اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. آذر 1396 - 13:55   |   کد مطلب: 27523
مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه پزشکی همدان:
روان‌شناسان همدانی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند‌
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برای حمایت روانی و اجتماعی از زلزله‌زدگان و پیشگیری از عوارض مزمن روحی، روان‌شناسان مسلط به زبان کردی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شدند.

به گزارش صبح الوند، حمید رنجبران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: یکی از برنامه‌های گروه سلامت روانی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، حمایت‌های روانی و اجتماعی از افراد در مواقع بحران و بلایاست.

وی با بیان اینکه نخستین کارگاه سه روزه درباره این موضوع را در ماه گذشته برگزار کردیم، تصریح کرد: تیم‌های آموزش دیده را به مناطق حادثه دیده اعزام می‌کنیم تا مداخلات خود را در آن جا انجام دهند. در فردای وقوع زلزله در کرمانشاه، به تیم مداخلات ابلاغ کردیم تا خود را برای رفتن به کرمانشاه آماده کنند.

رنجبران با بیان اینکه مداخلات روانی و اجتماعی باید پس از وضعیت تثبیت اسکان زلزله زدگان انجام شود، ابراز کرد: در همان لحظات ابتدایی که مصدومان زلزله را به بیمارستان‌های همدان اعزام کردند نیروهای ما حمایت های اجتماعی خود را آغاز کردند. دو تیم در قالب چهار روان شناس بالینی آموزش دیده بر بالین مصدومان حاضر شدند و مشاوره‌ها به صورت بازگویی اولیه که در آن فرد حادثه دیده حادثه را شرح می‌دهد، انجام گرفت.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی همدان گفت: در بازگویی اولیه که از مصدومان به عمل می‌آید در واقع بار هیجانی حادثه دیدگان کاهش می‌یافت و روان شناسان نیز می‌توانستند به غربالگری آن ها بپردازند.

رنجبران تصریح کرد: روان شناسان در خلال بازگویی حادثه از زبان زلزله زدگان آن ها را غربالگری کرده و لیست افرادی که دچار شوک و اختلالات روانی حاد شده بودند را تهیه کردند. مصدومانی که نیاز به مداخلات روان شناسی داشتند، مشخص و آموزش‌هایی برای کنترل خشم و استرس در اختیار آن‌ها قرار گرفت. حادثه دیدگانی که دچار ناکامی شدند دچار خشم و استرس‌هایی نظیر ترس از خانه می‌شوند که روان شناسان ما به مدیریت خشم و استرس آن‌ها کمک کردند.

وی با بیان اینکه همه  مصدومان حداقل یک جلسه را با روان شناسان گذراندند، اظهار داشت: در برخی حادثه دیدگان تعداد جلسات مشاوره به 3 جلسه نیز رسیده است. 125 نفر در بیمارستان بعثت همدان مورد مشاوره روانشناسان بالینی قرار گرفتند که از این میان 88 نفر برای یک جلسه و 38 نفر نیز برای جلسه سوم به مشاوره با مشاوران پرداختند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی با بیان اینکه 8 نفر از مصدومان در وضعیت حاد روانی قرار داشتند، ابراز کرد: این افراد از کودک 3 ساله تا افراد مسن و 65 سال را شامل می شود.

رنجبران با اشاره به اینکه وضعیت روانی حاد بیشتر برای کسانی که عزیزان شان را از دست داده‌اند، رخ داده است، اظهار داشت: البته هرکسی که این حادثه را تجربه کند بدون شک دچار استرس می‌شود. در مرحله دوم روان‌شناسان آموزش دیده‌ای که به زبان کردی مسلط بودند در قالب 2 روان شناس خانم و 2 روان شناس آقا با تجهیزات کامل و 400 قطعه از انواع اسباب‌بازی برای ارتباط‌گیری با کودکان به کرمانشاه اعزام شدند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی معاونت بهداشتی همدان گفت: روان شناسان اعزامی مناطق را تقسیم بندی کرده و به چادرهای زلزله زدگان سرکشی کردند و با آن‌ها مصاحبه انجام دادند.

رنجبران با بیان اینکه آسیب‌دیدگان زلزله توسط روان شناسان غربالگری می‌شوند، تصریح کرد: پروسه‌ حمایت‌های روانی در فواصل زمانی یک هفته پس از حادثه تا شش ماه پس از سانحه انجام می‌گیرد که در این مدت روان شناسان شروع به تعیین سطح استرس و غربالگری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشاوره برای بزرگسالان به صورت فردی است، ابراز کرد: برای مادران و کودکانی که عزیزان خود  را از دست داده‌اند با استفاده از بازی درمانی و برای بزرگسالان با بهره‌گیری از تخلیه روانی به کاهش استرس آن‌ها کمک می‌ شود.

رنجبران با بیان اینکه حمایت‌های روانی و اجتماعی در مواقع بحران، سیل، زلزله و تصادفاتی که تعداد زیادی کشته دارد، ضروری‌است، اظهار داشت: همه  روان شناسان نمی‌توانند در مواقع بحران ارائه خدمات کنند و این حمایت‌ها تنها توسط روان شناسان آموزش دیده انجام می‌شود. توانمندسازی بازماندگان، تقویت نقاط قوت، غربالگری جمعیت آسیب دیده، بررسی بیماری‌های روانی و ارجاع آن به سطوح بالاتر از مهم ترین اهداف ما در هنگام بروز حوادث و بحران است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان