اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. بهمن 1395 - 23:18   |   کد مطلب: 23687
معاون سياسي ـ امنيتي استاندار همدان گفت: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در همدان یک‌هزار و 700 شعب أخذ رأی داير مي‌شود.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، محمد ابراهیم الهی‌تبار ظهر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر در روز 29 اردیبهشت ماه سال 96 برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در برخی استان‌های کشور نیز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، افزود: در خصوص مجلس خبرگان رهبری آنگونه که سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده است اگر مجلس خبرگان به این جمعبندی برسد این انتخابات نیز در تهران در همین تاریخ برگزار می‌شود.

 

معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه در استان همدان دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر همزمان در سال آینده برگزار می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شده و ستاد انتخابات فعالیت خود را رسماً آغاز کرده است.

 

وی گفت: همچنین متناظر با ستاد کشوری ستاد انتخابات در استان‌ها با ابلاغ استاندار، معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری به عنوان رئیس ستاد انتخابات در استان کار خود را شروع کرده است.

 

الهی‌تبار در خصوص کمیته‌های شکل گرفته شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان گفت: یکی از این کمیته‌ها کمیته فناوری است که بحث پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری انتخابات را برعهده دارد چراکه از 25 فعالیت انتخابات 23 فرآیند به صورت مکانیزه و دو فرآیند باقیمانده نیز به صورت دستی و نیمه‌دستی کار انتخابات را انجام می‌دهند.

 

وی در خصوص وظایف کمیته فناوری انتخابات ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های شبکه ارتباطی استان، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، آموزش نیروی انسانی متخصص و فنی برای شعب أخذ رأی، حوزه‌های رأی‌گیری و تامین سخت افزار و نرم افزار مناسب بر عهده کمیته فناوری در انتخابات است.

 

این مقام مسوول در خصوص کمیته پشتیبانی در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: این کمیته با مسوولیت معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع نیروی استانداری همدان در خصوص پشتیبانی، تغذیه، تدارکات، نیروی انسانی، ترابری، نقلیه و امنیتی شکل گرفته شده است.

 

الهی‌تبار یادآور شد: کمیته‌های دیگری همچون کمیته اطلاع رسانی، کمیته استعلامات از طریق اداره کل حراست، کمیته حقوقی نیز در انتخابات ریاست جمهوری وظایف معینی را برعهده دارد.

 

وی اضافه کرد: اداره ثبت احوال جزو ستاد انتخابات استان و یک مجموعه به نام کمیته آموزش در بحث آموزش فرمانداران، بخشداران، اعضای شعب و هیأت‌های اجرایی در انتخابات این دوره نقش آفرین هستند.

 

الهی تبار با بیان اینکه تقریباً در سطح همه شهرستان‌های استان روکشی از کمیته‌های انتخابات متناسب با شرایط هر شهرستان مشغول به کار شده‌اند، بیان کرد: برگزاری این دوره از انتخابات یک ویژگی خاصی دارد و آن ابلاغ سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری است که می‌تواند مبنای اصولی، ساختاری و سیاست راهبردی برای برگزارکنندگان این انتخابات اعم از مجریان، ناظران و بازرسان باشد.

 

وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی نظام می‌تواند رویداد امیدبخشی برای فضای انتخاباتی در کشور باشد، یادآور شد: تریبون‌های انتخاباتی و رسانه‌ها نباید مورد استفاده جناحی و سیاسی قرار گیرد و در بحث ثبات انتخابات، داشتن اعتماد و مشارکت آگاهانه می‌تواند فضای مناسبی را برای خلق دیدگاه‌ها، ایده‌ها و اندیشه‌ها در چارچوب انقلاب ایجاد کند.

 

معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری همدان با بیان اینکه در بحث ثبات انتخابات حق‌الناس به شدت مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که برگزاری انتخابات آوردگاهی برای حقوق شهروندی است که ماحصل برگزاری این انتخابات افزایش مشارکت حداکثری و به تعبیر مقام معظم رهبری خلق حماسه سیاسی دیگر و افزایش سرمایه اجتماعی برای تقویت بنیان نظام مقدس اسلامی را رقم می‌زند.

 

وی در خصوص اهمیت چند نکته در بحث انتخابات این دوره شورای اسلامی شهر و روستا نیز گفت: براساس قانون، انتخابات شورای اسلامی در تمام شهرها و روستاهایی که تعداد داوطلبان بیش از اعضای اصلی شورا باشد، برگزار می‌شود.

 

الهی‌تبار ادامه داد: براساس قانون تعریف شده در روستاهای تا یک‌هزار و 500 نفر جمعیت سه نفر عضو شورا، در روستاهای بیش از یک‌هزار و 500 نفر جمعیت پنج نفر اعضای شورا انتخاب می‌شوند.

 

وی در خصوص شرایط انتخابات اعضای شورای شهر در شهرها نیز خاطرنشان کرد: در شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت پنج نفر عضو شورا، شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار نفر تا 200 هزار نفر شورای 7 نفره و شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا 500 هزار نفر نیز شورای 9 نفره انتخاب می‌شود.

 

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان افزود: شهرهایی با جمعیت بیش از 500 هزار نفر تا یک میلیون نفر شورای 11 نفره و شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون تا 2 میلیون نفر نیز شورای 13 نفره و بیش از 2 میلیون نفر شورای 15 نفره دارند.

 

وی با بیان اینکه در سطح شهرها 25 شهر از 29 شهر استان همدان شوراهای پنج نفره دارند تصریح کرد: سه شهر استان زیر 200 هزار نفر جمعیت دارند که هفت نفر عضو شورا انتخاب می شود که این شهرها شامل اسدآباد، ملایر و نهاوند و شهر همدان نیز با جمعیت 500 هزار تا یک میلیون نفر دارای 11 عضو در شورای شهر است.

 

الهی‌تبار در خصوص تعداد شوراهای روستاهای استان همدان یادآور شد: 912 روستا شوراهای سه نفره با جمعیت زیر یک‌هزار و 500 نفر جمعیت و 126 روستا نیز با شوراهای 5 نفره بیش از یک هزار و 500 نفر جمعیت وجود دارد.

 

وی در خصوص برنامه زمان بندی انتخابات براساس قانون خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل پنج ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری کنونی شروع می‌شود و انتشار اسامی نامزدهای ریاست جمهوری از 6 اردیبهشت ماه تا 7 اردیبهشت ماه سال 96 به مدت دو روز انجام می‌شود.

 

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه تبلیغات انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری از 8 اردیبهشت ماه به مدت 20 روز تا 27 اردیبهشت سال 96 انجام می‌شود، تصریح کرد: دستور شروع به کار انتخابات شورای شهر و روستاها نیز در تاریخ 25 اسفندماه امسال توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.

 

وی گفت: ثبت نام از کاندیداهای این دوره شورای اسلامی نیز از 30 اسفندماه امسال تا 30 فروردین ماه سال آینده با مراجعه به فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

 

الهی‌تبار در پایان خاطرنشان کرد: در دوره گذشته انتخابات در استان همدان یک‌هزار و 270 شعب أخذ رأی فعال بود که پیش‌بینی می‌شود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها یک‌هزار و 600 تا یک‌هزار و 700 شعب أخذ رأی داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان