اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. بهمن 1395 - 8:21   |   کد مطلب: 23797
در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان مطرح شد؛
بررسی وضعیت همدان در مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان صبح امروز در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان، اقدامات این اداره کل را در مواجه به بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور تبیین کرد.
بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش صبح الوند، محمدرضا محمدی در این کارگروه گفت: تشدید حفاظت و پایش مداوم تالاب ها و زیستگاه های آبی سطح استان توسط محیط بانان و گشت های سیار، نظارت دقیق بر اعمال قوانین شکار، صید و زنده گیری پرندگان وحشی و واکسیناسیون مامورین اجرایی بر علیه بیماری آنفلوآنزا از جمله این اقدامات بوده است.

 

محمدی ادامه داد: تهیه لباس و سایر تجهیزات لازم برای مواجهه با لاشه تلف شده، آموزش های لازم و مرتبط به محیط بانان و سایر مامورین اجرایی، عدم صدور پروانه شکار پرندگان آبزی و لغو پروانه زنده گیری سهره و افزایش آگاهی شکارچیان در رابطه با بیماری و درخواست از ایشان جهت رعایت قوانین و اعلام موارد مشکوک  به محیطبانی ها از دیگر این اقدامات بوده است.

 

وی بیان کرد: بازدیدهای مشترک با دامپزشکی شهرستان هااز زیستگاه های آبی سطح استان بطور منظم و مداوم و بررسی لاشه پرندگان کشف شده از سطح استان از جمله اقدامات مشترک با دامپزشکی استان برای مقابله با این بیماری بوده است.

 

وی با تشریح وضعیت تالاب های استان در آخرین سرشماری ها گفت: تالاب آبشینه، سد کلان، تالاب شیرین سو، سد اکباتان، تالاب پیرسلمان و گاماسیاب از نقاطی هستند که پذیرای پرندگان مهاجر از می باشند که از نقاط شمال کشور به استان وارد می شوند.

 

وی با برشمردن عواملی که موجب انتقال آنفولانزای پرندگان به انسان می شود اظهار کرد: تماس مستقيم با پرندگان آلوده و بيمار؛ تماس مستقيم با مدفوع و ترشحات پرندگان و وسايل آلوده؛ كشتن وپركندن طيور و ماكيان آلوده و بيمار؛ تنفس هواي آلوده به ويروس؛ شكار پرندگان ياخريداري پرندگان شكارشده؛ مراحل آماده سازي قبل از پخت و خوردن گوشت، تخم مرغ و ساير فرآورده هاي خوراكي  پرندگان آلوده، به صورت خام و نيم پز و استفاده از مواد خوراكي و آب هاي آلوده به فضولات پرندگان از جمله عوامل انتشار بیماری است.

 

گفتنی است در این جلسه مدیرکل بحران استانداری همدان بر لزوم ارتباط موثر کارکنان محیط زیست و جوامع محلی تاکید کرد. مدیرکل دامپزشکی استان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در راستای مبارزه با آنفولانزای پرندگان پرداخت و وضعیت استان را در این خصوص تبیین کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان