اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. آبان 1396 - 9:45   |   کد مطلب: 27264
یک کارگردان تئاتر همدان گفت: تئاتر عروسکی همدان به عنوان قطب عروسکی غرب کشور شناخته می‌شود و هر ساله شاهد حضور چشمگیر و موفق گروه‌های عروسکی همدان در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین المللی هستیم
کارگردان تئاتر همدان گفت

به گزارش صبح الوند، راهیابی نمایش عروسکی « پنجه طلا» کاری از گروه نمایشی« صحنه» به بخش نوجوان بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بهانه ای شد تا پای صحبت‌های «محسن پورقاسمی» نویسنده و کارگردان این اثر بنشینیم که مختصری از این گفت و گو در ادامه ارائه میگردد.

 

لازم به ذکر است که این نمایش از اول آبان‌ماه هر روز  از ساعت 30/17  در محل سالن اصلی مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی واقع در بلوار بعثت برای علاقمندان به هنر تئاتر  در حال اجراست.

 

به عنوان نخستین سوال در مورد نمایش پنجه طلا و  عوامل این کار صحبت کنید.

 

این نمایشنامه بر اساس یکی از داستان‌های فولکلر همدان و درواقع روایتگر زندگی زنی است که به علت مرگ شوهر در جوانی همراه با دو فرزند پسرش زندگی می‌کند و با قالی بافی امورات خود می گذراند و در این بین سرنوشتی متفاوت در انتظار دو فرزندش یعنی " قدرت" و "نصرت" قرار گرفته است در این کار شاهد  هنرنمایی بازیگران  و بازی دهندگانی همچون حامد ترابی، ندا هادیان، سید مهرداد کاووسی حسینی، ساناز خوشمهر، فاطیما پورقاسمی، زهره جلیلی معز، بهنام فراهانی ، مهرداد احمدی و  آراد ترابی هستیم که  آهنگسازی آن هم بر عهده محمدرضا عباسی هنرمند خوش ذوق موسیقی همدان می باشد.

 

 

*تاکنون بیش از 6 میلیون هزینه کرده ام

 

برای ساخت این نمایش چه مدت زمان صرف کردید و چه انتطاراتی از مردم و مسوولان همدان دارید؟

نگارش این نمایش حدود سه ماه به طول انجامید و دو ماه هم مرحله تمرین گروهی صورت پذیرفت تا الان بالغ بر 6 میلیون تومان هزینه تولید این نمایش شده که امیدوارم بتونیم این هزینه ها را جبران کنیم. باتوجه به اینکه این نمایش به عنوان تنها نماینده همدان در جشنواره انتخاب شده است، این اتفاق توجه بیشتر مسولان فرهنگی استان را طلبیده و امیدواریم که مردم فهیم همدان هم با حضور جهت دیدن نمایش به گروه دلگرمی بدهند.

 

*چه شد که وارد حوزه تئاتر شدید ؟

در سال 68 با همکلاسی خوبم آقای حمید قربانی جم ( که الان مدیر کل صدا و سیمای استان مرکزی هستند) آشنا شدم و از طریق ایشان به کلاس‌های آموزش تئاتر مرحوم «احمد لباسی» رفتم. آن زمان کانون مهدیه محل مناسبی برای رشد تئاتر دانش‌آموزی بود و نمایش‌های خوبی در آنجا روی صحنه می‌رفت که در ادامه و در سال 73 با مرحوم « عباس نفری» اولین نمایش حرفه‌ای به نام "ساز عاشقان"  را کار کردم که در تالار فجر به روی صحنه رفت و تا اکنون این فعالیت ادامه پیدا کرده است.

 

*چه جوایز و رتبه‌های را تاکنون کسب کرده‌اید.  

خوشبختانه تاکنون در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته‌ام که به لطف پروردگار موفق به کسب مقام‌های متعددی نیز شده‌ام که از مهمترین آنها می‌توان به اثر برگزیده و کسب رتبه اول کارگردانی چهارمین جشنواره سراسری رضوی ضامن آهو – مهر 89  (نمایش ایوان طلا)، اثر برگزیده و بهترین طراحی صحنه دوازدهمین جشنواره بین المللی عروسکی تهران (نمایش دار و دایره)، رتبه دوم عروسک گردانی همچنین رتبه دوم نویسندگی هشتمین جشنواره بین المللی دانشجویی (نمایش عروسکی دلنگوان)، رتبه دوم نویسندگی- جشنواره کشوری لاله های سرخ (نمایش قاب شیشه ای)، بهترین طراحی صحنه و رتبه سوم کارگردانی دومین جشنواره سراسری رضوی ضامن آهو (نمایش عروسکی فرش آهو)، لوح تقدیر هنرمند برگزیده استان ضیافت مهر – شهریور 89 ، هنرمند برگزیده استان  اردیبهشت تئاتر همدان 91 ،کسب نمایش برگزیده و جایزه اول کارگردانی همچنین جایزه سوم نویسندگی ششمین جشنواره سراسری رضوی مهرماه 91 (نمایش گلاب)، جایزه بهترین نمایش از نگاه تماشاگران و  جایزه ویژه هماهنگ ترین گروه اجرایی نوزدهمین جشنواره بین المللی کودک همدان مهرماه 91 (نمایش گلاب)، جایزه دوم نویسندگی وجایزه دوم کارگردانیاولین جشنواره سراسری پتروشیمی ( نمایش گلاب  بهمن92)، دریافت جایزه بهترین نمایش از دید تماشاگران جشنواره بین المللی کودک همدان مهرماه 92 (نمایش من و برادرم اقبال)، جایزه بهترین طراحی صحنه و جایزه دوم کارگردانی هشتمین جشنواره رضوی -  شهریور 93 (نمایش عروسکی اتوبوس بابارحیم )، جایزه ویژه کارگردانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی کودک همدان – مهر 93  (نمایش عروسکی  تیک تاک)، جایزه اول کارگردانی، جایزه اول نویسندگی، اثر برگزیده و جایزه بهترین طراحی صحنه نهمین جشنواره عروسکی رضوی (نمایش گل پری – مهرماه 94) اشاره کرد.

 

* ارزیابی شما از وضعیت تئاتر در همدان چگونه است.

به نظر من تئاتر همدان در حال پوس انداختن است و نسل جوان با انگیزه و تحصیل کرده‌ وارد تولید نمایش شده‌اند و دو عنصر مهم آموزش و حمایت اگر همراه با تولید شود، قطعاَ شاهد روزهای درخشانی برای تئاتر همدان خواهیم بود.

 

تئاتر عروسکی همدان به عنوان قطب عروسکی غرب کشور شناخته می‌شود

 

*نظر شما درباره شرایط اجرا های عروسکی در همدان چیست؟

 تئاتر عروسکی همدان به عنوان قطب عروسکی غرب کشور شناخته می‌شود و هر ساله شاهد حضور چشمگیر و موفق گروه‌های عروسکی همدان در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین المللی هستیم اما نمایش عروسکی واقعاَ هزینه‌های خاص خودش را دارد و بچه‌های عروسکی با چنگ و دندان  چراغ این رشته را روشن نگه داشتند. امیدوارم با حمایت مسوولان فرهنگی و هنری این چراغ همچنان روشن بماند.

 

*از نظر شما عمده مشکلات حوزه تئاتر عروسکی کدامند.

آموزش، منابع مالی، نبود امکانات از قبیل سالن تخصصی و غیره که البته در یک سال گذشته ما در یونیمای همدان مبحث آموزش را با برگزاری چندین ورک‌شاپ تخصصی با همکاری و همراهی خود بچه‌ها و با حمایت یونیمای کشور برگزار کرده‌ایم.

 

*نظرشما در مورد تاثیرات میزبانی همدان در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان چیست؟

جشنواره منافع و مضرات خاص خودش را برای تئاتر همدان به همراه داشته از لطمه‌های جبران ناپذیر جشنواره تعطیلی و رکود تئاتر بزرگسال همدان بوده‌است که با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب می‌شود در این حوزه کارهای مناسبی انجام داد، مثل سفارش کار به هنرمندان فراموش شده و بی انگیزه اما از طرفی هم رونق تئاتر کودک و نوجوان در همدان از تاثیرات مثبت جشنواره بوده است.

 

 

*نقش رسانه ها را در ترویج و موفقیت هنر تئاتر چه اندازه می دانید؟

بنده با علاقه‌ای که به تولید نمایش عروسکی دارم، سال‌هاست در این حوزه نمایش‌های محلی برگرفته از داستان‌های فولکر همدانی را روی صحنه برده‌ و در جشنواره‌های مختلف فرهنگ اصیل این شهر و گویش زیبای همدانی را معرفی کرده‌ام، اما متاسفانه با وجود این همه موفقیت که در سایه عنایت پروردگار و تلاش جمعی گروه نمایش «صحنه» به وجود آمده است، متاسفانه رسانه‌های استان علی الخصوص صدا و سیمای مرکز همدان، هیچ توجه‌ای به انعکاس این موفقیت‌ها نداشته‌اند و با دعوت از هنرمندان درجه سه و چهار مرکز، تنها به پر کردن زمان پخش خود فکر می‌کنند که این واقعاَ جای تاسف دارد.

 

*دلایل کوچ هنرمندان از همدان به نظر شما کدامند؟

مهمترین دلیل بحث مالی است چون اکثر بچه‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند، اگر بخواهند در شهرستان کار کنند، باید از جیب هم هزینه کنند. من شغل اولم تئاتر نیست و با علاقه‌ای که داشتم تا الان دوام آورده ام،   شاید من هم خیلی وقت پیش مهاجرت کرده بودم.

 

*چه برنامه‌هایی برای فعالیت هنری آینده خود دارید؟

دو طرح نمایش عروسکی و یک طرح نمایش صحنه‌ای در دست دارم که امیدوارم بتوانم آنها را هم برای سال آینده آماده کنیم .

انتهای پیام/  91

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان