اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. مهر 1396 - 9:33   |   کد مطلب: 26781
آتش نشان فداكار همداني گفت: آتش نشانی از پراسترس ترین شغل های دنیاست به طوریکه که این‌ مهم نیز به تائید شورای نگهبان رسیده است.

به گزارش صبح الوند، آتش نشاني شغلي شريف است كه در آن آتش نشان با فداكردن جان خود سبب نجات و اهداي زندگي به افراد نيازمند كمك ميشوند به مناسبت فرارسيدن روز آتش نشان بر آن شديم تا با يكي از اتش نشانان فداكار همدان مصاحبه اي داشته باشيم.

 

وحيد گلي پور كه با داشتن 37 سال سن  مسئول ايستگاه مركز آتش نشاني  همدان است،با اشاره به اينكه بيش از 12 سال است كه در این حوزه به هم استانی ها ی خود خدمت می کنم به بيان سختيات كار خود پرداخت و گفت: شغل آتش نشانی جزء پر استرس ترین شغل های دنیاست و این به گونه ای است که از نظر استرس کاری برای مامورین آتش نشانی مشکلات روحی و روانی زیادی ایجاد می کند.

 

*بيشترين مشكل ما مقابله با استرس است

اين آتش نشان همداني  در این راستا بابیان اینکه این مهم ممکن است هم در زندگی شخصی و هم در شغل برای آتش نشانان دردسر ساز باشد تصریح کرد: یکی از بیشترین مشکلات ما مقابله با انواع و اقسام استرس هاست.

 

وی با بیان اینکه شغل ماموران آتش نشانی به دو صورت  ۲۴*۴۴ و ۲۴*۲۴ انجام  وظیفه می کنند ابراز کرد: اولین مشکل این است که ماموران این سازمان در طول یک ماه ده شبانه روز را در کنار خانواده نیستند.

 

گلي پور همچنین به زندگی جمعی و مجردی در این سازمان اشاره ای کرد و تصریح کرد: در این راستا با انواع اخلاق و افراد مختلف آشنا می شویم که این امر خود مستلزم رعایت یکسری از نکات مهم است که از ایجاد مشکلات جلوگیری کند.

 

وي  با اشاره به اینکه شغل آتش نشانی طبق اسناسنامه یک کار شبه نظامی است عنوان کرد: در این راستا حتما باید نظم خاصی در آتش نشانی جاری باشد تا امور به نحو احسنت انجام شود.

 

 

مسئول مرکز آتش نشانی با تاکید براینکه ۹۰درصد از عملیات های ما حادثه های است و برای شهروندان نیز خسارت های جانی و مالی بجای میگذارد خاطر نشان کرد: اصولا این حوادث تلخ در روحیه افراد، مامورین، امداد گران و نجاتگران تاثیر بدی می گذارد به طوریکه اگر این بار روانی به نحو مطلوبی تخلیه و مدیریت نشود هم در کار و هم در زندگی شخصی این قشر زحمتکش جامعه مشکلاتی ایجاد می کند.

 

وي  با بیان اینکه آتش نشانی جزء مشاغل سخت است که به تاييد شورای نگهبان رسیده است افزود: به این دلیل که کار آتش نشانی نیروهای جوان ،شاداب و با آمادگی جسمانی بالا نیاز دارد کسانی که در این عرصه خدمتت می کنند هر ۴ماه یکبار تست آمادگی جسمانی می دهند.

 

*ورزش مستلزم كار اتش نشاني است

اين آتش نشان فداكار همچنین در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه ورزش مستلزم کار آتش نشانی است، اظهار کرد: یک آتش نشان باید از نظر روحی ، روانی و جسمانی از آمادگی کامل برخوردار باشند.

 

وی با اشاره به اینکه زمان به صدا درآمدن زنگ حریق یا نجات ایستگاه آتش نشانان باید ظرف بیست دقیقه آماده و با خودروی عملیاتی کاملا از ایستگاه خارج شده باشند خاطر نشان کرد: طبق آزمایشات انجام شده کشوری زمانیکه زنگ ایستگاه به صدا در می آید ضربان قلب یک آتش نشان که در حال استراحت است از ۷۰-۸۰به بالای۱۵۰ می رسد و آدر نالین زیادی در خون آتش نشانان ایجاد می شود.

 

*بيشتر آتش نشانان بعد از بازنشستگي سكته يكنند

گلي پور در این راستا افزود: زمانیکه آتش نشان آمادگی برخورد با این صحنه را نداشته باشند باعث ایجاد آسیب های شدیدی به قلب و بدن آنان می شود و این در حالی است که موارد مختلفی در جهان مشاهده شده است که آتش نشانان بعد از باز نشستگی به دلیل تغییر وضعیت زندگی و افزایش ضربان قلب با سکته های قلبی مواجه شده اند.

 

وی با اشاره به اینکه حدنصاب امور آتش نشانان بعد از بازنشسگتی ۵سال عنوان شده است ادامه داد: اکثر آتش نشانان بعد از گذشت ۵دچار ایست و سکته های قلبی شده اند که این مهم این نشان دهنده ی این است که این شغل بسیار پر خطر و پر اضطراب است همچنین نیاز به آمادگی روحی و جسمانی بالایی دارد.

 

*سعادت داشتن شغل آتش نشاني نصيب هر كسي نميشود

مسئول ایستگاه مرکزی آتش نشانی ضمن اینکه خدارا بخاطر این توفیق شاکر هستیم ‌و این سعادت را نصیب هر کسی نمی شود، خاطر نشان‌ کرد:کسی که در کار آتش نشانی با عشق و علاقه به مردم خدمت کند قطعا این شغل برای او لذت بخش خواهد بود.

 

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در زمان حضور در محل حادثه با ازدحام جمعیت مواجه می شویم و این از خوبی های شغل آتش نشانی است تصریح کرد: مردم زمانیکه که آتش نشانان را می بینند فکر میکنند فرشته نجات آمده است و این خود باعث ایجاد یک حس خوب و غرور در ماموران آتش نشانی می شود.

 

گلی پور با تاکید بر اینکه زمان حس زمان نجات جان یک فرد از مرگ حتمی با هیچ چیز در دنیا قابل قیاس نیست افزود: بعد از عملیات های موفقیت آمیز و نجات جان افراد احساس کردیم که دیگر در این دنیا کاری نداریم و همچنین احساس کردیم‌که مسئولیتی که بر دوشمان بوده است را به مقصد رسانده ایم.

 

وی یکی از مزایای شغل آتش نشانی را حقوق حلال آن برشمرد و عنوان کرد: از خوبی های این شغل این است که زمانیکه عملیاتی انجام میدهیم احساس میکنیم حقوقی که میگیریم حلال است.

 

اين آتش نشان همداني در این راستا افزود: کسی که به این کار علاقه مند باشد این احساس ها را درک میکند.

 

وی به دیگر مزایای این شغل پر استرس اشاره کرد و گفت: کسانی که در آتش نشانی بصورت 24 و ۴۸مشغول هستند می توانند در ساعات استراحت به نحو احسنت در جاهای دیگر فعالیت داشته باشند.

 

*50درصد رفتار مردم بعد از حادثه پلاسکو تغییر کرده است

 

مسئول ایستگاه مرکزی آتش نشانی  همدان در رابطه با حادثه پلاسکو خاطر نشان کرد: متاسفانه  در کشور ما حتما باید یک اتفاق رخ دهد تا یک ارگان یا نهادی که در گیر است شناخته شود و این در حالی است که پس از مدتی دوباره به فراموشی سپرده می شود.

 

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه یا خوشبختانه حادثه پلاسکو باعث شد تا آتش نشانان و شغل آتش نشانی بیشتر دیده و شناخته شود اظهار کرد: در این راستا رفتار مردم بسیار تغییر کرده است به طوریکه قبل از حادثه پلاسکو ۵۰درصد خودرو ها اهمیت نداده و اجازه خروج خودروهای عملیاتی آتش نشانی را نداده اند اما اکنون ۹۰درصد رانندگان تا ماشین و چراغ آتش نشانی را می بینند راه را باز می کنند.

 

*حقوق  آتش نشانان كفاف سختي و زحمات آنان را نمي دهد

گلي پور با اشاره به اینکه حقوق آتش نشانی براساس قانون کار است خاطر نشان کرد: در قبال تمام زحماتی که این قشر پرتلاش میکشند حقوقشان کفاف  سختی و زحمات آنان را نمی دهد.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه حقوق کارمندی در کشور ما کفاف خرج و مخارج زندگی را نمی دهد گفت، اکثر آتش نشان مجبورند در روز استراحت خود فعالیت هایی برای تامین مخارج زندگی خود داشته باشند.

 

انتهاي پيام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان