اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. خرداد 1396 - 23:45   |   کد مطلب: 25443
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری استان همدان گفت: غالب سبزیجات استان همدان از آلودگی ناشی از آبیاری با آب فاضلاب رنج می‌برند.
معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، سعید گلستانی یکشنبه 21 خرداد در نشست خبری با موضوع جلوگیری از آبیاری سبزیجات شهر همدان با آب فاضلاب، با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های بهداشت و سلامت استفاده از سبزیجات است، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته حق‌آبه‌های سبزی‌کاری‌های اطراف شهرهای بزرگ که از رودخانه‌های فصلی بهره می‌برند، به فاضلاب‌ها برخورد کرده و این خود باعث پدید آمدن مشکلاتی در این زمینه شده است.

وی افزود: بنابراین کشاورزان تمایل بیشتری به استفاده از آب فاضلاب‌ها به جهت کمک به رشد سریع سبزی‌ها دارند و از این راه سود بیشتری نصیبشان می‌شود.

گلستانی تصریح کرد: آبیاری زمین‌های سبزی‌کاری با فاضلاب موجب تهدید سلامت مردم می‌شود چرا که این سبزی‌ها ذاتا آلوده است و با شست‌وشو و ضدعفونی کردن مشکلی حل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: این مشکل تنها مختص استان همدان نیست و سبزی‌ها در سطح کشور آلوده هستند البته تنها شهرستان بهار عاری از سبزیجات آلوده است و این در حالیست که مسئولان هم اقدامات کافی را انجام نداده‌اند چرا که با وجود قانون جدی و تضمینی و کمبود اعتبار و بودجه، حل این مهم بیش از هر چیز نیازمند اعلام شکایت مسئولان بهداشتی است.

گلستانی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه ادامه داد: جلساتی را با مسئولان نهادهای ذیربط از جمله شورای تأمین و شورای سلامت کشور در این رابطه برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد با سازمان جهادکشاورزی مقرر شد سیستم حمل‌ونقل سبزیجات به صورت ایمن باشد، از طریق رسانه‌ها سالم‌سازی سبزیجات خام صورت گیرد و جهادکشاورزی مکان‌هایی که عاری از هرگونه سبزیجات آلوده است را اعلام کند.

وی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی سبزیجات نیاز به برنامه بلندمدت دارد، خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی باید طرح از مدار خارج کردن سبزیجات آلوده را اجرا کند و استفاده از آبیاری قطره‌ای را جایگزین آبیاری با فاضلاب کرده و وام‌هایی به کشاورزان اعطا کند.

به گزارش ایسنا؛ در پایان این نشست  معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری استان همدان به همراه خبرنگاران از سبزیکاری‌های منطقه خضر بازدید به عمل آوردند. عکس زیر مربوط به این منطقه است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان