اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. بهمن 1395 - 9:43   |   کد مطلب: 23957
چهره شاخص مخالفان سوری:
جنگ سوریه عملا به پایان رسیده است
لوی حسین، روز جمعه در مصاحبه با «رویترز»، گفت که به اعتقاد او، در حالی که دولت های خارجی پشتیبانی خود را از شورشیان مسلح ضد دولت سوریه قطع کرده اند، جنگ سوریه برای کسب حاکمیت عملا تمام شده است.
چهره شاخص مخالفان سوری

به گزارش صبح الوند به نقل از مشرق، «لوی حسین» از مخالفان شناخته شده دولت سوریه معتقد است که، " مناقشه مسلحانه بر سر حکومت، عملا به پایان رسیده است".

لوی حسین، روز جمعه در مصاحبه با «رویترز»، گفت که به اعتقاد او، در حالی که دولت های خارجی پشتیبانی خود را از شورشیان مسلح ضد دولت سوریه  قطع کرده اند، جنگ سوریه برای کسب حاکمیت عملا تمام شده است.

او گفت که دیپلماسی با محوریت روسیه، «راهی جدید» برای پایان مناقشه ایجاد کرده است، جنگی که حدود 6 سال از آغاز ان می گذرد و به بهای جان صدها هزار سوری تمام شده است.

حسین 57 ساله که برای سال ها یکی از چهره های محوری اپوزیسیون دولت سوریه مستقر در دمشق بوده است، می گوید: " مناقشه مسلحانه برای (کسب) حاکمیت عملا تمام شده است." منتقدان لوی حسین اما او را به هم سویی با دولت سوریه متهم می کنند.

وقتی در سال 2011 شورش های مسلحانه علیه دولت سوریه آغاز شد، لوی حسین در دمشق ماند. ولی در نهایت در سال 2015، او از سوریه خارج شد و به اسپانیا رفت. او چند باری سابقه دستگیری داشت. به نظر این مخالف سیاسی بشار اسد، در حال حاضر، " دولت های خارجی دیگر صحبت از حمایت از گروه های مشخص برای سرنگونی مسلحانه بشار اسد نمی کنند. ما داریم دوباره به یک مبارزه سیاسی بازمی گردیم."

حسین که در حال حاضر ساکن مادرید است، در جریان سفر به بیروت با رویترز مصاحبه کرد. او در بیروت به دنبال ایجاد یک ائتلاف تازه از مخالفان است، با این امید که از این ائتلاف برای مذاکرات صلح با ابتکار سازمان ملل در اواخر ماه جاری دعوت شود.

چشم انداز دیپلماتیک در ماجرای سوریه در چند ماه اخیر دچار تغییرات بزرگی شده است. از جمله این که اولویت های ترکیه از حمایت از گروه های شورشی ضد دولت سوریه به سوی نبرد با داعش و شبه نظامیان کرد، چرخیده است.

ترکیه اکنون از قصد خود مبنی بر همکاری با روسیه و کمک به روند صلح سخن می گوید. دولت ترکیه مهم ترین حامی گروه های شورشی مسلح در شمال سوریه، تحت پرچم «ارتش آزاد سوریه» FSA، بوده است. این گروه ها در ماه دسامبر گذشته متحمل سنگین ترین شکست خود شدند، زمانی که ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه و نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران، توانست آن ها را از شهر استراتژیک حلب بیرون براند.

برخی از گروه های زیرمجموعه ارتش آزاد، اکنون در در شمال سوریه در کنار ارتش ترکیه با داعش و شبه نظامیان کرد می جنگند.

همچنین گروه های شورشی مسلح از سوی شیخ نشین های خلیج فارس و ایالات متحده هم کمک دریافت می کردند. در حالی که هنوز سیاست ترامپ درباره سوریه روشن نیست، او قبلا اظهار کرده که می تواند کمک های آمریکا به شورشیان سوری را قطع کند.

لوی حسین می گوید: " حلب فقط یک نبرد نبود، حلب خود جنگ سوریه بود" که به باور او شورشیان این جنگ را باخته اند.

با این حال، نبردها هنوز ادامه دارد. یک ائتلاف جدید از گروه های مسلح جهادی روز پنجشنبه اعلام کردند که قصد دارند حملات جدید را علیه دولت سوریه انجام دهند. شورشیان ارتش آزاد هم مدعی شدند که روز جمعه به مواضع ارتش سوریه در شمال غرب این کشور حملاتی داشته اند.

هنوز بخش هایی از سوریه از کنترل دولت این کشور خارج است، از جمله استان دیرالزور که درسلطه داعش است، بخش های بزرگی از شمال سوریه که در کنترل شبه نظامیان کرد است و بخشی از غرب سوریه که در اختیار شورشیان مسلح است.

لوی حسین که خود به مانند بشار اسد یک علوی است، از مخالفان سرسخت گروه های جهادی تندرو است که مشمول آتش بس نیستند و به جنگ با دولت ادامه می دهند.

او گفت که حضور روسیه به او یک اطمینان خاطر داده است: " ما حالا یک قدرت بین المللی، یعنی روسیه، را به عنوان تضمین کننده داریم." او خواستار حمایت همه گروه های سوری از تلاش های دیپلماتیک تازه برای حل مناقشه 6 ساله شده است:

" وقتی من از کشور فرار کردم، هنوز روسیه وارد صحنه نشده بود."

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان