به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، علی الهیار ترکمن در دومین روز گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با اشاره به تصویب کلیات بودجه سال 97 در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت همه سازمانها و دستگاهها را موظف کرده است تا بودجه ریزیهای خود را بر اساس عملکرد انجام دهند. این الزام چه از طرف دولت باشد یا نباشد ما باید خودمان را موظف بدانیم که بودجهریزی مان را بر اساس عملکرد انجام دهیم.
الهیار ادامه داد: در شیوه های به کارگیری منابع باید تلاش کنیم، درست است که بودجه آموزش و پرورش کسری دارد اما در آن عدم توازن نیز وجود دارد. ممکن است در جاهایی منابعمان را به خوبی مصرف نکردهایم و این باعث شده که در جاهای دیگر کسری داشته باشیم.
وی درباره بودجه 97 گفت: ستاد بودجه در دولت و سازمان مدیریت تشکیل شده و این ستادها در دستگاهها و سازمانها تشکیل شد و نهایتا این ستادها بودجه 97 را تدوین کردند.
الهیار با اشاره به اینکه، منابع عمومی دولت نسبت به سال 96، 6.5 درصد رشد داشته است، بیان کرد: در ترکیب هزینههای دولت 72 درصد آن در فصل یک و شش هزینه میشود و این نشان میدهد که ترکیب هزینههای پرسنلی دولت نامتوازن و نامتقارن هست. این موضوع یکی از مسائل و مشکلات دولت است که بخش عمدهای از هزینههای آن به صورت پرسنلی است.
وی گفت: در بحث هزینههای متفرقه ما رشد قابل توجهی داشتیم که ناشی از برداشت از صندوق توسعه ملی جهت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 96 هست.
الهیار با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش درمنابع عمومی کشور از9 درصد سال 96 به 10 درصد در سال 97 گفت: اعتقاد داریم که بودجه ما مناسب نیست اما با بضاعت دولت و تواناییها و مقدورات دولت ما آن را مناسب میدانیم. اگر انتقاداتی از طرف نمایندگان در مورد بودجه هست، میتوانستند کلیات بودجه را رد کنند و آن را بر اساس نظرات خود که افزایش بودجه آموزش و پرورش است، تغییر دهند. در حالیکه نمایندگان مجلس کلیات بودجه را تایید کردند.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بودجه 97 جهت گیری ما این بوده که دو شکل را در بودجه مشخص کنیم. یکی بودجهای که استان ها مصرف میکنند که شامل 15 رقم هزینه است و دیگری هزینههای ملی که این هزینهها نیز در استانها مصرف می شود مانند شیر مدارس.
الهیار ادامه داد: سرانه دانش آموزی روزانه که برای تغذیه مدارس شبانه روزی در اختیار ما قرار دارد حدود یک هزار و 260 تومان هست اما در عمل برای دانش آموزان، این هزینه در حدود 13 تا 14 هزار تومان است با این استدلالها و بردن این مصارف در ردیفهای مشخص، توانستیم یک هزار و 260 تومان را به 5 هزار تومان تومان برای تغذیه دانش آموزان شبانهروزی برسانیم.
وی گفت: در بخش حمل و نقل دانشآموزان نیز دقیقا همین کار را کردیم و با ایجاد ردیف مشخص برای این سرویسها توانستیم بودجه مناسبتری را برای حمل و نقل دانش آموزان روستایی بگیریم.
الهیار درباره افزایش اعتبار دانشگاه فرهنگیان گفت: اعتبارات دانشگاه فرهنگیان بین 186 دانشگاه کشور از نظر رشد نهمین رتبه را داشته است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی گفت: علت عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه بندی، عدم تعیین تکلیف آن بوده است. دولت باید رتبه بندی را تصویب کند و چون هنوز دولت مصوب نکرده ما نمیتوانیم پارامترهای آن را مشخص و بر اساس آن بودجه رتبه بندی را مشخص کنیم. اما پیش بینی این است که حدود سه هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی در سال 97 نیاز داریم.
الهیار ادامه داد: در آموزش وپرورش برای سال 97 به 36 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که این رقم بدون احتساب پاداش بازنشستگان است وحدود 33 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی آمده است. برای اجرای احکام مندرج در برنامه ششم توسعه به 4 هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مورد در بودجه سال97 تعیین تکلیف نشده است.
وی بر استفاده از منابع ثانویه تاکید و عنوان کرد: منابع اولیه معین و مشخص شده است بنابراین ما باید بر منابع ثانویه تمرکز کنیم.
الهیار با اشاره به بدهیهای آموزش وپرورش اظهار کرد: مبلغ کامل این بدهیها مشخص نیست بنابراین یکی از کارهایی که در سال 97 باید انجام شود موضوع احصای مطالبات است.
وی از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف سازی بدهیهای آموزش وپرورش با همکاری مجلس خبر داد و افزود: تبصرههایی را به مجلس پیشنهاد دادهایم که اگر در مجلس مصوب شود بسیاری از مشکلات اعتباری آموزش و پرورش رفع میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی خاطرنشان کرد: 40 میلیون کتاب درسی و کمک آموزشی با قیمت میانگین 50 هزار تومان، تولید و در مدارس توزیع میشود بنابراین اگر این موضوع را ساماندهی کنیم میتوانیم درآمد آن را به داخل آموزش وپرورش بیاوریم.
انتهای پیام/
دیدگاه شما