اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. اسفند 1395 - 13:16   |   کد مطلب: 24175
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 100 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در همدان توزیع میشود که از این تعداد 50 اصله نهال با مشارکت مردم تولید و توزیع می شود .
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان

به گزارش صبح الوند،  اسفندیار خزائی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع خبرنگاران گفت:  در تقویم ایرانیان باستان 15 اسفندماه همواره به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده که از 15 تا 21 اسفندماه هر روز به یک نام در این خصوص نامگذاری شده است.

 

وی با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی که به عنوان همیار طبیعت باشیم نامگذاری شده است افزود: روز 15 اسفندماه به نام روز ملی درختکاری، 16 اسفندماه روز فرهنگ منابع طبیعی، مسوولیت اجتماعی و رسانه،  17 اسفند منابع طبیعی، جنگلبان و حفاظت و قانون و روز 18 اسفندماه نیز به نام منابع طبیعی، سلامت اداری، آموزش و پژوهش تامگذاری شده است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد:  روز 19 اسفندماه به نام منابع طبیعی، بسیج سازندگی، همیاران طبیعت و جوامع محلی، 20 اسفند ماه منابع طبیعی، آموزه های دینی، خیرین و سازمان های مردم نهاد و روز بیست و یکم اسفندماه نیز به عنوان منابع طبیعی، مدیریت جامع حوزه های آبخیز، مشارکت مردم و اقتصاد مقاومتی در این هفته نامگذاری شده است.

 

*800هکتار از اراضی استان همدان سند مالکیت منابع طبیعی دارند

خزائی در خصوص سند مالکیت صادر شده توسط منابع طبیعی استان همدان نیز گفت: از 905 هکتار اراضی بیش از 800 هکتار سند مالکیت این اراضی صادر و تثبیت شده و در بحث کاداستر و اراضی نیز با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک 22 هزار هکتار سند تک برگی کاداستری احداث شده است.

 

وی در خصوص بحث احیای منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: بحث توانمندسازی جوامع جنگلی در استان در دستور کار است و در این موضوع سعی می کنیم تخریب سرزمین را در بحث آب خاک هوا و اقلیم به حداقل برسانیم.

 

خزائی با اشاره به اینکه مراتع 30 برابر کاهش سیل و روان آب را موجب می شود خاطرنشان کرد: یک مرتع خوب دارای تنوع زیستی است که امروزه بحث گیاهان دارویی در استان و وجود اقسام گون های مختلف پنبه ای منحصر به استان و جزو افتخارات همدان است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه حوزه های آبخیز برای استان بسیار حایز اهمیت است بیان کرد: وجود تنوع زیستی در حوزه آبخیزداری استان همدان موجب شده که هم اکنون هیچگونه آبی از استان های دیگر وارد همدان نمی شود لذا وظیفه ماست که در حفظ و تولید آب کوشا باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه تخریب سرزمینی خطرناک ترین موضوع در استفاده نادرست از آب هاست اظهار کرد:  در بحث آبخیزداری یک میلیون و 100 هزار هکتار مطالعه توجیحی، 273 هزار عملیات اجرایی، 210 متر مکعب کنترل روان آب، 81 متر مکعب استحصال آب و 100 کیلوگرم تولید علوفه برای جلوگیری از 2 تن فرسایش خاک امسال انجام شده است.

 

خزائی با بیان اینکه امسال در هفته منابع طبیعی قرار است 100 هزار اصله نهال در استان همدان توزیع و کاشته شود گفت: از این تعداد 50 اصله نهال با مشارکت مردم تولید و توزیع می شود ضمن اینکه سیاست امسال منابع طبیعی جلب مشارکت های مردمی در این خصوص است.

*وجود 5 هزار و 600 هکتار جنگل دست کاشت در همدان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در سطح استان 42 هزار هکتار جنگل طبیعی وجود دارد افزود:  از این میزان جنگل 5 هزار و 600 هکتار جنگل دست کاشت و یک هزار و 300 هکتار براساس قوانین به شهرداری ها محول شده است.

 

خزائی با بیان اینکه سالانه 50 تا 150 هزار هکتار جنگل دولتی در استان کاشته می شود ادامه داد: عرصه های منابع طبیعی اگر بزودی احیا نشود در آینده با مشکل احیای منابع طبیعی مواجه می شویم.

 

وی اضافه کرد: امسال در هفته منابع طبیعی همایش زنان روستایی و جلب مشارکت زنان در حفظ منابع طبیعی در شهرستان نهاوند در روستای محمود وند برگزار می شود.

 

وی در خصوص اقدامات یگان حفاظت از ابتدای تشکیل تاکنون نیز یادآور شد: در این مدت 5 هزار و 70 پرونده تنظیم شده که 6 هزار و 872 هکتار آن تخلف سطح بوده و از 4 هزار و 301 فقره پرونده رفع تصرف 4 هزار و 657 هکتار آن انجام شده است.

 

خزائی در خصوص اقدامات یگان حفاظت از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ادامه داد: در سال جاری 782 فقره پرونده رفع تصرف به مساحت 940 هکتار انجام شده همچنین امسال 178 فقره آتش سوزی با مساحت 461 هکتار صورت گرفته که این آمار در سال گذشته 112 فقره آتش سوزی در 385 هکتار از اراضی منابع طبیعی گزارش شده است که 50 درصد افزایش فقره آتش سوزی و 15 درصد افزایش هکتار در آتش سوزی را در سال جاری متاسفانه داشته ایم.

 

وی در خصوص وجود بیابان در استان همدان اشاره کرد و گفت: 63 هزار هکتار بیابان در استان شناسایی شده که در حال حاضر 28 درصد از این 63 هزار هکتار بیابان توسط منابع طبیعی بیابان زدایی شده است.

 

خزائی ادامه داد: با توجه به گرما و خشکسالی های چند سال اخیر و استفاده بی رویه از منابع آبی در استان بیش از ده سال است که دشت قهاوند فامنین و کبودراهنگ بیابان شناخته شده است و باید به این امر در بحث بیابان زدایی در استان اعتبار تخصیص داده شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در خصوص برنامه های سال آینده این اداره گفت:  سال آتی 50 هزار هکتار انعقاد قرارداد برای اجرای طرح کارداست در برنامه منابع طبیعی استان قرار دارد که امسال اجرای 20 هزار هکتار از طرح کاداست انجام شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان