اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. دى 1396 - 22:27   |   کد مطلب: 28034
در پی اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان متجاهر؛
آماده‌باش 4 کمپ ترک اعتیاد در همدان
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: در پی اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان، 4 کمپ ترک اعتیاد به صورت آماده‌باش هستند.

به گزارش صبح الوند، حمیدرضا الوند در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه سن اعتیاد در استان کاهش یافته است، اظهار کرد: متأسفانه فراهم نبودن بسترهای محیطی مهمترین عامل روی آوردن به موادمخدر بعد از قطع وابستگی جسمی و روانی است که این افراد برای برنگشتن به شرایط قبل نیازمند پذیرش و همکاری خانواده و جامعه و فراهم آمدن شغل مناسب هستند . 

وی با بیان اینکه در بحث اعتیاد ۲۰ دستگاه درگیر هستند و باید وظایف قانونی خود را انجام دهند به طوریکه بهزیستی در رابطه با اعتیاد در چند بخش فعالیت می‌کند، به فعالیت‌های انجام شده اشاره کرد و افزود: انجام خدمات پیشگیرانه برای عموم با عنوان طرح پیشگیری اجتماع‌محور از اعتیاد با رویکرد مشارکت خود مردم در روستا و شهر در غالب تیم‌های متشکل از افراد کلیدی، معتمد، یک فرد از بهزیستی به عنوان تسهیل‌گر و یک فرد از مراکز غیردولتی متخصص در حوزه اعتیاد است . 

الوند با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۲۸۷ تیم ایجاد شده‌اند‌ به طوریکه بخش دیگر فعالیت بهزیستی تشکیل مراکز مقاومتی میان‌مدت و مراکز کاهش آسیب تحت عنوان DIC و شلتر است، تصریح کرد: معتادان خودمعرف به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند که ترک اعتیاد در مراکز اقامتی شامل دوره سم‌زدایی برای قطع وابستگی جسمی و جلسات مشاوره است . 

وی با اشاره به اینکه این افراد بعد از ترک اعتیاد به گروه N.Aبرای قطع وابستگی روانی ارجاع داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: هزینه یک دوره نگهداری در کمپ‌ها ۶۳۵ هزار تومان است که در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تصویب شده و برای افراد بی‌بضاعت با تأیید مددکار توسط بهزیستی پرداخت می‌شود . 

وی ادامه داد: ۴۳ کمپ ترک اعتیاد در استان همدان تحت نظارت بهزیستی مشغول فعالیت هستند که در چند ماه اول سال ۴ کمپ غیرمجاز شناسایی شده و برخورد لازم با آنها صورت گرفته است. 

مدیرکل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: مراکز جدیدی برای معتادان متجاهر با ظرفیت ۱۵۰ نفر ایجاد شده که بعد از انجام طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان متجاهر و تا زمان تأسیس مکان مناسب برای آنها ۴ کمپ به صورت آماده‌باش هستند . 

وی با اشاره به اینکه اعتیاد بستر همه رفتارهای پرخطر است، ادامه داد: معتادان متجاهر به علت اینکه تمایلی برای ترک ندارند و دارای رفتارهای پرخطر هستند، در محلی جداگانه نگهداری می‌شوند . 

الوند با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب با هدف کاهش آسیب به علت اینکه بعضی معتادان علاوه بر اعتیاد دارای رفتارهای پرخطری مانند ایدز و هپاتیت هستند، تشکیل شده، خاطرنشان کرد: یک مرکز سرپناه شبانه(شلتر) به عنوان مکان امن برای افرادی که رفتار پرخطر دارند، است که در این مرکز خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و بهداشتی ارائه می‌شود . 

وی با بیان اینکه باید برای کودکان و نوجوانان اوقات‌فراغت متناسب با نیازهای آنان طراحی شود، گفت: تیم‌های سیار دارای مددکار و روانشناس در سطح استان به افرادی که تمایل برای رفتن به مرکز کاهش آسیب را ندارند، امدادرسانی می‌کنند و وسایل لازم مانند سرنگ و لوازم پیشگیری جنسی را در اختیارشان قرار می‌دهند . 

الوند با بیان اینکه ۵۹ کمپ ترک اعتیاد، شلتر و DIC   در استان وجود دارند و در ۹ ماهه امسال به ۱۵۵۰۰ نفر خدمت ارائه دادند، اظهار کرد: این مراکز به صورت روزانه خدمات روانشناسی، مشاوره و پزشکی را به افرادی که دارای رفتار پرخطر هستند، ارائه می‌کنند همچنین این مراکز روزانه ظرفیت پذیرش ۲۰ نفر را دارند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان