اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. آذر 1396 - 21:10   |   کد مطلب: 27512
کارشناس و مدرس حوزه علمیه همدان خوش خلقی با مردم نمونه بارز شخصیت امام حسن عسگری است گفت: امام شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف ایجاد کرد تا از طریق نمایندگان خود یا ارسال پیام با شیعیان در تماس باشد.

به گزارش صبح الوند،همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام یازدهم شیعیان ، امام حسن عسگری(ع)  و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) ، خبرنگار صبح الوند ،با مریم پلمه از کارشناسان و مدرسان حوزه علمیه الزهرا(س) همدان به گفتگو نشسته که در ادامه می آید:

 

*در خصوص ویژگی های شخصیتی حضرت  بفرمایید:

 

امام حسن عسگری علیه السلام همیشه و در همه حال به یاد و ذکر خدا مشغول بودند به طوری که مرحوم کلینی (ره)نقل کرده که امام تمام اوقات خود را در زندان به عبادت خدا می گذرانده حتی مامور شکنجه امام  هم تحت تاثیر عبادت  ایشان قرار گرفته بود.

 

شخصیت عبادی امام حسن علیه السلام بسیار بالاست .ایشان بسیار خوشرو بودند و همین باعث توجه جدی مردم به امام شده بود و نسبت به گرفتاریهای مردم بی تفاوت نبودند و برای رفع مشکلات مردم  تلاش میکردند.

 

در قسمتی از توصیه ایشان به مومنان آمده :از خدا بترسید زینت ما باشید نه خار چشم ما،هنگامی که کسی از شما در دین پرهیز کار باشد ،در گفته هایش راست بگوید ،امانتداری درستکار باشد و با مردم خوش خلقی کند میگویند او شیعه است و این مرا خشنود میکند .در واقع امام علیه السلام با این توصیه صفات بارز خودشان را به مردم شناساندند.

 

* این که دوران امام حسن عسگری با توجه به فشارهایی که بوده ایشان چطور به هدایت مردم می پرداختند ، توضیح بفرمایید:

 

 خاندان عباسی و پیروانشان می دانستند در زمان امام حسن علیه السلام شیعه به صورت یک قدرت عظیم در آمده و شیعیان حکومت هیچ یک از عباسیان را مشروع نمیدانند.

 

از طرفی آگاه بودند از نسل حضرت عسکری علیه السلام کسی می آید که تار و مار کننده کلیه حکومت های آنهاست.  بنابراین ایشان به طور تمام تحت مراقبت شدید بود. بطوری که در زندان هم برای ایشان مامور گذاشته بودند . لذا امام به طورمستقیم با مردم ارتباط برقرار نمیکرد .

 

ایشان شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق  مختلف ایجاد کرد  تا از طریق نمایندگان خود  یا ارسال پیام با شیعیان در تماس باشد.

 

*این که ایشان را در پادگان مواظبت می کردند دلیلی بر حقانیت روشنگری های ایشان داشت . در این زمینه توضیح بفرمایید:

 

عرض کردم که خاندان عباسی بنا به دلایلی امام را تحت حفاظت خود قرار داده بودند، همین حفاظت دلیل بر حقانیت امام است چرا که آنها باعلم به قدرت امام در روشنگری مردم ، از این کار ممانعت میکردند و نهایتا معتمد عباسی بدلیل نفوذ امام در جامعه به شیوه مزدورانه دیرینه امام را مسموم کرد.

 

* توصیه ای از ایشان در باب امامت بعد ازخودشان بفرمایید؟

 

 در زمان امام عسکری چون به زمان غیبت نزدیکتر بود ، حضرت اقدامات خود را نوعا توسط نمایندگان انجام میداد. ایشان با توجه به وضع سنگین زمان و مراقبتهای فراوان  حکومت وقت نمیتوانست  وجود فرزند خود را به همگان اعلام کند و تنها شیعیان خاص از وجود نازنین امام دوازدهم با خبر  بودند.

 

 امام حسن علیه السلام لازم دانست برای برطرف کردن شک ها و تردید ها و امید دادن به یاران خود و آماده سازی شیعیان  برای دوران غیبت پرده های حجاب را کنار بزند و از آن سوی جهان ظاهر به مردم خبر دهد.

 

لذا بر شیعیان لازم است تا با توجه به رهنمودهای امامان بزرگوار در این زمینه ، همه تلاش  خود را برای آماده سازی زمینه های ظهور آن حضرت فراهم آورند.

 

مبارزه با بدعت ها و آئین و ادیان نوظهور ، دعوت به نیکی ها و نهی از منکرها و مواردی از این قبیل باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

 

* درپایان اگر صحبتی دارید بفرمایید:

 

همه ما به نوعی مسئول هستیم و باید با تربیت هر چه بهتر فرزندانمان ، و این که مطیع امر ولایت باشند زمینه ساز ظهور فرزند مبارک حضرت امام حسن عسگری(ع) باشیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان