اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. شهريور 1400 - 20:44   |   کد مطلب: 24242
مدیر برنامه پیشگیری از ناشنوایی وزارت بهداشت خبر داد
خطری جدید به نام "پیرگوشی" در کمین نوجوانان و جوانان
مدیربرنامه پیشگیری از ناشنوایی وزارت بهداشت نسبت به خطر پیرگوشی زودرس در نوجوانان و جوانان هشدار دارد.
خطری جدید به نام "پیرگوشی" در کمین نوجوانان و جوانان

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، دکتر سعید محمودیان با اشاره به جدیدترین برنامه وزارت بهداشت برای سلامت شنوایی گروه‌های سنی مختلف در کشور، گفت: افزایش سواد سلامت گروه‌های سنی مختلف جامعه در زمینه شنوایی، جزو سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت قرار دارد.

 

وی افزود: در کشور ما طبق مطالعات انجام شده، این سطح از سواد در میان گروه سنی نوجوان و جوان انجام شده است. همچنین بر اساس شاخص‌هایی که پیدا شد، مداخله‌های لازم صورت گرفت و قرار است اقدامات مربوطه در کشور اجرایی شود. این شاخص‌ها و  مداخله‌های آموزشی و آگاه‌سازی با توجه به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی هر منطقه انجام می‌شود. در همین راستا مداخلات این برنامه از سال آینده انجام می‌شود.

 

وی افزود: در حال حاضر  آمار سواد سلامت نوجوانان و جوانان در نقاطی از کشور اسفناک است. بیشتر آنها  نمی‌دانند برای کسب اطلاات به کجا مراجعه کنند و چه کارهایی به گوش آنها صدمه می‌زند. گوش آنها به علت استفاده از هدفون‌های غیراستاندارد و سطوح صوتی غیر مجاز در حال صدمه خوردن است و این خطر وجود دارد که با پیرگوشی زود هنگام مواجه شوند. علاوه بر آن وزوز گوش، سرگیجه و علامت گیجی به دلیل آسیب‌های ناشی از این نویز در آنها در حال ظاهر شدن، است.

 

محمودیان ضمن اشاره به برنامه افزایش رفتارهای پیشگیرانه و صحیح استفاده از این تجهیزات صوتی در محیط‌های کاری - تفریحی و ...، تاکید کرد: این اتفاق برای تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان در حال وقوع است، بدون اینکه اطلاعات کافی داشته باشند و بدانند که آسیب می‌بینند. گاهی کم شنوایی در این سنین اتفاق می‌افتد و ما اصلا انتظار آن را نداریم.

 

مدیر برنامه سلامت شنوایی وزارت بهداشت درباره غربالگری شنوایی گروه سنی نوزادان نیز توضیح داد و گفت: دستورالعمل افزایش پوشش غربالگری شنوایی نوزادان در موالید کشور که قبلا فقط توسط بهزیستی اجرا می‌شد، در سیستم مراقبت‌های اولیه ادغام شده است. با این ادغام  در سطح خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت شهری و روستایی مراقبت‌های لازم از شنوایی آنها همانند برنامه ملی واکسیناسیون، اجباری شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر میزان این غربالگری حدود 66 درصد است که با اجرای برنامه مذکور به صورت کامل پوشش داده می‌شود. همچنین تشخیص قطعی و برنامه توانبخشی طبی لازم برای موارد کم شنوا دیده شده است. برنامه غربالگری سلامت شنوایی گروه سنی سه تا پنج سال نیز به تازگی از سوی سازمان بهزیستی در 13 استان آغاز شده و وزارت بهداشت نیز قرار است آن را ارتقا و سطح پوشش را افزایش دهد.

 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: غربالگری سلامت شنوایی گروه سالمندان نیز به دلیل برخی محدودیت‌ها از جمله منابع مالی هنوز اجرایی نشده است، اما مطالعات آن در سال جاری انجام شد و از سال آینده برنامه‌های غربالگری برای همه سالمندان و همچنین مراقبت‌های لازم از آنان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان