اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. دى 1395 - 19:30   |   کد مطلب: 23504
ششمین نشست سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور ظهر امروز با حضور مسؤولان کشوری و استانی، استاندار و شهردار همدان و معاونان آنها و اعضای شورای شهر، مدیرکل محیط زیست استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و نمایندگان تشکل‌ها از سایر استان‌ها با حضور بیش از 400 شرکت کننده در استانداری همدان آغاز شد
ششمین نشست سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور

به گزارش صبح الوند، در این نشست معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصل برنامه ششم توسعه، حفاظت 100 درصدی از محیط زیست است.

 

سیدمحمد مجابی با اشاره به قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی عنوان کرده است، گفت: سیاست‌های دولت در مورد محیط زیست و مشارکت‌های آحاد جامعه تبیین شده که توسعه پایدار و اقتصاد سبز را از جمله موضوعات اشاره شده در سیاست دولت است.

 

وی بیان کرد: دولت در یک‌سال گذشته به مواردی چون جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، اقتصاد سبز و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و تهیه لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا برای ارائه در صحن مجلس پرداخته است.

 

وی همچنین از تصویب 144 قانون در حوزه محیط زیست در آستانه آغاز برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: اصل برنامه ششم، حفاظت 100 درصدی از محیط زیست است و با پرداختن به موضوعاتی چون، آب، آموزش و کشاورزی به ارزیابی محیط زیست می‌پردازد.

 

معاون توسعه سازمان حفاظت محیط زیست طول اثرگذاری برنامه‌ها را 10 سال اعلام کرد و افزود: در موارد مشخصی از سیاست‌گذاری‌ها به مشارکت اجتماعی اشاره شده است.

 

مجابی با اشاره به تصویب لایحه حمایت از محیط بانان، از حمایت تشکل‌ها از محیط بانان قدردانی کرد و یادآور شد: لایحه دیگری نیز مبنی بر جلوگیری از حیوان‌آزاری به کمیسیون اجتماعی دولت ارائه شده و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

 

هدایت مردم روستا به طرف استفاده از انرژی های پاک

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز هدایت مردم در کارگروه‌های توسعه روستایی را از جمله وظایف تشکل‌های مردم نهاد عنوان کرد و افزود: به منظور توسعه پایدار و استفاده از انرژی‌های پاک، حمایت و تشویق برای جایگزینی انرژی گرمایشی خورشیدی به جای استفاده از سوخت‌های هیزمی از جمله فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌های مشارکتی و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

 

خداکرم جلالی با اشاره به تأمین 60 درصد از اکسیژن هوا توسط جنگل‌ها، ادامه داد: در سال‌های اخیر،  تخریب و تصرف تا میزان  38 درصد و کت‌زنی درختان به منظور خشک کردن آنان تا 49 درصد کاهش یافته است با این حال 5 رویشگاه جنگل در کشور داریم که برای هر پروژه عمرانی خسارات جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کنیم.

 

اقتصاد سبز بر پایه تکنولوژی پیگیری می شود

مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی نیز در ادامه از عقد تفاهم‌‎نامه‌هایی بین اتاق بازرگانی و سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی خبر داد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد با به‌‎کارگیری تکنولوژی‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که صورت گرفته مسائلی چون اقتصاد سبز را پیگیری کنند..

 

سیدمحمدحسین شریعتمدار با بیان اینکه مخاطرات زیادی در محیط زیست کشور وجود دارد، تأکید کرد: برخی مخاطرات از سوی اقدامات انسانی و بخشی به علت شرایط تحمیل شده به کشور و قسمت دیگری به سبب تغییر شرایط اقلیم کشور به وجود می‌آید.

 

وی آغاز روند نزولی منابع آب و آنچه که امروزه به عنوان مخاطرات محیط زیست می‌شناسیم را مربوط به دهه 40 عنوان کرد و گفت: خرد شدن اراضی کشاورزی و استراتژی‌های توسعه‌ای مبنی بر استفاده وسیع از منابع آب، سطح سفره‌های آب زیرزمینی را تا 57 هزار مترمکعب کاهش خواهد داد.

 

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به وجود 335 دشت که برداشت آب از سفره‌های آنها ممنوع است، خاطرنشان کرد: میانگین آب چشمه‌ها در 47 سال اخیر از 88 میلیارد مترمکعب به 45.5 میلیون مترمکعب رسیده است.

 

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی سمن‌ها را داوطلبان جمعی خدمت به کشور معرفی کرد و افزود: فرصت‌های بسیاری برای خدمت وجود دارد که اگر آنها را از دست بدهیم، جبران آن به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان