اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. تير 1396 - 19:19   |   کد مطلب: 25947
رئیس مبارزه با بیماری‌های واگیر استان همدان:
انجام 3286 تست ایدز در همدان/گزارش 4 مورد اچ‌آی‌وی مثبت قطعی
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر در مرکز بهداشت استان همدان از انجام 3286 تست ایدز در استان خبر داد و گفت: در این بررسی 6 مورد مثبت احتمالی گزارش شده است.
رئیس مبارزه با بیماری‌های واگیر  استان همدان

به گزارش صبح الوند، سیدجلال‌الدین بطحایی درباره اقدامات انجام شده در پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در سه ماهه ابتدایی امسال اظهار کرد: در سطح مراکز مشاوره، بیمارستان‌ها، مراکز گذری کاهش آسیب، مرکز مشاوره زنان آسیب‌پذیر، زندان‌ها و پاتوق‌ها 3286 نفر مورد آزمایش تست سریع تشخیص اچ‌آی‌وی قرار گرفتند که از این تعداد، 6 نفر مثبت اولیه بوده که برای بررسی بیشتر از آنها نمونه تکمیلی گرفته شده است که تا کنون جواب 4 نفر از این افراد به شکل قطعی مثبت گزارش شده و این بیماران برای تشکیل پرونده و طی مراحل بیماری خود به مراکز و پایگاه‌های مشاوره بیماری‌های رفتاری فعال در سطح استان مراجعه کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه کلمه اچ‌آی‌وی/ایدز برای همه مفهومی آشناست، تصریح کرد: این بیماری یک  بیماری واگیر، غیرقابل درمان قطعی اما با راه‌های پیشگیری بسیار آسان و در دسترس است که البته خدمات این بیماری سال‌هاست در ایران به شکل کاملا رایگان انجام می‌شود و ارائه این خدمات دستاوردهای مهمی در حوزه پیشگیری و درمان نگهدارنده این بیماری داشته است.

 

بطحایی در ارتباط با چهارمین برنامه استراتژیک کشوری پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی عنوان کرد: وزارت بهداشت قبل از سال 94 سه برنامه استراتژیک برای پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی/ایدز در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به مرحله اجرا درآورده اما برنامه کنترل اچ‌آی‌وی از سال 94 وارد فاز چهارم شده است.

 

وی افزود: ویژگی و تفاوت برنامه چهارم با برنامه‌های قبلی در این است که دستگاه‌ها و سازمان‌های بیشتری برای کنترل این بیماری وارد کار شده‌اند البته در این برنامه سعی شده به کنترل اچ‌آی‌وی و کاهش بار بیماری در جمعیت‌های عمومی، گروه‌های در معرض خطر، گروه‌های پرخطر، مادران باردار و افراد مبتلا توجه بیشتری شود.

 

*همچنان نگرانی انتقال ایدز از طریق اعتیاد در ایران بالاست

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر یادآور شد: در ایران همچنان نگرانی انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بالاست بنابراین به اجرای دقیق‌تر و باکیفیت‌تر برنامه‌های کاهش آسیب در چهارمین برنامه استراتژیک ایدز تأکید بیشتری شده است.

 

بطحایی درباره اقدامات اجرایی معاونت بهداشت در سه ماهه ابتدایی سال 96 برای کاهش ایدز تصریح کرد: در ابتدای سال گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر این معاونت با شرکای برنامه جلسات تخصصی برگزار کرده و از جمله افراد تأثیرگذار در این برنامه مدیرکل امور اجتماعی استانداری بود که از شرکای برنامه درخواست کرد با جدیت بیشتری به موضوع ایدز بپردازد.

 

وی افزود: در راستای اجرایی شدن این برنامه، معاونت بهداشتی با کمک آموزشگاه بهورزی کارگاه‌های تخصصی با موضوع «توصیه و ترغیب برای انجام تست اچ‌آی‌وی برای کلیه سازمان‌های درگیر با برنامه کنترل اچ‌آی‌وی تشکیل داد و مقرر شد شرکای برنامه آموزش‌های فراگرفته را به گروه‌های هدف برنامه منتقل کنند.

 

*لزوم انجام تست ایدز برای مادران بارداز با اولویت حاشیه‌شهر

بطحایی گفت: انجام این تست برای کلیه مادران باردار با اولویت حاشیه‌شهر اجباری بوده و در صورتی‌که تست اولیه اچ‌آی‌وی مادر باردار مثبت شد فرد باید برای پیگیری مراحل بعدی کار به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کند.

 

*لزوم انجام تست اچ‌آی‌وی برای مادران باردار چیست؟

وی اظهار کرد: انجام تست از مادران باردار در راستای اجرایی کردن چهارمین برنامه پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی/ایدز که  از سال 94 آغاز شده است، تا سال 98 ادامه دارد.

 

بطحایی افزود: کاهش 90 درصدی بروز موارد جدید انتقال ایدز از مادر به کودک  به منظور دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان جهانی بهداشت که همانا به صفر رساندن انتقال ایدز از مادر به کودک تا سال 2025 است، از دیگر اهداف انجام این تست است.

 

وی گفت: این اقدام به مرحله اجرا درآمده البته این برنامه در فاز اول قرار دارد و هم‌اکنون در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در حال اجراست.

 

*کم و کیف انجام تست اچ‌آی‌وی برای مادران باردار

بطحایی تصریح کرد: انجام نخستین تست همزمان با نخستین مراجعه مادر باردار است که در صورت منفی شدن تست، دومین نوبت نیز در ماه هشتم بارداری انجام می‌شود اما در صورتی‌که در هر مرحله از انجام تست مثبت شناسایی شود او برای انجام تست تکمیلی و مشاوره به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان مراجعه می‌کند.

 

وی افزود: مرکز مشاوره دارای کارشناسان و پزشکان دوره‌دیده است و تمام خدماتی که در این مرکز انجام می‌شود، رایگان است و مکان این مرکز مشاوره در مرکز جامع سلامت شهدا واقع در ابتدای خیابان تختی بوده و خدمات این مجموعه از جمله انجام تست اچ‌آی‌وی برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.

 

بطحایی خاطرنشان کرد: مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر با هدف پیشگیری و کنترل ایدز در بین زنان آسیب‌پذیر در استان همدان فعال بوده و خدمات کاهش آسیب را به صورت رایگان به زنان در معرض بیشترین خطر ارائه می‌کند که گروه‌های هدف تحت پوشش این مرکز شامل زنان تن‌فروش، زنان مصرف‌کننده مواد اعتیادآور، همسر مردانی که زندانی هستند، همسر مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور و همسر افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، است.

 

*چه خدماتی این مرکز به زنان آسیب‌پذیر ارائه می‌دهد؟

وی یادآور شد: زنان تحت پوشش این مرکز، 178 نفر هستند و خدماتی که این مرکز به زنان ارائه می‌دهد شامل خدمات کاهش آسیب و توزیع سرنگ و سرسوزن در 30 پاتوق، تست تشخیص سریع ایدز، توزیع کاندوم زنانه و مردانه و معاینه و ارزیابی زنان از نظر بیماری‌های آمیزشی و درمان بیماران است.

 

بطحایی گفت: البته لازم به توضیح است این مرکز در حرفه‌آموزی به زنان آسیب‌پذیر نیز فعال بوده و برای 50 زن تحت پوشش خود در رشته خیاطی اشتغالزایی کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان