اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. خرداد 1396 - 16:23   |   کد مطلب: 25296
سخنگوی دولت در واکنش به تجمعات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری کاسپین و آرمان گفت: با توجه به برنامه ریزی بانک مرکزی امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات این سپرده گذاران حل شود.
مشکلات سپرده گذاران با برنامه بانک مرکزی رفع می‌شود

به گزارش صبح الوند به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بانک سرمایه و سپرده گذاران موسسات اعتباری کاسپین و آرمان، تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران در خصوص وضعیت این نوع موسسات اعتباری و بانک ها گزارشی ارائه کرد.

 

وی افزود: برخی موسسات در سالهای اخیر حتی بدون طی تمامی مراحل قانونی اقدام به فعالیت کردند که البته بانک مرکزی در جهت صیانت از سپرده های مردم مراقبت هایی را اعمال کرده است.

 

نوبخت گفت: انشاء الله با برنامه بانک مرکزی بتوانیم مشکلات این هموطنان را برطرف کنیم.

 

دولت سیاست مهار تورم را دنبال می کند

سخنگوی دولت گفت: تورم اعلام شده از جانب مرکز آمار در ماه گذشته 7/1 درصد بوده و دولت سیاست مهار تورم را دنبال می کند.

 

نوبخت  افزود: نباید انتظارات تورمی را بالا ببریم.

 

وی ادامه داد: تورم از سه نقطه افزایش پیدا می کند از طرف تقاضا، از طرف عرضه و از طرف انتظارات تورمی و ما نباید انتظارات تورمی را که برخی از رسانه ها به ان دامن می زنند بالا ببریم.

 

نوبخت گفت: برخی از صاحب نظران منتقد می گفتند چرا تورم پایین آمده در صورتی که تورم باید بالا برود و رکود موجود از بین برود اما دولت همچنان سیاست مهار تورم را دنبال می کند.

 

سخنگوی دولت درباره افزایش یارانه مستمری بگیران افزود: مستمری بگیران در گذشته حدود 70 هزار تومان در ماه دریافتی داشتند که ما این رقم را به 240 هزار تومان رساندیم و حدود دو ماه است که آن را پرداخت می کنیم.

 

برای جذب منابع خارجی نیازمند تعامل سازنده با جهان هستیم

سخنگوی دولت گفت: دولت برای دستیابی به نرخ رشد 8/6 درصدی در سال 1400 باید سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند که 65 میلیارد دلار آن را باید از منابع خارجی جذب کند.

 

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: دولت باید در سال 1400 و تا پایان برنامه به نرخ رشد 8/6 درصدی دست پیدا کند که برای این مهم باید سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.

 

وی ادامه داد: 770 هزار میلیارد تومان را از هفت بخش باید تامین کند که بخشی از آن که رقمی معادل 65 میلیارد دلار است را باید از منابع خارجی جذب کند.

 

نوبخت افزود: برای جذب این میزان سرمایه گذاری خارجی نیازمند تعامل سازنده با جهان با حفظ استقلال داخلی هستیم.

 

سخنگوی دولت گفت: در سال گذشته ایران 12/2 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی داده که این رقم باید افزایش پیدا کند و برای این کار باید فضای با ثبات در داخل کشور داشته باشیم تا بتوانیم سرمایه های خارجی را جذب کنیم.

 

وی افزود: هیچ کشوری بدون استفاده از منابع خارجی نمی تواند به رشد مطلوب دست پیدا کند.

 

نوبخت گفت: ما از همه ابزار ها در جهت بهبود شرایط استفاده می کنیم تا تعامل خوبی با جهان داشته باشیم.

 

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور طی روزهای اخیر با روسای جمهور فرانسه، آذربایجان، امیر قطر و عمان ارتباط داشته و این ارتباط در جهت تعامل خوب با جهان است.

 

دولت به مسکن مهر هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است

سخنگوی دولت گفت: دولت برای اتمام طرح مسکن مهر هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است و تلاش می کند قیمت تمام شده کاهش یابد.

 

نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و ساخت 100 هزار مسکن سالانه در روستاها از طریق بنیاد مسکن از اقدامات دولت برای بازار مسکن به همراه افزایش تسهیلات خواهد بود.

 

وی درباره سامانه کارورزی گفت: دولت از طریق این سامانه دو اقدام مهم را دنبال می کند در مرحله اول پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که از جوانان تحصیلکرده حمایت می کنند و دوم فارغ التحصیلانی را که نیاز به کارآموزی دارند ، حمایت می کند.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت مصمم به انجام این دو کار است.

 

نوبخت درباره افزایش قیمت اقلام خوراکی افزود: دولت درخصوص کمبود گوشت از طریق واردات و عرضه گوشت در میادین اقدام کرد و در خصوص مرغ هم بازار را کنترل کردیم.

 

وی ادامه داد: دولت نظارت کافی را از طریق تنظیم بازار دارد و ما همیشه در ماه رمضان شاهد افزایش قیمت هستیم که دولت آن را کنترل کرده است و از ثبات نسبی برخورداریم.

 

آمادگی دولت برای صادرات گندم

سخنگوی دولت گفت: امسال نه تنها در تولید گندم خودکفا هستیم بلکه می توانیم صادرات گندم نیز داشته باشیم.

 

محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص خرید تضمینی گندم و پرداخت مبالغ آن از سوی دولت، تصریح کرد: تا دیروز جمعا یک میلیون و 964 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

 

وی افزود: ارزش این خرید بالغ بر 2 هزار و 571 میلیارد تومان است.

 

نوبخت ادامه داد: 1298 میلیارد تومان از این میزان خرید به کشاورزان پرداخت شده و 1275 میلیارد تومان نیز باقی مانده  که دولت برای تسریع در پرداخت آن برنامه ریزی کرده است.

 

سخنگوی دولت با پیش بینی خرید 11 میلیون تن گندم برای سال 96، خاطرنشان کرد: ارزش این رقم (11 میلیون تن) بیش از 15 هزار و 252 میلیارد تومان خواهد بود که بر اساس مصوبه جلسه هیات دولت مقرر شد، 8 هزار میلیارد تومان از این رقم را دولت از خزانه پرداخت کند و 3 هزار میلیارد تومان آن نیز از تسهیلات بانکی برخوردار ‌شود.

 

وی گفت: مابقی این رقم  نیز از طریق شرکت بازرگانی دولتی تامین خواهد شد.

 

سخنگوی دولت افزود: تلاش داریم با تسویه به وقت ارقام گندم خریداری شده فرصتی برای کشاورزان فراهم شود تا به افزایش تولید اقدام کنند.

 

امکان حضور زنان در کابینه دوازدهم

سخنگوی دولت با تاکید بر استفاده از ظرفیت مدیریتی زنان در دولت، گفت: امکان حضور زنان در کابینه دوازدهم هست.

 

محمد باقر نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص جوان‌گرایی در کابینه دوازدهم ، تصریح کرد: استفاده از نشاط و نیروی جوان مشخصا گماردن افراد جوان در مسئولیت های دستگاه های اجرایی نیست.

 

وی افزود: ضمن اینکه رئیس جمهور در کابینه دوازدهم مصمم به استفاده  از افرادی است که به نسبت وضع موجود دارای سن کمتری هستند.

 

نوبخت با اشاره به مجوز استخدام 2 هزار نیروی جوان به عنوان مشاوران مدیران، تصریح کرد: جوانان به این شکل تجربه اندوزی می کنند تا جایگزین مدیران شوند.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در هیات دولت مصوب کرد تا از جوانان و ظرفیت مدیریتی زنان در در دستگاه های اجرایی استفاده شود.

 

نوبخت گفت: ظرف همین هفته سه تا چهار تن از مدیران زن در سازمان برنامه و بودجه جایگزین مدیران مرد می شوند.

 

 دولت تقسیم بندی ها را قبول ندارد

سخنگوی دولت گفت : دولت تقسیم بندی ها را قبول ندارد و همه مردم برای ما عزیز و قابل احترام هستند.

 

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا برخی ها رای مردم را حلال و حرام اعلام می کنند ، افزود: به گفته دیگران پاسخ نمی دهیم بلکه نسبت به سیاست های دولت مسئولیت پذیر هستیم.

 

وی ادامه داد: دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی از همراهی همه مردم استفاده می کند و ضمن احترام به 16 میلیون نفری که به دولت رای نداده اند ، از توانمندی ها و خواسته های آنها در این دوره کمک می گیرد.

 

نوبخت با اشاره به اینکه همه فرایند انتخابات را شورای نگهبان تحت نظارت داشته است ، گفت: همه مردم با توجه به صحبت های کاندیداها طی مناظرات و تبلیغات به صحنه آمده و در روز 29 اردیبهشت رای خود را به صندوق ها انداختند.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: متاسفانه برخی از کاندیداها اخلاق را از بین بردند و رقبای دولت همه نظرات خود را گفتند  و همه مردم شنیدند.

 

وی افزود: در شمارش آراء نیز شورای نگهبان نظارت کامل داشت و صحیح و سالم انجام شد.

 

نوبخت گفت: شورای نگهبان اعلام کرده است کاری که در نتیجه انتخابات تاثیر گذارباشد رخ نداده است.

 

سخنگوی دولت افزود: 16 میلیون رای خوبی است که کاندیدای دیگر گرفته و هیچ کس نباید احساس شکست کند اینجا کسی شکست نخورده و ملت ایران پیروز شده است.

 

وی گفت : این انتخابات پاسخی به برخی از شبهات بود و این انتخابات کاملا مردم سالارانه بود.

 

نوبخت افزود: مردم سالاری دینی در ایران کاملا قابل اعتماد است.

 

سخنگوی دولت گفت: به نظر می رسد بخواهیم اقدام جوانمردانه آقای ناطق نوری را یادآوری کنیم که وقتی هنوز شمارش آراء تمام نشده بود با توجه به شرایط موجود برای رقیب خود پیام تبریک فرستاد.

 

وی افزود: دولت باید برای مطالبات مردم احترام قائل شود و به آنها پاسخ داده و در جهت رشد کشور گام بردارد.

 

سخنگوی دولت درباره اظهارات رئیس قوه قضاییه در خصوص شکستن حصر هم گفت: رئیس محترم قوه قضاییه عضو شورای عالی امنیت ملی است و باید نظرات خود را با حضور در این جلسات ابراز کند.

 

نوبخت ادامه داد: ایشان نباید نظرات خود را به این شکل در جامعه منتشر کند.

 

دولت درصدد تشکیل سازمان ملی جوانان است

سخنگوی دولت با اشاره به فراهم آوری بسترهای قانونی تشکیل سازمان ملی جوانان، گفت: دولت درصدد تشکیل سازمان ملی جوانان است.

 

نوبخت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی درخصوص چگونگی خرید تضمینی گندم از کشاورزان به دو مسیر تعریف شده در جلسه گذشته هیئت دولت اشاره کرد و افزود: با توجه به سقف قیمت 1300 تومان در هر کیلو گندم، در مسیر اول اگر کشاورزان مستقیماً گندم خود را در حد هر کیلو 665 تومان در بورس عرضه کنند، مابه التفاوت قیمت را دولت از طریق بازرگانی دولتی پرداخت خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: در حالت دوم اگر کارخانجات آرد، گندم کشاورزان را مستقیماً با همان قیمت هر کیلو665 تومان خریداری کنند مابقی مابه التفاوت آن از سوی بازرگانی دولتی پرداخت می شود.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: امسال تلاش کردیم تا تنوعی به خرید تضمینی گندم ببخشیم و بتوانیم نسبت به فراهم آوری تولید بیشتر و خودکفایی عمل کنیم.

 

وی با اشاره به ظرفیت خزانه کشور در ماه های نخستین سال تصریح کرد: مابقی طلب کشاورزان از دولت در راستای خرید تضمینی گندم در فاصله چند ماه آینده تسویه خواهد شد.

 

سخنگوی دولت همچنین درخصوص صادرات روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز رایگان به ترکیه نیز گفت: این مربوط به قرارداد صادرات گاز ایران است که وزارت نفت گزارش خود را درخصوص اطلاع از چگونگی این قرارداد منتشر خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه دولت درحال تهیه و تنظیم لایحه مدیریت خدمات کشوری است، گفت: این لایحه هم اکنون درحال بررسی است و دولت تلاش دارد تا امنیت شغلی برای کسانی که سال ها به صورت قراردادی مشغول به ارائه خدمت هستند فراهم آورد.

 

وی ادامه داد: با تنظیم و تکمیل این لایحه فکر می کنم بتوانیم نسبت به ایجاد امنیت شغلی برای کارکنان قراردادی دولت و تبدیل وضعیت آنها به پیمانی و سپس رسمی اقدام کنیم.

 

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: زمان تنفیذ و تحلیف رئیس جمهوری دوازدهم هنوز قطعی نشده لذا بعداً اطلاع رسانی خواهد شد.

نوبخت درخصوص میزان جذب سرمایه گذاری خارجی هم تصریح کرد: براساس آمار رسمی کشور، کل مجوز سرمایه گذاری خارجی ما در سال 92، 4 / 1 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 95 به 5 /12  میلیارد دلار رسید.

 

وی افزود: این یعنی پس از برجام سرمایه گذاری خارجی کشور بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

 

نوبخت همچنین درخصوص برخی احتمالات برای بازنگری در مجوز قراردادهای فروش هواپیما به ایران نیز گفت: اگر این بازنگری به مفهوم تحریم مجدد باشد، وزارت خارجه با مقایسه این اقدام با مفاد برجام عکس العمل مناسب را انجام خواهد داد.

 

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای رئیس جمهور سال 92 این میزان رأی اصلاح طلبان را نسبت به سال 96 نداشت و تحقق برخی از خواسته های این جریان را منوط به کسب رأی بیشتر در سال 96 دانسته بود. لذا آیا اکنون وعده های خود در راستای خواسته های این جریان را عملی خواهد کرد؟، گفت: انشاءالله همین طور است.

 

وی ادامه داد: شما شاهد تحقق وعده های رئیس جمهور در همه مواردی که به جامعه قول داده اند خواهید بود.

 

سخنگوی دولت در ادامه با تأیید احضار برخی  فرمانداران و استانداران کشور پس از انتخابات تصریح کرد: اینکه برخی  رفتارهای مدیران سیاسی در فرمانداری ها و استانداری ها از سوی رقبا بعنوان تخلف مورد اعتراض و شکایت قرار گرفته است، واقعیت دارد.

 

وی با اشاره به دریافت تعداد کثیری از گزارشهای مکتوب از سوی کاندیداهای رقیب گفت: اما اینکه آیا عملکرد این مدیران واقعاً خلاف قانون بوده  یا نه؛ باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.

 

نوبخت همچنین درخصوص تغییر ساعات کاری ادارات دولتی در ماه مبارک رمضان نیز گفت: طبق قانون کارکنان دولت باید هفته ای 44 ساعت کار کنند.

 

وی ادامه داد: کاهش ساعات کاری ادارات در ماه مبارک رمضان یکبار در دولت گذشته و یکبار هم در اوایل دولت یازدهم به مجلس ارائه شد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت لذا ما باید قانون را اجرا کنیم.

 

وی افزود: منتها توافق شد که با توجه به حذف ساعت ناهار از ساعت کاری کارکنان در ماه رمضان، این ساعت می تواند ذخیره و در پایان ساعت کاری لحاظ شود تا کارکنان زودتر به منزل بروند.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حذف یارانه اقشار ضعیف قطعاً نادرست بوده و تکذیب می شود و همچنین سامانه کارورزی نیز هم اکنون فعال است.

 

نوبخت همچنین درخصوص اظهارات آقای روحانی درخصوص درخواست وزارت کشور از شورای نگهبان در ساعت 10 و نیم صبح برای اخذ کد ملی در هنگام ثبت نام و اعلام نظر شورای نگهبان در ساعات 22/30 دقیقه و همچنین تکذیب این اظهارات از سوی سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: یکی از بارزترین نکاتی که در فرایند اخذ رأی توسط وزیر کشور اعلام شد و به ویژه درخصوص کسانی که در ساعات پایانی 29 اردیبهشت ماه به شعب اخذ رأی مراجعه کرده بودند، پایان زمان رأی گیری در ساعت 12 شب بود.

 

وی با اشاره به گذشت از روز جمعه و ورود به شنبه پس از ساعت 24 روز جمعه، تصریح کرد: وزیر کشور بر این نظر بود که در همه فرایند اخذ رأی تلاش شد تا به نظرات شورای نگهبان و هیئت نظارت توجه شود تا بعداً حرف و حدیثی مطرح نشود. 

 

نوبخت ادامه داد: به همین ترتیب پس از ساعت 12 شب از مردمی که هنوز پای صندوق رأی بودند، اخذ رأی به عمل نیامد.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: براساس گزارشهای رسمی وزارت کشور موضع دولت نیز همان اظهارات رئیس جمهور است.

 

طرح دولت برای ادغام برخی وزارتخانه ها

سخنگوی دولت گفت: طرحی در دولت  درباره ادغام برخی وزارتخانه ها در دست بررسی است تا احیانا تغییراتی در وضعیت فعلی رخ دهد.

 

نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود  درخصوص برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی روستاییان، تصریح کرد: قرار نیست دولت از صندوق توسعه ملی، پولی را برداشت کند.

 

وی افزود: هر سال، بر اساس قیمت نفت، پولی به صندوق وارد می شود که بخشی به صورت ارزی و بخشی از آن نیز به صورت ریالی تسهیلات داده می شود، طبق قانون برنامه، 10 درصد از مبالغ صندوق به صورت ریالی به بخش صنعت و 10 درصد هم به بخش کشاورزی داده می شود.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: هم اکنون بر اساس حکمی تکمیلی می توانیم غیر آن 10 درصد، 1/5 میلیارد دلار تسهیلات بدهیم چرا که اساسا کار صندوق، تسهیلات دادن است.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت نمی خواهد1/5 میلیارد دلار از پول صندوق را برداشت و به ریال تبدیل و توزیع کند، بلکه 1/5 میلیارد دلار خاص به صورت ریالی برای اشتغال روستاییان تسهیلات داده می شود.

 

نوبخت در ادامه گفت: اگر قرار است جلو مهاجرت از روستا به شهر گرفته شود، باید زمینه اشتغال در روستاها فراهم شود لذا در مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه و لایحه دولت هم مشخص است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این تسهیلات را در اختیار روستاییان قرار می دهد تا برای تهیه ابزار کار خود استفاده کنند و تمام این موارد نیز در آیین نامه اجرایی عنوان می شود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره قطع مستمری همیشگی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد پس از افزایش اخیر یارانه این خانوارها گفت: ماه اول این اتفاق افتاد که باعث نگرانی شد اما سریعا با مسئولان  کمیته امداد صحبت کردیم و آنها پذیرفتند مبالغی را که به صورت ماهانه پرداخت می کردند، ادامه دهند.

 

وی افزود: قرار نیست ما چیزی را قطع کنیم بلکه باید چیزی را اضافه می کردیم و به اینها می دادیم، اعتبارات کمیته امداد از دو طریق یکی از طریق خزانه و دیگری از محل یارانه ها تأمین می شود لذا قرار شد این مبلغ به مستمری قبلی اضافه شود چرا که اگر اضافه نشود برای خانوارها اثری نخواهد داشت به علاوه اینکه سازمان هدفمندی قطع یارانه خانوارهای نیازمند را تکذیب کرد.

 

نوبخت گفت: افزایش یارانه این خانوارها در چارچوب قانون بودجه سال 96 است و تبصره 14 قانون بودجه، چگونگی تامین منابع را مشخص کرده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس محاسبه دیوان محاسبات مجموع منابع هدفمندی یارانه، 36 هزار و 600 میلیارد تومان است، همچنین سالانه حدود 11 تا 12 هزار میلیارد تومان از محل خزانه برای یارانه ها پرداخت می شود که بین 46 تا 47 هزار میلیارد تومان می شود.

 

سخنگوی دولت افزود: ولی کل پرداخت یارانه نقدی بین 41 تا 42 هزار میلیارد تومان است و از ما به التفاوت این مبالغ می شود برای افزایش یارانه خانوارهای نیازمند استفاده کرد لذا حذف خانواده های برخوردار باعث می شود که دست دولت برای افزایش یارانه نیازمندان باز باشد.

 

نوبخت درباره برقراری یارانه برخی از افراد گفت: یارانه نقدی حدود 4/5 میلیون نفر قطع شده بود که به دلیل اعتراض تعداد زیادی از آنها، یارانه حدود 1/5 میلیون نفر برقرار شد. سازمان هدفمندی یارانه ها هر ماه اعتراضات را بررسی و در صورت صحیح بودن، یارانه ها را برقرار می کند.

 

سخنگوی دولت درباره خبر تشکیل وزارت گردشگری تصریح کرد: این مسئله در مجلس بررسی می شود و جزو سیاست های دولت نیست، ولی درباره ادغام های وزارتخانه ها، طرحی در دولت در دست بررسی است تا احیانا تغییراتی در وضعیت فعلی رخ دهد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان