اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. آذر 1395 - 13:00   |   کد مطلب: 22627
رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن از وجود 12 درصد آثار تاریخی استان در شهرستان رزن خبر داد و گفت: 125 اثر تاریخی در شهرستان رزن وجود دارد که تاکنون 67 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

به گزارش صبح الوند، حمید رضا زارعی در گفتگو با خبرنگار صبح الوند،  با بیان اینکه 125 اثر تاریخی در شهرستان رزن وجود دارد گفت: 12 درصد از آثار میراث فرهنگی استان در این شهرستان قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه این آثار تاریخی شامل تپه ها و بناهای تاریخی است افزود: تاکنون 67 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مابقی مطالعه طرح تهیه شده به پژوهشکده باستانشناسی برای ثبت ارسال شده است.

 

با کمک اهالی منطقه امامزاده های رزن مرمت شده اند

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن با بیان اینکه این بناهای تاریخی شامل مسجد، حمام ها، عمارت های اربابی و قبور مذهبی است اظهار کرد: در راستای حفاظت و نگهداری این بناها تاکنون اقداماتی انجام شده که برای نمونه سال گذشته با توجه به کمبود اعتبارات دولتی با کمک مردم و اهالی روستای درجزین اقداماتی برای مرمت و تعمیر بنای امامزاده هود و اظهر رزن انجام شده است.

 

زارعی ادامه داد: اقدامات انجام شده شامل گچکاری قسمت داخلی، ترسیم شکل هندسی گنبد، اصلاح و تعویض پنجره ها و درب ورودی، نورپردازی، مرمت و بازگشایی سرداب که قبر اصلی در آن قرار دارد صورت گرفته است.

 

وی در خصوص این امامزاده خاطرنشان کرد: این امامزاده متعلق به اظهر بن علی است که در کتاب کنزالانساب به آن اشاره شده است و برج امامزاده 20 متر ارتفاع دارد که 12 متر آن را بنای اصلی و 8 متر آن را گنبد مخروطی تشکیل می دهد.

 

زارعی اضافه کرد: این بنای تاریخی در دوره ایلخانیان احداث شده که به دستور شاه عباس دوم در داخل ضریح چوبی با خط نستعلیق سوره فتح در حاشیه آن حک شده است.

 

وی با بیان اینکه در سال 1390 بر اثر آتش سوزی قسمتی از این ضریح آسیب دیده است بیان کرد: خوشبختانه این بنا توسط استادکاران ماهر در مرکز استان در حال تعمیر و بازسازی است و این بنا در کنار محوطه یک هکتاری فضای سبز در سال 88 با اعتباری بالغ بر یک هزار و 700 میلیون ریال توسط سازمان میراث فرهنگی احداث و ایجاد شده است.

 

صرف هزینه 200 میلیون ریال برای امامزاده اظهر بن علی

زارعی تصریح کرد: با کمک خیرین و حمایت شورای اسلامی و دهیاری شهرستان بیش از 200 میلیون ریال برای این بنای تاریخی تاکنون هزینه شده است.

 

وی در خصوص اقدامات امسال میراث فرهنگی شهرستان نیز یادآور شد: سال جاری برای حفاظت و حراست آثار تاریخی توسط عوامل یگان حفاظت تاکنون بیش از یک هزار و 200 مورد بازدید و سرکشی از بناهای تاریخی صورت گرفته است.

 

زارعی با بیان اینکه در این مدت 220 نفر از علاقه مندان و معتمدان به عنوان انجمن های میراث فرهنگی شناسایی و عضو گیری شده اند خاطرنشان کرد: با همکاری عوامل انتظامی و امنیتی نیز 12 نفر در راستای جرایم میراث فرهنگی دستگیر و تعدادی اشیاء و دستگاه های فلزیاب کشف و ضبط شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان