اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. بهمن 1395 - 8:20   |   کد مطلب: 23626
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي همدان:
انسداد 750حلقه چاه آب در استان همدان انجام شد
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي همدان از انسداد 750 حلقه چاه آب در استان همدان خبر داد و گفت: سال‌هاي قبل در زمان انتخابات هيچ اقدامي براي جلوگيري از تخلفات در منابع آبي انجام نمي‌گرفت ولي اکنون فعاليت‌ها در اين زمينه ادامه دارد.

به گزارش صبح الوند، مرتضي عزالدين  در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آب شهرستان همدان اظهار داشت: 30 سال غفلت از منابع آبي سبب شد تاکنون ما ميراث‌دار معضل کم‌آبي و بحث‌هايي باشيم و اکنون از 609 دشت موجود در کشور بيش از 50 درصد آنها وارد ممنوعه شده و حالت بحراني دارند و در استان که 13 دشت و دشت‌هاي مشترک داريم تمام آنها بحراني هستند.

 

وي با بيان اينکه دولت يازدهم در اين زمينه به خوبي ورود يافته‌اند گفت: آب و راه و ريل جزو اولويت‌هاي کاري است و رئيس‌جمهور تاکنون 16 جلسه آب در هيئت دولت تشکيل داده و شوراي حفاظت از آب را در استان‌ها احيا کردند و در استان همدان نيز اين دغدغه نسبت به آب ايجاد شده و رتبه نخست را در کشور داريم.

 

عزالدين افزود: سالانه در استان حدود يک متر ستون آب افت دارد و اين براي کشوري که مي‌خواهد جمعيت خود را به 150 ميليون نفر برساند اصلاً خوب نيست و اين در حالي است که در کشورهاي خارجه وقتي با اين مشکل روبه‌رو مي‌شوند قيمت آب را سه برابر افزايش مي‌دهند، دولت تصميم دارد در برنامه ششم توسعه ستون آب را ثابت نگه دارد و ميزان آن را به 30 سال گذشته برساند.

 

وي با بيان اينکه اگر ملاحظات سياسي- اجتماعي برداشته شود اين هدف‌گذاري دولت به‌زودي محقق مي‌شود تصريح کرد: در سال 91 کل اعتبارات تعادل بخشي 670 ميليون تومان بوده، سهم همدان در سال گذشته به 12 ميليارد و 700 ميليون و در سال 96 نيز سهم همدان به 13 ميليارد رسيده است که نشان از اهتمام دولت در حفظ منابع آبي دارد.

 

مديرعامل آب منطقه‌اي همدان عنوان کرد: در حوزه آب همدان مطالبه عمومي شکل گرفته و بسياري از دستگاه‌ها پيگير هستند به طوري که در گذشته زمان انتخابات دستور مي‌رسيد که چاه‌ها را پر نکنيد و اقدامي انجام ندهيد ولي اکنون چند ماه مانده به انتخابات کار در حال انجام است.

 

عزالدين اظهار داشت: در موضوع اقتصاد مقاومتي سهميه‌اي که کشور براي همدان تعيين کرده بود پر کردن 300 حلقه چاه بود در حالي که تا امروز 750 حلقه چاه در سطح استان همدان حدود دو برابر سهم ابلاغي پر شده است.

 

وي افزود: سال آبي 94 در همدان بسيار عالي بود که در اين مدت 226 ميلي متر بارندگي داشتيم.

 

معاون امور آب همدان نيز با بيان اينکه 7.3 ميليون متر مکعب آب در شهرستان همدان صرفه‌جويي شد گفت: 3 هزار و 148 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق، الکترو مغناطيس و حجمي در چاه‌هاي آب همدان نصب شد.

 

منصور ستوده ضمن ارائه گزارشي از آخرين وضعيت منابع آب شرب و احيا و تعادل بخشي منابع آب زيرزميني در همدان اظهار داشت: در شهر همدان براي تأمين آب شرب از منابع زيرزميني و سطحي استفاده مي‌شود.

 

ستوده بيان کرد: در شهر همدان دو سد اکباتان و آبشينه و همچنين رودخانه‌هاي عباس آباد، دره مراد بيگ و خاکو وجود دارد که بخشي از آب شرب همدان را تأمين مي‌کند و در مخزن سد آبشينه 2.8 ميليون مترمکعب آب داريم که سال گذشته خشک بود و اکنون آب و فاضلاب شهري حدود 250 ليتر در ثانيه از آن که سرريز سد اکباتان بود برداشت مي‌کند.

 

وي با اشاره به وضعيت سد اکباتان نيز گفت: حدود 13.6 ميليون متر مکعب آب در اين سد وجود دارد و 40 درصد مخزن پر است در حالي که سال گذشته 3 ميليون متر مکعب آب داشته و 10 درصد آن پر بود، ضمن اينکه ورودي سد نيز 570 ليتر است.

 

ستوده افزود: در حال حاضر نيز چون بخشي از آب شرب همدان از سد آبشينه و رودخانه عباس آباد تأمين مي‌شود استفاده از سد اکباتان را با هماهنگي کمتر کرده و به 480 ليتر در ثانيه رسانديم تا آب را براي بعد از عيد که چاه‌هاي کشاورزي فعال مي‌شوند در فصل تابستان استفاده کنيم.

 

وي با بيان اينکه کل آب شربي که از ابتداي سال آبي يعني مهرماه مورد استفاده قرار گرفته از طريق سد اکباتان بوده است، گفت: آمار ايستگاه‌هاي بارندگي در سطح استان نشان مي‌دهد حدود 123 ميلي‌متر داشتيم در حالي که سال قبل 226 ميلي‌متر بوده و نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش بارندگي داشتيم و نسبت به ميان مدت حدود 18 درصد کاهش بارش داشتيم.

 

ستوده مطرح کرد: در رابطه با احيا و تعادل بخشي 11 پروژه بر عهده همدان است که اقدامات آن شروع شده و دو دشت همدان- بهار و رزن- قهاوند در استان براي اينکه تمام پروژه‌ها به طور کامل انجام شود پايلوت معرفي‌شده‌اند.

 

وي افزود: در سال 94 مطالعات سخت کف شکني چاه‌ها را به اتمام رسانديم و در سال 95 مابقي دشت‌ها را در دست انجام داريم و در بخش مطالعات کمي و کيفي نيز تعداد زيادي انجام شده است، ضمن اينکه براي حفظ و جلوگيري از مفقود شدن پرونده‌هاي مراجعه کنندگان که هدف اصلي خدمت‌رساني به مردم است مدارک کل مشترکان اسکن شده تا پرونده‌ها ديجيتالي شده و از حالت ويزيتي خارج شود و کل کار در شهرستان همدان و بهار انجام شده و در اسدآباد نيز در حال انجام است.

ستوده اظهار داشت: از نيمه دوم سال93 تاکنون 2 هزار و 104 حلقه چاه را در سطح استان با حجم صرفه‌جويي 187 ميليون متر مکعب و عمق 78 هزار متر به وسيله حکم قضايي مسدود کرديم و در شهر همدان نيز 267 حلقه چاه با 17 ميليون مترمکعب صرفه‌جويي و 7 هزار و 471 متر عمق انسداد پر شده است و از ابتداي سال روند صعودي داشتيم.

 

وي افزود: در بحث انسداد چاه‌هاي غيرمجاز تعدادي از چاه‌ها فرم يک و فرم 5 محسوب مي‌شوند که در شهرستان همدان 7 مورد مربوط به امسال و 78 مورد هم چاه‌هاي پر شده از ابتدا بوده و در شهر همدان 64 مورد شناسايي شده است.

 

ستوده با بيان اينکه کل حجم آب صرفه‌جويي شده در شهرستان همدان 7.3 ميليون متر مکعب است، گفت: اين ميزان از زمان اجراي انسدادها، نصب کنتور، اصلاح منصوبات و هدايت به مراجع قضايي بوده است.

 

وي اظهار داشت: قانون سال 89 که مصوب شد قرار شد به چاه‌هايي که قبل از سال 85 که حفر و بهره‌برداري شدند بر اساس پتانسيل منابع آبي و ليستي که وزارت نيرو شناسايي کرده بود به آنها پروانه داده شود و بر اين اساس 2 هزار و 345 حلقه چاه رد همدان شناسايي شده بود که از شرکت نفت و جهاد کشاورزي تسهيلات دريافت مي‌کردند که به آنها فرم شماره يک مي‌گويند و مي‌توان به آنها بخشي از آب را اختصاص داد.

 

ستوده افزود: اما چاه‌هايي که بعد از سال 85 حفر شدند و شماره 2 نام دارند و از ليست وزارت نيرو هم جا ماندند و در حال ساماندهي بودند که يک سري از آنها تعيين تکليف شدند و يک سري ديگر نيز به دلايلي بلاتکليف ماندند و قرار شد به برخي پروانه اعطا شود که اکنون تعداد فرم‌هاي ثبت نامي 567 مورد بوده که 467 مورد رسيدگي شده و 406 مورد آن بازديد شده است.

 

وي تصريح کرد: در مورد نصب کنتورها در استان مجموعاً 3 هزار و 148 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق، الکترو مغناطيس و حجمي نصب شده که سهم همدان 350دستگاه هوشمند آب و برق، 113 دستگاه الکترومغناطيس و 87 دستگاه کنتور حجمي بوده که مجموعاً 550 دستگاه سهم شهر همدان بوده و بعد از آن اسدآباد در رتبه دوم است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان