اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. فروردين 1402 - 23:38   |   کد مطلب: 23730
هرگز نباید دارویی را در جعبه داروی دیگر نگهداری کرد، داروهای بدون برچسب و فله ای را باید دور ریخت. داروهایی که تغییر شکل، رنگ و یا بو دادند قابل مصرف نیستند. قرص‌های ترک خورده، به هم چسبیده و یا تغییر طعم داده نبایدمصرف کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از تحلیل ایران، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه امروزه در اغلب خانه‌ها مقداری دارو در یخچال یا جعبه کمک‌های اولیه نگهداری می‌شود که شامل باقی مانده داروهایی که به طور ناقص مصرف شدند، اظهار داشت: داروهای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و یا داروهای بدون نسخه مانند برخی مسکن‌ها هستند و این داروها ممکن است در موارد غیر ضروری و به شیوه ناصحیح استفاده شوند و یا توسط کودکان و افراد مبتلا به اختلالات روحی مصرف شوند.

وی ادامه داد: همچنین اگر داروها به روش صحیح و در محل مناسب نگهداری نشوند امکان فاسد شدن آنها و ایجاد مسمومیت در اثر مصرف آنها وجود دارد، به علاوه اغلب داروها به نور، حرارت و رطوبت حساس هستند و نگهداری از آنها نیازمند دقت و رعایت یکسری اصول است.

محبی به افرادی که  تصمیم به نگهداری داروها در منزل دارند چند توصیه کرد و افزود: هرگز نباید دارویی را در جعبه داروی دیگر نگهداری کرد و داروهای بدون برچسب و فله ای را باید دور ریخت. داروهایی که تغییر شکل، رنگ و یا بو دادند قابل مصرف نیست. قرص‌های ترک خورده، به هم چسبیده و یا تغییر طعم داده نباید مصرف شود. در مورد کرم‌ها و پمادها دو فاز شدن آنها، سفت شدن و تغییر رنگ و بو نشانه فاسد شدن آنها است که از مصرف آن باید اجتناب شود.

وی ادامه داد: همچنین حداقل هر دو ماه یکبار تاریخ انقضای داروهای موجود در منزل را بررسی شود و داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید و داروهایی که تاریخ انقضاء آنها نزدیک است جدا از بقیه داروها نگهداری کنید. می توانید لیستی از داروهای موجود را تهیه کنید و تاریخ انقضاء هر دارو را در لیست بنویسید. علامت اختصاری (EXP) نشان دهنده  تاریخ انقضاء دارو است که اغلب به صورت سال و ماه ذکر می‌شود اگر قادر به خواندن آن نیستید برای خواندن آن به داروخانه مراجعه کنید.

به نوشته تسنیم، محبی توصیه کرد: پس از پایان دوره درمان باقی مانده شربت‌ها و محلول‌ها را دور بریزید حتی اگر تاریخ مصرف آنها نگذشته باشد و یا آنها را در یخچال نگهداری کردید مگر اینکه بر روی جعبه دارو مدت زمان قابل نگهداری پس از باز شدن درب قید شده باشد.

وی گفت: همچنین بخورهای تنفسی مانند اکالیپتوس غیر خوراکی هستند و تنها به صورت بخور قابل استفاده هستند. شیشه‌های محتوی بخور اکالیپتوس مانند شربت‌های خوراکی هستند بنابراین ممکن است به اشتباه مورد استفاده خوراکی قرار گیرند، بنابراین شیشه‌های بخورهای تنفسی را جدا از بقیه داروها نگهداری کنید. هنچنین محلول اکالیپتوس به صورت خوراکی بسیار سمی است و خطر مسمومیت و حتی مرگ با مقادیر کم به صورت خوراکی هم وجود دارد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان