اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. دى 1396 - 19:57   |   کد مطلب: 28163
هنوز بحث بر سر تلگرام و رفع فیلتر یا عدم رفع فیلتر آن وجود دارد.

به گزارش صبح الوند روزنامه فرهیختگان نوشت، هنوز بحث بر سر تلگرام و رفع فیلتر یا عدم رفع فیلتر آن وجود دارد. مقامات دولتی از یک‌طرف برای خوشامد مخاطبان صحبت از موقتی بودن فیلترینگ می‌کنند و از طرفی دستور به فیلترینگ نیز توسط همین دولت انجام می‌شود. از سوی دیگر وزیر ارتباطات دولت با فیلترینگ به لحاظ حفظ امنیت ملی در وضعیت موجود موافق است، اما از طرفی معتقد است که جوانان ما توانایی توسعه تکنولوژی در داخل و ایجاد پیام‌رسان قوی داخلی را دارند.

 
 «سروش»، «ویسپی» و «آی‌گپ» سه پیام‌رسانی هستند که امروز در حال جذب مخاطب و تبدیل شدن به رسانه فراگیر کشور هستند. می‌توان با توجه به امکانات، مزایا و معایب هرکدام از نرم‌افزارها و همچنین درصد رجوع به آنها به نکات قابل توجهی رسید و تحلیلی درمورد آینده آنها داشت.
 

سه ویژگی مشترکی که «سروش»، «آی‌گپ» و «تلگرام» دارا هستند عبارتند از «گفت‌وگوی انفرادی»، «ساخت گروه و کانال» و «ارسال عکس و فایل» اما آنچه این دو نرم‌افزار به‌نسبت تلگرام ندارند؛ «فضای ابری اختصاصی» برای کاربران است؛ آنچه در یک واکنش سریع مدیران‌ آی‌گپ نوید اضافه کردنش را به این پیام‌رسان داده‌اند. اما یک ویژگی دیگر که ‌آی‌گپ به‌نسبت سروش داراست و شاید به‌عنوان برگ برنده‌ای به حساب آید؛ «قابلیت رمز‌گذاری مطالب» در این پیام‌رسان است. رمزگذاری مطالب به‌ویژه برای کاربران ایرانی که مساله حریم خصوصی برایشان با اهمیت است یکی از امتیازات ویژه این نرم‌افزار به حساب می‌آید. این پیام‌رسان در سه مرحله پیام‌های بین فرستنده و گیرنده را رمزگذاری می‌کند به‌گونه‌ای که حتی در صورت حمله‌های بین مسیری هم قدرت رمزگشایی پیام وجود ندارد و تمامی پیام‌ها و حتی فایل‌های کاربران در پیام‌رسان‌ آی‌گپ رمزگذاری شده و هیچ فردی به‌جز خود فرستنده و گیرنده امکان دسترسی به آن را ندارد. آی‌گپ یک مرورگر اختصاصی و متصل به خود نیز دارد که اهمیت آن در انتقال لینک‌هاست. این مرورگر کمک می‌کند بدون اینکه از پیام‌رسان خارج و وارد برنامه‌ای دیگر مانند گوگل‌کروم برای باز کردن لینک شوید مستقیما به مرورگر ‌آی‌گپ رفته و با سرعت بالاتری به محتوای لینک دسترسی پیدا می‌کنید. سروش البته یک قابلیت نیز به‌نسبت‌ آی‌گپ دارد و آن دسته‌بندی موضوعی کانال‌ها برای کاربر است. این قابلیت البته در حال حاضر به یک نقطه منفی برای این پیام‌رسان تبدیل شده است؛ چراکه حجم نرم‌افزار را بالا برده، سرعت آن را کند کرده و دسترسی را برای کاربر پیچیده کرده است؛ خصوصا برای کاربری که به پلتفرم ساده تلگرام عادت کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان