اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. بهمن 1396 - 10:30   |   کد مطلب: 28455
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان از کاهش ۴۰درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار نسبت به متوسط بلند مدت با ۵۱ درصد کاهش همراه بوده به گونه ای که این کاهش بارندگی در سطح کل کشور ۶۰درصد اعلام شده است.

منصور ستوده در گفت و گو با صبح الوند، با اشاره به شناسایی ۲۴حلقه چاه غیر مجاز در دو دشت کبودرآهنگ، رزن قهاوند افزود:  برای جلوگیری از این مهم اقداماتی انجام شده است که نصب کنتور برای چاه های اطراف فروچاله ها برای جلوگیری از اضافه برداشت آن ها در راس این اقدامات قرار دارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه چاه ها دارای لایه های آهکی هستند گفت: زمانی که آب چاه ها خالی می شود طبقات بالا به طبقات زیرین فشار می آورند که ایجاد فرو چاله می شود.

 

وی با اشاره به وجود ۶دستگاه باران سنجی در استان بابیان اینکه طبق اعلام‌این دستگاه ها میزان بارندگی در استان تا کنون ۷۴میلی متر اعلام شده است اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته این آمار ۱۲۳میلی متر ثبت شده است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه میزان بارش ها به نسبت سال گذشته ۴۰درصد کاهش داشته است عنوان کرد: این آمار نسبت به متوسط بلند مدت ۵۱بوده است به گونه ای که آمار کشوری ۶۰درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و مدت مشابه بلند مدت را در سطح کل کشور را نشان می دهد.

 

*بخش کشاورزی عمده ترین بخش مصرف آب را برعهده دارد

وی همچنین با بیان اینکه در سالجاری یک سال خشک و خشکسالی هواشناسی، هیدرو لوژیکی را شاهد خواهیم بود افزود: در این راستا باید در بخش مصرف آب  بویژه در بخش کشاورزی که عمده ترین بخش مصرف آب را بر عهده دارد صرفه جویی کنیم.

 

*انسداد بیش از ۲هزارو حلقه چاه غیر مجاز در استان

ستوده از انسداد ۲هزارو ۷۰۰حلقه چاه غیر مجاز از سال۹۳تا کنون خبر داد و گفت: در این راستا ۲۲۳میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است به طوریکه عمق این چاه ها ۹۵کیلومتر است.

 

*نصب بیش از ۳هزارو ۵۰۰کنتور بر روی چاه های کشاورزی، صنعتی و آب و فاضلاب دراستان

 

وی در ادامه از نصب ۳هزارو ۵۳۸دستگاه کنتور بر روی چاه های کشاورزی، صنعتی و آب و فاضلاب خبر داد و افزود: نصب این کنتور ها برداشت آب از منابع زیر زمینی را کنترل می کند.

 

وی با اشاره به وضعیت مخازن سدهای استان با اعلام اینکه در حال حاضر سد اکباتان ۹/۵میلیون متر مکعب آب دارد عنوان کرد: این در حالی است که سد های در حال بهره برداری از جمله کلان ملایر از ۴۰میلیون متر مکعب، سد سرابی تویسرکان  ۶/۶دهم میلیون متر مکعب و سد آب شینه از ۲/۲دهم میلیون متر مکعب آب برخوردار است.

 

 ستوده در ادامه با اشاره به نصب پکیچ تصفیه آبی در سد سرابی با بیان اینکه برای مصرف آب شرب از این سد هیچ گونه مشکلی نداریم  اظهار کرد: خط انتقال سد کلان ملایر در حال اجرا است.

 

*کاهش ۳۰درصدی حجم مخزن سد اکباتان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به کاهش ۳۰درصدی حجم مخزن سد اکباتان نسب به سال گذشته گفت: در این راستا پروژه هایی برای کاهش مقدار مصرف آب این سد اجرا شده است که ازجمله آن ها را می توان جمع آوری آب های سطح شهر همدان برای مصارف شرب، رود خانه عباس آباد برای مصرف آب شرب در فصول غیر کشاورزی عنوان کرد.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه آب دره مراد بیگ به سمت تصفیه خانه شهید بهشتی هدایت می شود گفت: استفاده از از آب چشین خاکو نیز از جمله پروژه هایی است که برای کاهش مقدار مصرف آ سد اکباتان در نظر گرفته شده است تا آب سد برای تابستان نگهداری شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان