اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. دى 1395 - 7:56   |   کد مطلب: 23251
فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه 15 ميليارد تومان اعتبار براي توانمندسازي در محلات همدان در نظر گرفته شده است گفت: 30 پهنه در نقاط حاشيه شهر همدان به‌ عنوان سکونتگاه غيررسمي شناسايي شده است.

به گزارش صبح الوند، علي تعالي در جلسه ستاد بازآفريني پايدار شهري در همدان اظهار داشت: به دليل مطالبات ساکنان سکونتگاه‌هاي غيررسمي در پهنه‌هاي حاشيه شهر و مراجعات متعددي که به مسئولان و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي انجام گرفت، ستاد بازآفريني و توانمندسازي در محلات فعال شد تا پاسخگويي به اين مطالبات مردمي با بررسي راه‌ها و شرايط، ممکن و ميسر شود.

 

وي با اشاره به فشارهاي مردمي در دريافت انشعابات و خدمات در اين سکونتگاه‌ها تصريح کرد: در سطح استان هم دو جلسه براي اين موضوع تشکيل شده است و ما دو راه براي اين موضوع پيش‌رو داريم که يا بايد همچون گذشته ارائه خدمات را در اين مناطق به هر طريق آزاد کنيم که طبعاً پيامدها و مشکلات قانوني دارد و يا بايد با بررسي ابعاد مختلف و در چارچوب قانون راه‌حل مناسب ايجاد کنيم.

 

اين مقام مسئول ضمن تأکيد بر تنگناهايي که در اين مناطق براي ساکنين وجود دارد گفت: برخي از اين افراد فقط با اين نيت در اين نقاط ساکن هستند که زنده بمانند و حتي از حداقل‌هاي حقوق شهروندي و اجتماعي محروم هستند و اين موضوع از ديدگاه انساني بسيار تأثيربرانگيز است.

 

وي بيان کرد: در زمينه ارائه خدمات در سکونتگاه‌هاي غيررسمي موانع قانوني بسياري وجود دارد و اقدامات توانمندسازي را بايد در دو بخش تقسيم کنيم. نخست اقدام در بخش‌هايي که از ابتدايي‌ترين نيازها هم محروم هستند که بايد شناسايي شده و متناسب با خدمات مورد نياز برنامه‌ريزي لازم انجام گيرد و بخش دوم اقدام در مناطقي است که خدمات اوليه با کمک معتمدين محلات ارائه شده اما مسائلي همچون پايگاه بهداشت در اين مناطق وجود ندارد که بايد با مشارکت دستگاه‌هاي ذي‌ربط انجام شود.

 

فرماندار همدان با اشاره به اعتبار 15 ميليارد توماني که براي توانمندسازي در محلات همدان در نظرگرفته شده است عنوان کرد: 6 ميليارد تومان از اين مبلغ با حمايت منابع استاني و از طريق فرمانداري تأمين خواهد شد و 5 ميليارد تومان توسط شهرداري تعهد تأمين شده و 5 ميليارد تومان ديگر هم بايد توسط اداره راه و شهرسازي تأمين شود.

 

وي با بيان اينکه 30 پهنه در نقاط حاشيه شهر به‌ عنوان سکونتگاه غير رسمي احصا شده است گفت: نکته مهمي در ارائه خدمات در اين مناطق وجود دارد و آن هم اين است که در صورت ارائه خدمات در اين نقاط، دلالان که متأسفانه از هوش و آگاهي اقتصادي بالايي برخوردار هستند دست به کار شده و شروع به تفکيک زمين‌هاي خالي در هر منطقه کرده و آنها را در قالب زمين مسکوني ارزان قيمت به مردم نامطلع به فروش مي‌رسانند بنابراين بايد در هر نقطه بررسي لازم انجام گرفته و براي جلوگيري از بروز اين مشکل تدابير لازم اتخاذ شود.

 

تعالي افزود: در کوي "نبوت" حدود 170 الي 180 خانوار ساکن بودند که راهي براي توسعه و توانمندسازي آنها در چارچوب قانون پيدا نمي‌شد اما با مطرح کردن اين موضوع در شوراي تأمين تلاش کرديم راه حل مناسبي براي معضل اين منطقه ايجاد کنيم.

 

فرماندار همدان با اشاره به اينکه احداث 37 مرکز بهداشت در شهرستان همدان در دستور کار قرار دارد گفت: براي احداث اين مراکز 14 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که از مجموع تعداد 37 مرکز 20 وحد شهري شامل 10 واحد در مناطق حاشيه‌اي شهر و 10 واحد در ديگر نقاط و 17 واحد روستايي است.

 

وي همچنين به تکميل پروژه سالن ورزشي در کوي محمديه اشاره کرد و افزود: اعتبار تکميل اين سالن از طريق اعتبارات شهرستان تأمين خواهد شد و با توجه به اينکه کف پوش و انشعابات آن هم تأمين شده مي‌توانيم در دهه مبارک فجر سال‌جاري براي افتتاح آن اقدام کنيم.

 

تعالي تصريح کرد: متأسفانه از دوره‌هاي گذشته در مناطق حاشيه‌اي شهر مصوباتي لحاظ شده که بدون پيگيري رها شده است اما ما تلاش کرده‌ايم در امسال با هدف‌گذاري و به صورت مشخص مصبات را اجرايي کنيم اگر چه همواره بخشي از امور به موضوع اعتبارت متوازن وابسته است با اين حال اگر اهداف را به 80 درصد هدف مورد نظر هم برسانيم موجب رضايت و خرسندي مردم است.

 

وي با بيان اينکه شهرداري منطقه سه اقدام خوبي در راستاي احداث پارک چند هکتاري آغاز کرده است گفت: در همدان تنها يک پارک بزرگ چند هکتاري وجود دارد و مردم مناطق پايين شهر مجبور بودند براي تفريح به مناطق بالاي شهر و اين پارک چند هکتاري رجوع کنند که با احداث پارک چنده کتاري در منطقه سه روبه‌روي نيروي انتظامي اين خلأ در مناطق پايين شهر تا حدي جبران خواهد شد.

 

اين مقام مسئول با اشاره به پروژه‌هايي که اداره راه و شهرسازي بايد به صورت تفاهنامه اجرا کند عنوان کرد: از تعداد 5 پروژه تنها يکي از پروژه‌ها که اداره راه و شهرسازي و شهرداري بايد در قالب تفاهم‌نامه انجام دهند انجام شده و ساير پروژه‌ها بلاتکليف است و اداره راه و شهرسازي زودتر براي تعيين تکليف اين پروژه‌ها اقدام کند.

 

در اين جلسه مصوب شد از اعتبار 1.5 ميليارد توماني احداث فرهنگ‌سرا در منطقه دره مرادبيگ براي آغاز کار مجتمع فرهنگي و مذهبي کوي رضوان و پارک کوي جنت هر يک به ميزان 100 ميليون تومان اختصاص داده شود.

 

همچنين فرماندار همدان درخواست کرد مرکز بهداشت احداث مرکز بهداشت منطقه منوچهري مقدم بر فرهنگسراي اين منطقه و منطبق با نياز و خواست مردم در زمين 400 متر مربعي انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان