اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. آذر 1395 - 12:01   |   کد مطلب: 22666
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خبر داد:
تملک 20 میلیارد ریالی خانه تاریخی نایینی همدان در سالجاری
رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی همدان از تملک 20 میلیارد ریالی مدرسه صالحان(خانه نایینی) در سالجاری خبر داد.

به گزارش صبح الوند، محمد رضا قرائی در حاشیه جلسه بررسی تصویب طرح مرمت خانه نایینی( مدرسه صالحان) در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، گفت:  امسال مدرسه صالحان به مبلغ 20 میلیارد ریال توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تملک شده که این خانه از عناصر تشکیل دهنده محله گلپاست.

وی در خصوص ویژگی های این خانه قدیمی افزود: قسمت شمالی این خانه که به مرکز محله گلپا منتهی می شود دارای چهار ورودی ( دو پیاده و دو عدد سواره) است و ساختمان شمالی و میانی نمای آجری و سازه بنا و ساختمان جنوبی نیمه اسکلت تاق ضربی و نمای سیمایی دارد.

رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه ساختمان میانی بنا در یک طبقه و در اواخر دوره قاجار ساخته شده و از بقیه ساختمان ها قدیمی تر است، اظهار کرد: ساختمان شمالی با توجه به نوع معماری بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و بنای جنوبی که در زمین دیگری بوده پس از تجمیع در سال 71 به این بنا اضافه شده ابتدا به همان سبک بنای میانی قاجاری بوده و در دوره پهلوی دوم به صورت موجود ساخته شده است.

قراءی ادامه داد: در تهیه طرح مرمت مدرسه صالحان با توجه به عدم وجود نقشه دقیق بنا کلیه مطالعات انجام و سعی شده با حداکثر دقت نقشه برداری شود تا بتوان از آن به عنوان پایه و سند برای طرح مرمت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در بخش مرمت ابتدا طرح ها و جزییات اجرایی در بخش های ضروری به نام طرح مرمت استحفاظی آورده شده است خاطرنشان کرد: در بخش احیاء با توجه به کاربری قبلی و پویایی قسمتی از بنا می توان با اقدامات مرمتی که در کالبد بنا انجام می شود و ایجاد ارزش افزوده ای که پس از مرمت چنین بناهایی به وجود می آید با احیای عملکرد آموزشی تجاری بهترین احیاء و بازنده سازی بنا صورت پذیرد.

گفتنی است در این جلسه پس از بررسی و تصویب طرح و به جهت تامین اعتبار و تسریع در مرمت بنا با هدف راه اندازی و افتتاح این بنای باارزش و تاریخی با کاربری فرهنگی به عنوان سرای محله نیز موافقت شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان