اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. آبان 1396 - 11:18   |   کد مطلب: 27325
سرپرست گروه موسیقی سنتی « تمنا» همدان گفت: موسیقی در کشور به واسطه فعال بودن دانشگاه های موسیقی و همچنین نوازندگان تحصیلکرده در حال پیشرفت است.

به گزارش صبح الوند، گروه موسیقی سنتی «تمنا» همدان از جمله گروه‌های فعال و موفق همدان است که علیرغم اینکه چندسالی بیشتر از تاسیس آن نمی‌گذرد اما این گروه با دارا بودن استعدادهای ناب موسیقی سنتی جوانان همدانی علاوه بر اجرای‌های موفق در این شهر و سایر نقاط کشور، همیشه یک پای ثابت کسب مقام‌های مختلف در جشنواره‌های استانی و گاهاَ کشوری نیز بوده است. این امر بهانه‌ای شد تا در خصوص شرایط موسیقی امروز استان با سرپرست این گروه به گفت و‌گو بپردازیم که مختصری از آن در ادامه ارائه می‌گردد.

 

سرپرست گروه موسیقی سنتی « تمنا» همدان در ابتدا با بیان اینکه موسیقی در کشور به واسطه فعال بودن دانشگاه های موسیقی  و همچنین نوازندگان تحصیلکرده در حال پیشرفت است؛ اظهارکرد:  خوشبختانه این موارد باعث شده تا هر روز به جمع علاقمندان و نوازندگان خوب موسیقی اضافه شود، اگر چه هنوز هم شرایط اجرای کنسرت برای گروه ها بخصوص در شهرستان ها مطلوب نیست.

 

مجتبی حیدری که سابقه کسب رتبه نخست سه دوره متوالی جشنواره موسیقی سنتی فجر استان در سال‌های ۹۳.۹۴.۹۵ را به همراه گروه «تمنا» در کارنامه هنری خود دارد؛ گفت: با اینحال شاهد هستیم که موسیقی سنتی همدان واقعاَ پویا و فعال بوده و تقریباَ در همه بخش‌ها و سازها و در اکثر جشنواره‌ها، نوازندگانی هم از همدان حضور دارند و بعضاَ هم مقام‎های مهمی را کسب می‌کنند.

 

*مشکل اصلی موسیقی همدان بیشتر به مسائل مالی بر می‌گردد

وی افزود: البته مشکل اصلی موسیقی همدان و هنرمندان فعال این حوزه بیشتر به مسائل مالی بر می‌گردد و از طرفی هم امیدوارم که برخی از عزیزان هم دست از حسادت و کینه توزی‌های قدیمی خود برداشته و با حمایت و همکاری با یکدیگر بیش از پیش حس همدلی و تعاون در بین دوستان ایجاد گردد.

 

حیدری بااشاره به تدارک گروه تمنا برای برگزاری کنسرت‌های جدید در آینده با تاکید بر اینکه البته اجرای کنسرت در همدان ریسک است؛ افزود: متاسفانه بخصوص در سال‌های اخیر شاهد حمایت بیشتر از گروه‌های غیر بومی هستیم لذا برای اجرای های  بومی قطعاَ نمی‌شود بروی استقبال مردم حساب کرد و معلوم نیست چه بازخوردی داشته باشد

 

وی ادامه داد: باتوجه به استعداد و پتانسیل‌های فراوانی که در شاخه‌های مختلف هنری و بخصوص موسیقی در استان همدان وجود دارد لازم است که علاوه حمایت‌های بخش خصوصی، عموم مردم نیز با تهیه بلیط اجراها و استقبال از کنسرت‌های بومی، هنرمندان و گروه‌های داخلیرا  نیز به نحوه مطلوبی مورد توجه و حمایت خویش قرار دهند.

 

سرپرست گروه موسیقی سنتی «تمنا» با اشاره به تاسیس آموزشگاه‌های آزاد موسیقی جدید در سطح شهر همدان گفت: با فعالیت آموزشگاه‌های تازه تاسیس شور و هیجان تازه‌ای در بین جوانان و علاقمندان به این رشته در سطح شهر ایجاد شده که به نظر می‌رسد، چشم انداز و آینده روشنی را برای موسیقی سنتی همدان در پی داشته باشد.

 

حیدری که متولد سال 1365 در همدان است، در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان اینکه موسیقی در منزل ما به واسطه علاقه خانوادگی همیشه شنیده می‌شد، در خصوص شروع فعالیت هنری خود گفت: در ابتدا نزد استاد « فرهمند اخوان»، آموختن نوازندگی ساز « تار» را  شروع کردم و در ادامه نیز در محضر اساتیدی همچون  "حسین زندی"، "سیاوش شیرانیان" و همچنین مرحوم "جلال دوستی" کسب تجربه کردم و در ادامه هم برای تعلیم مربیگری موسیقی کودکان  تحت نظر خانم «مهراد پی»  در آموزشگاه « هترا » و به مدیریت استاد «هادی منتظری» در تهران پرداختم و البته در آن ایام در کلاس‌های استاد «فرشاد خزایی» مشق "تار" کردم و  اصول آهنگسازی را هم از ایشان آموختم.

 

وی که دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد رشته تاریخ هنر ایران باستان نیز است، ادامه داد: اما فعالیت هنری جدی بنده با عضویت در گروه موسیقی «باباطاهر» به سرپرستی آقای «مهدی مومنی» شروع شد و در ادامه نیز با تشکیل گروه «تمنا» و در ادامه نیز تاسیس آموزشگاه موسیقی «ماهور» ادامه یافت.

 

بدون تردید با افزایش جمعیت جوان کشور و بالطبع آن خیل عظیم علاقمندان به موسیقی، افزایش آموزشگاه‌های آزاد این رشته را که می‌تواند با هدایت و شکوفا ساختن این استعدادها، نقش چشمگیری در پویایی و ادامه حیات موسیقی سنتی در استان ایفا کند، را باید به فال نیک گرفت و با توجه و حمایت بیشتر و همه جانبه مسوولان و مردم شاهد موفقیت‌های روز افزون جوانان همدانی در عرصه‌های مختلف بود.

 

انتهای پیام/ 91

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان