اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. فروردين 1396 - 11:34   |   کد مطلب: 24702
حمید رضا رضایی مجد گفت: معمولاَ ادارات ما وقتی اعتبار مالی ندارند از هنرمندان بومی استفاده می‌کنند، اما وقتی وضع مالی شان خوب می شود به سراغ هنرمندان سایر شهرها و بخصوص تهرانی‌هایی می‌روند که شاید دیگر تا اخر عمرشان حتی همدان را نبینند و هیچ عرقی هم به مردم و فرهنگ این شهر ندارند.

به گزارش صبح الوند، کودکان همدان او را  « عمو حمید » صدا می‌زنند و والدین هم به تبعیت از فرزندان خود همین لقب را به وی داده اند. هنرمند خوش‌رو و محجوب همدانی که خیلی سریع پله‌های محبوبیت را طی کرده و امروز به یکی از چهره‌های آشنا در حوزه برنامه‌های تلویزیونی و تئاترکودک و نوجوان تبدیل شده است.

 

 «حمیدرضا رضایی مجد» فعالیت هنری خود را با شرکت در کلاس های آموزشی انجمن نمایش همدان در سال 76 شروع و از سال 77 وارد تئاتر شد و از سال 78  بصورت حرفه ای در این بخش مشغول به فعالیت است.

 

 اما از سال 88 و با ورود به حوزه نویسندگی و کارگردانی تئاتر برگ جدیدی در زندگی هنری وی رقم خورد و تاکنون موفق به تولید بیش از 7 نمایش صحنه ای و خیابانی شده که آهنگ‌سازی برخی از آنان را خود نیز برعهده داشته است و در همین فاصله هم در بخش دوبله آیتم‌های نمایشی و طنز صدا و سیما مرکز همدان مشغول به کار شد که این امر، نقطه عطفی را در فعالیت هنری وی رقم زد.

 

وی از سال 92 مجری برنامه‌های کودک سیمای همدان شده و در طی  سال‌های اخیر هم ضمن اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، به مناسبت‌های مختلف، وارد حوزه سرودن اشعار برای کودکان شده و حدود 50 اثر از وی هم تاکنون تبدیل به آثار موسیقیایی برای کودکان شده است.

 

رضایی که عمده فعالیت‌اش در بخش تئاتر کودک و نوجوان است، در بسیاری از جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌های استانی، منطقه ای، دانشجویی و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به‌ عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته که از مهمترین جوایز و رتبه‌های کسب شده توسط این هنرمند محبوب کودکان و نوجوانان می‌توان به کسب مقام اول بازیگری جشنواره تئاتر گچساران، رتبه دوم آهنگ‌سازی در جشنواره بین المللی دانشجویی اعتیاد، رتبه‌های متعدد بازیگری در جشنواره‌های استانی و کسب جایزه ویژه بیست و دومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان اشاره کرد.

 

 

*تئاتر در همدان رشد مناسبی داشته است

حمیدرضا رضایی مجد در گفت‌و گو با پایگاه خبری صبح الوند در همدان در خصوص وضعیت تئاتر در این استان با بیان اینکه خوشبختانه تئاتر در همدان رشد مناسبی داشته و در حال حاضر افراد زیادی در این حوزه فعالیت دارند، اظهارکرد: به واسطه حضور جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و یا حتی میزبانی همدان از چند دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان رونق خوبی به تئاتر کودک این استان بخشیده است.

 

وی گفت: با این روند آینده تئاتر همدان هم روشن است و خوشبختانه تولیدات جدید بخصوص در سال گذشته که بچه‌های همدان توانستند در جشنواره‌های مختلف و حتی کشورهای دیگر حضور داشتند، بیانگر روبه رشد بودن تئاتر در همدان است که البته  برای رسیدن به جایگاه واقعی نیازمند توجه و حمایت های بیشتر هستیم.

 

سرپرست گروه نمایشی «مهر» همدان افزود : البته مشکلات متعددی هم در این زمینه وجود دارد که به نظر بنده مهمترین آنها، کمبود مخاطب در نمایش‌های بزرگسال است که همین امر باعث شده تا اکثر کارگردانان به تئاتر کودک و نوجوان روی بیاورند. زیرا که این حوزه به‌خاطر استقبال مردم بخصوص در بحث گیشه و بلیت فروشی درآمدزا بوده و و می‌تواند پاسخگوی نیازها و هزینه‌های گروه باشد.

 

وی ادامه داد: با این‌حال با ارائه راهکارهای عملیاتی و بسته‌های حمایتی مناسب به فعالان سایر حوزه‌های ازجمله تئاتر بزرگسال باید شرایطی فراهم کنیم تا این ژانرها هم تقویت شوند.

 

وی که در سال 88 با عنوان عمو حمید وارد صدا وسیمای مرکز همدان شد  و فعالیت های خود را با عنوان مجری کودک تاکنون ادامه داده است در این خصوص نیز اظهارکرد: خوشبختانه با کمک همه دوستان چهره «عمو حمید» خیل زود و  به خوبی در بین کودکان جا افتاد و همه هم پذیرفتند و به‌ عنوان مجری و چهره کودک استان همدان معرفی شد.

 

رضایی افزود: البته در سال‌های اولیه من را با چهره‌های موفق تلویزیون ملی مقایسه کرده و حتی عده ای می‌گفتند که شاید و کار  گروه ما تقلید و یا الگو پذیری از آنها داشته باشیم، اما با گذشت زمان و بخصوص در سال‌های اخیر که منجر به ابداع سبک مخصوص ما شد، باعث شد تا مخاطبان جدیدی هم جذب کنیم  و در دل کودکان جا باز کنیم و بحمدالله  شخصیت نمایشی«عمو حمید» در بین بچه‌های همدان به‌خوبی پذیرفته وحتی در برخی از استان‌های دیگر و بخصوص در غرب کشور که اجرا داشتیم، بچه‌های آنها هم با ما ارتباط برقرار کردند و ما توانستیم که از بین آنها هم مخاطبینی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به برنامه‌های کاری خود در سال 96 گفت: دو کار (صحنه ای و خیابانی) در حوزه کودک و نوجوان را در سال جدید در دست آماده سازی داریم که امیدواریم بتوانیم به مرحله اجرا برسانیم. همچنین چند جشن کودکانه به مناسبت‌های مختلف در کنار سایر برنامه‌های تلویزیون و غیره در دستور کار سال آتی ما قرار دارد.

 

 

*دنیای کودک پاک‌ترین و بی‌ریا‌ترین دنیاست

« عمو حمید» با تاکید بر اینکه دنیای کودک پاک‌ترین و بی‌ریا‌ترین دنیاست و بچه احساسات خود را خیلی خوب عنوان می‌کنند، گفت: به‌طوری که اگر چیزی دوست داشته باشند، خیلی راحت ابراز می‌کنند و اگر هم از چیزی تنفر داشته باشند، به‌خوبی آن را بیان می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه براینکه بهترین حس برای من کار برای کودکان است و واقعاَ از این کار لذت می‌برم، افزود: حسی که در حین اجرای برنامه و در لبخند معصومانه کودکان می‌بینم را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنم.

 

سرپرست گروه نمایشی «مهر» همدان در مورد تفاوت اجرا زنده تلویزیونی هم اظهارکرد: اجراهای کودک، تلویزیونی، استیج و اجراهای تئاتر برای کودکان، هر کدام حُسن و البته سختی‌های خاص خودشان را دارند،اما فرق عمده اجراهای تلویزیونی با دیگر اجراها در این است که در تلویزیون شما رابطه مستقیمی با مخاطب نداری و عکس العمل‌های آنها را نمی‌بینی اما در تئاتر مخاطب را می‌بینی و اثرگذاری اجرای خود را  به‌روشنی می‌توانی با پذیرش حس شادی و یا غم در چهره آنان مشاهده کنی.

 

وی ادامه داد: البته شاید در تلویزیون مخاطب بیشتری داشته باشید، اما هر کدام ذائقه و سلیقه خاص خود را دارند که باید سعی کنید، با ارتباط برقرار کردن مناسب، آنها را پای گیرنده‌های خود جذب و نگه دارید.

 

«عموحمید» در مورد سرگرمی‌های خود هم گفت: به واسطه اینکه هم کار تئاتر و هم تلویزیون را توأمان انجام می دهم که البته هرکدام هم درگیری های خاص خودش را دارد، معمولاَ دوست دارم که سرگرمی هایم هم دارم بیشتر به سمت ورزش باشد اما  در حال حاضر دنیای مجازی هم به این قسمت اضافه شده  و در کنار این‌ها  سعی می‌کنم فرصت حضور در کنار کودکان بی سرپرست و معمولان عزیز و غیره را از دست نداده و در کل سرگرمی اصلی و کلاَ بخش عمده ای از زندگی بنده شاد کردن این عزیزان است.

 

 وی تاکید کرد: البته برای موفقیت در این زمینه لازم است که برای بهتر بودن و خوب کارکردن تلاش مضاعف کنیم زیرا ک دنیا کودکان شاد و مملو از رنگ های زیبا است که تنوع طلبی و به روز بودن از ملزومات آن است.

 

 این هنرمند موفق همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه باید قدر و جایگاه هنرمندان و بخصوص پیشکسوتان بخوبی حفظ شود، تصریح کرد: ما هنرمندان پیشکسوت زیادی داریم که عمر و زندگی خود را در این راه گذاشته اند که اکنون انتظار حمایت و توجه دارند که باید همیشه شآن و منزلت آنها حفظ و بها داده شوند.

 

 

* ادارات ما وقتی اعتبار مالی ندارند از هنرمندان بومی استفاده می‌کنند

وی افزود: متاسفانه معمولاَ ادارات ما وقتی اعتبار مالی ندارند از هنرمندان بومی استفاده می‌کنند، اما وقتی وضع مالی شان خوب می شود به سراغ هنرمندان سایر شهرها و بخصوص تهرانی‌هایی می‌روند که شاید دیگر تا اخر عمرشان حتی همدان را نبینند و هیچ عرقی هم به مردم و فرهنگ این شهر ندارند.

 

سرپرست گروه نمایشی «مهر» همدان  ادامه داد: البته اینکه بخواهیم از هنرمندان مطرح کشوری استفاده کنیم، حرکت بسیار مناسبی است اما نه به قیمت تضییع حقوق و جایگاه هنرمندان بومی که بار اصلی فرهنگ و هنر این استان را بر دوش می‌کشند.

 

وی در پایان تصریح کرد: هنرمندان و مفاخر هر شهری در واقع سرمایه های واقعی آن هستند که امیدواریم مسوولان بیش از پیش به آنها توجه داشته و مورد حمایت خود قرار دهند تا آنها مجبور نباشند برای فعالیت و پیشرفت بیشتر به شهرهای دیگر کوچ کنند و شهر را از مفاخر خالی کنند .

انتهای پیام/ 91

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان