اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. دى 1396 - 9:16   |   کد مطلب: 28139
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان خبر داد
برگزاری برنامه آموزشی «صبحانه سالم» در همدان
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان از برگزاری برنامه آموزشی «صبحانه سالم» در همدان طی فردا خبر داد.
صبحانه سالم

به گزارش صبح الوند، صفورا کرمی با اشاره به برگزاری «کمپین آموزش همگانی تغذیه» از 15 دی ماه تا پایان این ماه در همدان، از برگزاری برنامه آموزشی صبحانه سالم در مرکز سمیعی 2 (شهرک مدرس) خبر داد.

 

وی با اهمیت به مصرف میوه و سبزی، گفت: کم‌مصرفی سبزی، حبوبات و میوه، خطرسازترین مشکل تغذیه‌ای ایرانیان است.

 

 کارشناس تغذیه مرکز بهداشت همدان بیان کرد: نتایج یک تحقیق بین‌المللی که با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان ایرانی درباره تاثیر تغذیه در مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی ـ متابولیک (بیماری‎های قلبی و عروقی، دیابت و سکته‌های مغزی) در 20 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا انجام شده، نشان می‌دهد که فشار خون مهمترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در آن کشورهاست.

 

وی با اشاره به اینکه در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی ـ متابولیک عامل نزدیک به نیمی، یعنی 43 درصد از مرگ‌های زودرس (زیر 70 سال) است، گفت: در ایران نیز فشار خون بالا (بالای 115) مهمترین عامل خطرساز و باعث مرگ 2 هزار و 35 نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.

 

کرمی خاطرنشان کرد: تغذیه نامناسب در ایران دومین عامل خطرساز برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی ـ متابولیک یعنی یک‌هزار و 976 مورد در میلیون است.

 

وی با تاکید به اینکه اضافه وزن و چاقی، کلسترول بالا و قند خون بالا در رده‌های بعدی قرار دارند، افزود: در میان عوامل تغذیه‌ای، مصرف کم غذاهای محافظ مثل سبزیجات و حبوبات، میوه و غذاهای دریایی و غلات سبوس‌دار بیشتر از بقیه در ایجاد بیماری‌های قلبی-متابولیک نقش دارند.

 

این کارشناس تغذیه بیان کرد: علاوه بر این نمک زیاد و اسیدهای چرب ترانس (روغن نباتی جامد) هم در میان عوامل تغذیه‌ای هستند که باعث ایجاد این نوع بیماری‌ها در ایرانیان می‌شوند.

 

وی  تصریح کرد: این تحقیق نشان داد که در تمام کشورهای که تخقیق شده، زنان در تمام گروه‌های سنی ضریب توده بدنی (BMI) و کلسترول تام بیشتری از مردان دارند، اما از نظر فشار خون و قند خون تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد.

 

کرمی با اشاره به اینکه تنها تفاوت قابل ملاحظه از نظر تغذیه در بین زنان و مردان این است که مردان به طور کلی بیشتر از زنان نمک مصرف می‌کنند، گفت: اما در مجموع مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک در مردان بیشتر از زنان است و یکی از مهمترین دلایل آن تغذیه نامناسب است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان