اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. اسفند 1395 - 11:54   |   کد مطلب: 24385
سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» استان همدان گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که تئاترخیابانی یک تئاتر فرهنگ ساز است و به نوعی زبان گویای انسان‌هایی است که شاید با ده‌ها کلیپ و بروشور نتوانند یک پیام اجتماعی را به خوب انتقال دهند
تئاترخیابانی یک تئاتر فرهنگ ساز است

به گزارش صبح الوند،  همایش نمایش ترافیک شهر تهران در حالی از 18 تا 27 اسفندماه و با اجرای 27 نمایش در میادین و ایستگاه‌های متروی تهران برگزار شد که گروه «سپید و سیاه» از استان همدان نیز با پنج نمایش خیابانی درست برانید» و «تردد زیر زمینی» (به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی) و « شمارش معکوس»، «آدمک‌ها» و «جاذبه‌های متروک »( به نویسنده و کارگردانی نرگس خاک‌کار) در این همایش حضور داشت.  

 

سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» در گفت‌وگو با ما در مورد چگونگی شرکت گروه خود در این همایش با بیان اینکه دلیل اصلی انتخاب آثار این همایش کیفیت مطلوب آنها بود، اظهارکرد:  باتوجه به سابقه قبلی همکاری که با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم از گروه ما نیز برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمد که در حدود ده روز ما 50 اجرا در مراکز و خیابان های تهران داشتیم.

 

مهدی حبیبی با بیان این‌که در این همایش هر نمایش 10 اجرا داشت و برای گروه ما نیز 50 اجرا در نظر گرفته‌شده است، ادامه داد: طبق برنامه اعلام‌شده به گروه‌های نمایشی  میدان‌های تجریش، انقلاب، ولیعصر(عج)، چهارراه پارک‌وی، هفت‌تیر، مادر، هفت حوض، صادقیه، رسالت، منیریه، بازار دوم نازی‌آباد، توحید، ونک و ایستگاه‌های مترو علی‌آباد، شهرری، امام خمینی(ره)، تئاتر شهر و تجریش محل اجرای آثار نمایشی بودند.

 

وی در مورد مدت زمان آماده‌سازی گروه خود برای شرکت در این همایش اظهار کرد: حدود یک ماه درگیر آماده‌سازی و اجرای این کارها بودیم و بااینکه برخی از روزها شاید بیش از 5 اجرا داشتیم  اما خوشبختانه با استقبال مناسبی که از آن‌ها شد نه تنها خستگی متوجه نشدیم بلکه اعضای گروه نیز از حضور در این همایش خرسند هستند.

 

 

* رقابتی نبودن این همایش وجه متمایز آن با دیگر جشنواره‌هاست

حبیبی با تأکید بر اینکه همایش نمایش ترافیک یکی از کارهای مثبت فرهنگی در زمینه آموزش فرهنگ ترافیک است، افزود: امیدوارم این‌گونه طرح‌ها در استان همدان هم موردتوجه مسئولان قرار گرفته و با استفاده از زبان هنر نمایش بتوانیم در انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی به جامعه سهیم باشیم.

وی ضمن معرفی عوامل گروه خود گفت: بازیگران گروه «سپید و سیاه» را در این همایش هنرمندانی همچون میلاد زنگنه، آرمان اکبری، سجاد عبدلی، حامد زنگنه،علی نصیری، حسن رشیدی،علی بهادری و فرید اسماعیلی تشکیل داده‌اند که سپیده احمدزاده و محمد نیکومنش هم به‌عنوان ترانه سرا و آهنگساز نمایش‌ها با مجموعه همکاری دارند.

 

سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه»  با تأکید بر اینکه رقابتی نبودن این همایش وجه متمایز آن با دیگر جشنواره‌هاست، گفت: این همایش سعی داشت تا با بیانی ساده بسیاری از موضوعات روزمره اجتماعی در خصوص مسائل مربوط به ترافیک و فرهنگ رانندگی را به مردم بیشتر آموزش بدهد.

 

وی افزود: در این همایش مخاطبین کارها کاملاً عموم مردم بودند بخصوص در این ایام نزدیک سال نو که اکثر مردم در رفت‌وآمد  و خرید عید بودند، وقتی به خیابان‌ها می‌آمدند با اجرای خیابانی گروه‌های نمایشی مختلفی روبرو می‌شدند که در حال فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده از وسایل نقلیه عمومی بودند و از طرفی دیگر تمام گروه‌های اجرایی تلاش می‌کردند که این پیام‌ها را به نحو شایسته‌ای به مخاطب خود انتقال دهند.

 

این هنرمند موفق ملایری با بیان اینکه به نظرم این اتفاق تأثیرات این اجراها چه در کوتاه و چه بلندمدت تأثیرگذار بود، به‌طوری‌که این امر را در بازتاب و صحبت‌هایی که با برخی از تماشاچیان داشتیم و حتی رفتار آن‌ها به‌وضوح مشاهده می‌شد اظهار کرد: این همایش را می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های تئاتر چند سال اخیر دانست زیرا که کارهای قوی با اجراهای مطلوبی از سراسر کشور دور هم جمع شده بودند و در همه زمینه‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار بود لذا این امر باعث شد که گروه ما چند سفارش کار دیگر برای ارگان‌های دیگری دریافت کند.

 

تأثیر نمایش‌های خیابانی بر فرهنگ هر کشوری قابل کتمان نیست

وی با تأکید بر اینکه با الگوبرداری مناسب از برگزاری چنین همایش و جشنواره‌هایی می‌توان در انتقال مضامین اجتماعی در شهر و استان خود نیز استفاده کرد، گفت: با توجه به اینکه شهر همدان هم نسبت به سال‌های قبل شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر شده است چه خوب بود اگر مسئولان ما هم از فرصت استفاده می‌کردند و با بهره بردن از زبان تئاتر موارد اجتماعی را به مردم آموزش می‌دادند.

 

حبیبی ادامه داد: مخصوصاً برای همدانی که شاید فقط مردم آن متوجه نمایش‌های کودک و جشنواره تئاتر کورک و نوجوان هستند، بتوان با کمک گرفتن از هنرمندان و استفاده از زبان گویای نمایش بسیاری راه‌حل  بسیاری از مسائل و مشکلات امروزی را آموزش داد.

 

وی افزود: در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تئاتر خیابانی یک تئاتر فرهنگ‌ساز است و به‌نوعی زبان گویای انسان‌هایی است که شاید با ده‌ها کلیپ و بروشور نتوانند یک پیام اجتماعی را به خوب انتقال دهند.

 

سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» با اشاره به اینکه تأثیر نمایش‌های خیابانی بر فرهنگ هر کشوری قابل کتمان نیست، افزود: سازمانی همچون شهرداری تهران بعد از مدت‌ها به این نتیجه رسیده است که برای انتقال پیام‌ها و آموزش‌های شهروندی نیازمند استفاده از تئاتر خیابانی است امری که شاید سال‌ها در آن موفق نبوده است.

 

وی با تأکید بر اینکه تأثیری که تئاتر خیابانی بر عموم مردم دارد حتی شاید نمایش‌های صحنه‌ای نداشته باشند، ادامه داد: زیرا در تئاتر صحنه‌ای ما با مخاطب خاصی  روبرو هستیم که با تهیه بلیت وارد سالن‌های اجراشده‌اند درحالی‌که در نمایش‌های خیابانی هر قشر و گروهی از اجتماعی که در حال تردد هستند، می‌ایستند و حتی در حد یک دقیقه نمایش را تماشا می‌کنند که شاید همان زمان هم تأثیر خودش را داشته باشد. بنابراین ازلحاظ تأثیرگذاری در جامعه تئاتر خیابانی با صحنه‌ای قابل قیاس نیست.

انتهای پیام / 91

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان