقات مهم و تاثیرگذار ادبی استان همدان است اما متاسفانه بعد از هشت دوره برگزاری آن، هنوز هم از جانب مسوولان و متولیان امر فرهنگ و هنر استان حمایت نشده و دست اندرکاران و عوامل برگزاری این برنامه هرساله با مشکلات‎، رنج و سختی این برنامه را که حتی در سال ۹۵ در جشنواره انجمن‌های ادبی کشور (که از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد) جزء طرح‌های برگزیده انتخاب شد لذا از ویژگی‌های این برنامه می‌توان به ابتکاری، بومی و خلاقانه بودن آن، اشاره کرد.

 

*علی رغم سنگ اندازی ها انجمن ادبی شهید اوینی همچنان پابرجا بوده است

اما همان‌طور که ذکر شد متاسفانه با گذشت ۸ سال از برگزاری این برنامه، هنوز هم مسولان و مدیران فرهنگی استان، هیچ جایگاهی در تقویم برگزاری برنامه‌های ادبی و فرهنگی برای این برنامه قائل نشده‌اند و انجمن ادبی شهید آوینی در این زمینه مصداق، " آتش به اختیار" است. بطوری‌که علی‌رغم اینکه همیشه هم باسنگ اندازی‌هایی روبه‌رو بوده است، اما همچنان به اهداف خود پایبند بوده و این برنامه را برگزار می‌کند.

 

اگر چه در طی سالیان گذشته در مورد  این عصرشعر سخنانی داشته‌ایم و از اهداف، نحوه  برگزاری، تاریخچه برگزاری، محاسن و معایب، کم و کاستی‌ها و کم لطفی‌ها را  فراوان گفته‌ایم و شنیده‌ایم اما به قول شیخ اجل: نرود میخ آهنین در سنگ ... .

 

*انجمن ادبی شهید آوینی: صدایی که از مناطق محروم همدان آغاز شده است

اما با این حال امسال نیز به خواست خداوند حکیم و تلاش شبانه‌روزی اعضاء فعال و شاعران زحمت‌کش انجمن ادبی شهید آوینی، "صدای جیر جیر برف" در استان همدان شنیده خواهد شد، صدایی که از حاشیه شهر و منطقه‌ای محروم آغاز شده است، منطقه‌ای به نام شهرک ولیعصر(عج) همان‌طور که گفته شده است : "جیر جیر برف تو را خبر می‌دهد"، خبرخوشی را برای شاعران و هنرمندان رقم زد و انجمن ادبی شهید آوینی مورخ ۱۹ بهمن  از ساعت 14:45 در سالن اجتماعات شهید آوینی میزبان شاعران، هنرمندان، ادیبان و شعردوستان خواهد بود تا یک عصر زمستانی گرم دیگری را با حضور این عزیزان رقم بزند.

 

شنیده‌ها حکایت از این دارد در این برنامه قرار است، سه تن از شاعران نام آشنای کشوری از طرف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، حضور داشته باشند که امیدواریم این اتفاق رخ داده و استان همدان میزبان این عزیزان باشد همچنین گروه موسیقی چکاوک همدان نیز به اجرای موسیقی زنده خواهند پرداخت.

 

به امید روزی که همدان قطب ادبیات کشور شود.  ان شاءالله ... .

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان