اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. بهمن 1395 - 15:57   |   کد مطلب: 23874
با وجود ورزشکاران مطرح و استعدادهای درخشان به دلیل برخی کمبودها و مشکلات ورزش بانوان استان همدان از رسیدن به جایگاه اصلی خود در کشور بازمانده است.
ورزش بانوان

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم ، کسب 3 سهمیه توسط 2 ورزشکار بانوی همدانی در 2 المپیک گذشته و کسب عناوین متعدد جهانی، آسیایی، بین‌المللی و کشوری توسط بانوان ورزشکار استان در چند سال اخیر نشان از وفور استعدادهای فراوان در ورزش بانوان همدان دارد اما به اذعان کارشناسان کمبود امکانات، عدم برنامه‌ریزی مناسب، کمبود فضا و تجهیزات ورزشی و نیز نداشتن راهکار برای شناسایی استعدادها سبب شده که ورزش بانوان همدان در چند سال اخیر درجا بزند و به جایگاهی که استحقاق آن را دارد دست نیابد.

 

 

فعالیت بیش از 24 هزار بانوی ورزشکار در استان

مسئول هماهنگی امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان از فعالیت 24 هزار و 84 ورزشکار ساماندهی شده در ورزش بانوان استان خبر داد و گفت: در 10 ماهه اول سال 95 ورزشکاران بانوی همدانی در 279 مسابقه کشوری و 30 مسابقه بین المللی شرکت کردند.

 

نرگس زینعلیان افزود: در این مدت استان همدان از 39 مسابقه کشوری و 2 مورد مسابقات بین‌المللی در بخش بانوان میزبانی کرده است.

 

 

وی عنوان کرد: استان همدان در لیگ‌های کشوری نیز 11 نماینده دارد که 9 تیم در لیگ برتر و 2 تیم در لیگ دسته اول فعالیت می‌کنند.

 

 

کسب 306 عنوان ملی و 10 عنوان فرا ملی

نماینده ورزش بانوان در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در ادامه به افتخارآفرینی ورزشکاران بانوی همدانی در مسابقات قهرمانی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال 95 تا کنون 306 عنوان کشوری در بخش انفرادی از جمله 97 نشان طلا،  101 نشان نقره و 108 نشان برنز توسط بانوان ورزشکار استان به دست آمده است.

 

زینعلیان ادامه داد: در این مدت در مسابقات کشوری در بخش تیمی نیز تیم‌های بانوان استان به 27 مقام شامل 7 مقام اولی، 12 مقام دومی و 8 مقام سومی دست یافتند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بانوان ورزشکار استان موفق شدند 10 عنوان جهانی، آسیایی و بین‌المللی را نیز از ابتدای سال جاری تاکنون به نام خود ثبت کنند که این عناوین شامل یک عنوان جهانی، 7 عنوان آسیایی و 2 عنوان بین‌المللی است.

 

 

حضور 184 بانوی همدانی در اردوی تیم‌های ملی

 

زینعلیان در رابطه با تعداد ورزشکاران همدانی حاضر در تیم‌های ملی بانوان ایران نیز گفت: در 10 ماهه اخیر 184 ورزشکار بانوی همدانی به اردوی تیم‌های ملی بانوان در رشته‌های مختلف دعوت شدند که از این جمع 30 نفر موفق شدند لباس تیم ملی را بر تن کنند.

 

وی اضافه کرد: 5 نفر از ملی پوشان همدانی در مسابقات جهانی و 8 نفر در مسابقات بین المللی حضور داشتند و تیم‌های ملی ایران را در این مسابقات همراهی کردند.

 

 

نماینده ورزش بانوان در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با بیان این که در 10 ماهه سال 95 176 کلاس آموزشی برای مربیان و داوران بانوی استان همدان برگزار شده است در رابطه با جایگاه ورزش بانوان استان در کشور اظهار داشت: در ارزشیابی وزارت ورزش و جوانان جایگاه ورزش زنان و مردان از هم تفکیک نشده است و جایگاه هر استان در جدول ارزشیابی با احتساب مجموع نتایج مردان و زنان محاسبه می‌شود که استان همدان در سال‌های اخیر رتبه برتر گروه دو را به خود اختصاص داده است.

سرانه کم فضای ورزشی برای بانوان استان

یک کارشناس تربیت بدنی و حوزه ورزش بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با وضعیت ورزش بانوان استان همدان گفت: استعداهای بی‌نظیری در بین بانوان همدانی برای حضور موفق در عرصه ورزش وجود دارد که قربانی نبود امکانات، کمبود فضا و نداشتن برنامه می‌شوند.

 

 

معصومه جواهری با بیان این که افزایش سرانه  ورزشی بانوان تاثیر زیادی بر پیشرفت ورزش این بخش از جامعه ورزشکاران دارد عنوان کرد: بیشتر شهرستان‌های استان از یک سالن اختصاصی ویژه بانوان بهره می‌برند، اما بیشتر آنها از داشتن زمین فوتبال و استخر شنای ویژه بانوان محرومند. این یک سالن نیز جوابگوی خیل علاقه‌مندان نیست.

 

 

وی افزود: اوضاع در شهرهای کوچک، بخش‌ها و روستاها از نظر فضای ورزشی ویژه بانوان به هیچ عنوان مساعد نیست و این درحالی است که استعدادهای بی‌شماری در این شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده وجود دارد.

 

 

استعدادیابی ضرورت ورزش بانوان همدان

این ورزشکار و مربی ووشوی بانوان همدان از نداشتن برنامه‌های مدون در امر استعدادیابی بانوان نیز گلایه کرد و اظهار داشت: اولویت متولیان ورزش استان در بخش ورزش بانوان باید استعدادیابی باشد؛ چرا که بسیاری از استعدادهای ناب ورزش بانوان به دلیل کمبود امکانات و فضا و همچنین برخی محدودیت‌ها ناشناخته باقی می‌مانند و ورزش استان از توانایی آنها محروم می‌شود.

 

 

 جواهری افزود: معرفی مربیان استعدادیاب از سوی هیئت‌های ورزشی به آموزش و پرورش برای حضور در زنگ ورزش مدارس و همچنین برگزاری مدارس ورزشی در تابستان از جمله برنامه های استعدادیابی در ورزش بانوان است اما چون این برنامه‌ها از انسجام کافی در سطح استان برخوردار نیستند و کارشناسی نیز نشده است چندان پربار نیست.

 

 

وی بر لزوم اجرای دقیق و منسجم طرح آمایش ورزشی در سراسر استان تاکید کرد و افزود: اگر این طرح به درستی اجرا شود و استعدادهای ورزشی در سراسر استان شناسایی شوند در پیشرفت و رشد ورزش بانوان همدان تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

کمبود منابع مالی در ورزش بانوان

یک خبرنگار حوزه ورزش بانوان استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که مشکلات ورزش بانوان در استان همدان از مشکلات کل ورزش استان جدا نیست مهم‌ترین مشکل این حوزه را کمبود منابع مالی و محرومیت هیئت‌های ورزشی از داشتن حامی مالی ذکر کرد.

 

 

محبوبه اکبری افزود: مشکلات مالی باعث شده است تا ورزشکاران همدانی و تیم‌های بانوان استان برای اعزام به مسابقات مختلف با مشکل روبرو باشند و از سوی دیگر نتوانند از تجهیزات مناسب و به روز استفاده کنند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بیشتر بانوان ورزشکار استان هزینه اعزام به مسابقات لیگ را به صورت شخصی پرداخت می‌کنند و این در حالی است که هم هزینه‌های اعزام سنگین است و هم ورزشکاران بانو نمی‌توانند همانند ورزشکاران مرد از حوزه ورزش درآمدزایی داشته باشند.

 

 

 

دلسردی مربیان ورزش بانوان استان

اکبری از بیمه نبودن مربیان بانو به عنوان مشکلی دیگر در ورزش بانوان استان نام برد و اظهار داشت: بسیاری از مربیان استان بیش از یک دهه در امر پرورش بانوان ورزشکار سابقه دارند، اما به دلیل نداشتن بیمه بی‌انگیزه و دلسرد شده اند.

 

 

وی با بیان این که به دلیل شرایط خاص ورزش بانوان باید فضای ویژه در اختیار آنها گذاشت ضمن گلایه از تجهیز نبودن سالن‌های اختصاصی بانوان و عدم نظارت بر رفت و آمد  افراد به این سالن‌ها گفت: همین موضوع مشکلات زیادی از جمله به سرقت رفتن وسایل ورزشکاران را برای بانوان در پی داشته است.

 

 

اکبری خاطرنشان کرد: به طور کلی مدیریت در بخش ورزش بانوان استان منسجم نیست و ورزشکاران، مربیان و داوران از کمبود امکانات و نداشتن تجهیزات و همچنین سختگیری‌هایی که در زمینه صدور مجوز باشگاه برای بانوان صورت می‌گیرد گلایه دارند.

 

انتهاي پيام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان