اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. دى 1395 - 23:06   |   کد مطلب: 23220
مدیرکل بهزیستی استان همدان از افزایش اعتبارات در حوزه توانبخشی خبر داد و گفت: به منظور ارائه خدمات توانبخشی مطلوب‌تر تا پایان امسال یک مرکز توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم و یک مرکز نگهداری سالمندان در استان همدان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، حمیدرضا الوند ظهر امروز در دوره آموزشی توان‌بخشی از طریق بازی درمانی ویژه کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در همدان اظهار داشت: در حوزه خدمات توانبخشی به دنبال استفاده از مداخلات تخصصی و مبتنی بر شواهد و بروز هستیم و برگزاری کارگاه آموزشی برای حرکت در این مسیر در اولویت قرار دارد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات معلولان با مداخله به‌هنگام مناسب یا مرتفع می‌شوند و یا از شدت آنها کاسته می‌شود و  بسیاری از معلولان می‌توانند به روند عادی زندگی بازگردند چرا که بسیاری از معلولان و به ویژه معلولان جسمی از بهره هوشی کافی برخوردار هستند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از افزایش اعتبارات در حوزه توانبخشی خبر داد و گفت: با فراهم شدن زمینه‌های لازم تا پایان امسال یک مرکز توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم و یک مرکز نگهداری سالمندان در استان همدان راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت بازی درمانی برای درمان مشکلات کودکان بیان کرد: به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدف‌داری که به صورت فردی یا گروهی انجام بپذیرد و سبب کسب لذت و افناع نیازهای کودک شود، بازی می‌گویند و بازی از ضروریات زندگی کودکان است.

الوند افزود: کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو می‌کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می‌کنند، آنان نیز همین کار را به وسیله بازی انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می‌کنند و از این طریق به کودکان کمک می‌کنند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: در بازی درمانی به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.

وی تصریح کرد: با بازی درمانی در کودکان بی‌قرار حواس پرت که کنترل کمی روی حرکات بدنی خود دارند و به راحتی هم متوقف نمی‌شوند، کمک می‌کند تا تنش آنها آرام شود یا کودکانی که مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته‌اند، می‌توانند از طریق بازی درمانی تا حد زیادی به آرامش و بهبود برسند.

وی اظهار داشت: در جلسات بازی درمانی منشأ اصلی احساسات شناخته می‌شود و درمانگر به جای آن که احساسات و عواطف کودک را نادیده بگیرد یا انکار کند، آنها را می‌پذیرد و به کودک اجازه می‌دهد با مطرح کردن آنها، آرام و سبک شود.

الوند با اشاره به نقش بازی در رشد اجتماعی کودک بیان کرد: بازی سبب تقویت برقراری ارتباط کودک با محیط بیرون می‌شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می‌دهد و زمینه شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت در کودک می‌شود.

وی با بیان اینکه بازی درمانی سبب تقویت روحیه مشارکت در کودک می‌شود، افزود: آشنایی با رعایت اصول و مقررات، رقابت‌پذیری، شکست‌پذیری، افزایش قدرت ابزار وجود، دوری از ترس و خجالت‌زدگی با همانندسازی در بازی به کودک القا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بازی در رشد عاطفی و ذهنی کودک نقش بسزایی دارد، گفت: کودک در بازی به توانمندی‌های فکری و بدنی خود آگاهی پیدا می‌کند و نیرو و انرژی جسمی خود را در بهترین شکل ممکن مصرف می‌کند.

وی عنوان کرد: بازی رشد هوشی کودک را هدایت می‌کند و سبب تقویت رفتارهای هوشمندانه در کودک می‌شود و موقعیت استفاده از قوه تخیل در کودک را به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان