اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. آذر 1395 - 15:42   |   کد مطلب: 22400
مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان به بیان دلایل و اهمیت هجرت پرداخت و اظهار کرد: هجرت فقط مکانی نیست بلکه هجرت روحی هم مهم است که آن ترک گناهان و هجرت از گناهان است.

به گزارش صبح الوند،  طاهره افشین زاد  در گفتگو با صبح الوند ،به بیان معنای هجرت پرداخت و اظهار کرد: هجرت به معنای جدا شدن از چیزی است وقتی هم که ترک وطن و کاشانه را بکنیم خودش نوعی جدا شدن است و درواقع اصطلاح آن‌هم به  معنای  کوچ کردن از وطن و رفتن به‌جاهای دیگر است.

 

مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان اظهار کرد: هجرت امکان دارد به‌صورت های مختلف باشد اما آن چیزی که با توجه به آیات و روایات داریم ان هجرتی از جانب خدا نیک و حسنه است که برای رضایت خدا باشد و انسان از وطن خودش به سرزمینی برود که در جهت حفظ دین و آموزه‌های دینی بتواند دین را راحت اجرا بکند.

 

وی با اشاره به تأکید آیات و روایات به بحث هجرت گفت: تأکید بر اهمیت هجرت در سوره‌های نحل آیه 41، نسا آیه 100 ، عنکبوت آیه 56 و آیات دیگر نشان‌دهنده این است که هجرت به‌جایی درست است که بتوانیم دینمان را نگه‌داریم بنابراین هدف اصلی از هجرت ازآنجایی‌که هدف آفرینش انسان بندگی در برابر خداوند است هجرت آن است که ما به مکانی برویم که بتوانیم بندگی برای خداوند را محقق بکنیم.

 

افشین زاد  با اشاره به بیانات امیرالمؤمنین (ع) در خصوص هجرت گفت: بنا بر گفته امیرالمؤمنین (ع)  بهترین شهرها شهری است که پذیرای تو باشد و باعث پیشرفت تو درزمینهٔ اجرای مسائل دینی باشد.

 

وی تأکید کرد: هجرت فقط مکانی نیست بلکه هجرت روحی هم مهم است  که آن ترک گناهان و هجرت از گناهان است.

 

مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان افزود: درواقع عامل پیروزی اسلام  دو چیز مهم بود یکی هجرت و دیگری جهاد، جهاد که باعث بالندگی اسلام شد و هجرت هم باعث بقای اسلام و جهانی‌شدن آن شد.

 

وی به بیان نتایج هجرت پرداخت و افزود: نتایجی که از هجرت به دست آمد و قابل‌توجه است یکی دست یافتن به مکانی برای بندگی و دیگری جایی که عامل تمدن، پیشرفت و باز شدن دروازه‌های تمدن شود.

 

افشین زاد به بیان خصوصیات مهاجران پرداخت و اظهار کرد: مهاجران با توجه به سوره مبارکه نحل آیه 42 دو صفت را باید داشته باشند یکی توکل و دیگری صبر است، صبر در آغاز هجرت  و برای پایداری در مقابل  خواسته‌های نفس است و دیگری توکل است تا بتوانیم امر هجرت را به‌خوبی به پایان برسانیم.

 

وی با اشاره به اینکه درایات  عواملی همچون جهاد و هجرت سبب آمرزش گناهان می‌شود اظهار کرد: در سوره مبارکه آل‌عمران  یکی از عوامل  آمرزش گناهان را هجرت قرار می‌دهند و اگر انسانی به خاطر خدا برای حفظ دین و اجرای مسائل دینی  هجرت کند خداوند از گناهانشان می‌گذرد و آن‌ها را وارد بهشت می‌کند.

 

مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان بابیان اینکه هجرت در قبل از اسلام هم بوده است افزود: از مهم‌ترین هجرت‌ها می‌توان به هجرت  اصحاب کهف، حضرت ابراهیم و همچنین حضرت لوط اشاره کرد

 

وی به بیان مهم‌ترین شاخصه‌های هجرت پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین شاخصه‌های هجرت در اسلام هجرت اول هست که هجرت به حبشه به خاطر فشاری که قریش و کفار قریش به مسلمانان تازه ایمان آورده در ابتدای بعثت پیامبر رومی آوردند ونمی توانستند به‌راحتی اعمال دینی را انجام دهند به‌فرمان پیغمبر صورت گرفت.

 

افشین زاد ادامه داد: بعد از آن هجرت خود پیامبر اکرم بود که از مکه به مدینه رخ داد.

 

وی به بیان دلایل هجرت پیامبر از مکه به مدینه پرداخت و اظهار کرد: یکی از علت‌ها این است که دررفت و امدهای افراد مدینه به مکه و همچنین دیدارهایی که با پیامبر داشتند رسول اکرم مبلغین را به مدینه فرستاد و مردم مدینه به دین اسلام توجه خوبی داشتند.

 

مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان ادامه داد: دلیل دیگری پیوند فامیلی بود که پیامبر با برخی از قبیله‌های مدینه داشت، دیگری موقعیت جغرافیایی مدینه بود که راه مکه از مدینه می‌گذشت و دلیل دیگر آبادانی و ثروت مدینه بود چون حاصلخیز بود و محیط خوبی برای ایجاد یک تمدن اسلامی بود.

 

وی دلیل دیگر هجرت به مدینه را آمادگی ذهنی مردم مدینه جهت این امر دانست و افزود: دلیل دیگر به علت وجود  قبیله‌های یهودی اوس و خزرج  بود زیرا یهودیان در کتاب‌هایشان از بزرگان شنیده بودند که یک پیامبر آخر زمانی و در شبه‌جزیره عربستان در سرزمین حجاز هم خواهد آمد این‌ها از خیلی زمان‌های قبل در مدینه و اطراف مدینه ساکن شده بودند و به مردم گفته بودند یک همچنین کسی خواهد آمد و مردم مدینه آمادگی ذهنی را برای پذیرش پیامبر اکرم (ص) را داشتند.

 

افشین زاد افزود: دلیل دیگر  نیاز مردم مدینه به آرامش  و مردی صلح‌جو بود به خاطر اینکه مدت طولانی جنگ‌های طولانی داشتند و مردم  دیگر خسته شده بودند و نیاز داشتند که کسی بیاید و این جنگ‌ها را به اتمام برساند.

 

پایه گذاری تمدن نوین اسلامی از دلایل هجرت است

مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان یکی دیگر از دلایل هجرت پیامبر به مدینه را  پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی دانست و اظهار کرد پیامبر اکرم (ص) به دنبال این بود که تمدن اسلامی را پایه گذاری کنند و نیاز به محل مناسبی داشتند که همچنین ظرفیتی را داشته باشد و مدینه همچنین ظرفیتی را داشت و یک شهر متمدن و بافرهنگی بود .

 

وی به بیان دلایل اصل هجرت پیامبر پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین  دلایل هجرت که می‌توان عنوان کرد بحث شعب ابی‌طالب و اذیت و آزاری بود که کفار قریش بر پیامبر داشتند که در آنجا ابوطالب حامی پیامبر اکرم و حضرت خدیجه کبری که تمام هستی خودش را برای گسترش اسلام و حمایت از پیامبر قرارداده بودند فوت کردند و به‌شدت مورد اذیت و آزار قرار گرفتند و پیامبر مجبور شدند بخاطراینکه هم جان مسلمانان را نجات دهند و هم به‌راحتی بتوانند اسلام را تربیت کنند از مکه هجرت می‌کنند.

 

افشین زاد افزود: یکی دیگر از دلایل کفار، سران قریش و مشرکین بودند که  بعد از پیامبری حضرت رسول اکرم (ص) از آن جایگاه و ارزش افتاده بودند  و مردم دیگربیشتربرای ملاقات با رسول خدا می‌رفتند که این عوامل سبب شد اقدام به قتل پیامبر در سحرگاه کنند.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل هجرت پیامبر حضور  13 ساله وی در مکه و دعوت مردم به اسلام بود  و بیشتر از آن دیگر جای پیشرفتی نداشت و اگر می‌خواست در مکه بماند فقط محدود به آنجا می‌شد به خاطر همین برای اینکه بتوانند نیاز اسلام را برآورده کنند به مدینه هجرت کرد.

 

مدیر مدرسه الزهرا(س) همدان به بیان اهمیت هجرت پیامبر پرداخت و افزود: هجرت پیامبر مبدأ تاریخ اسلام و مسلمانان قرار گرفت زیرا در زمان جاهلیت و قبل از بعثت اول محرم ابتدای سال قرار داشت منتها سال خاصی نداشتند و این هجرت دیگر مبنای تاریخی شد.

 

وی افزود: به پیشنهاد حضرت علی(ع) قرار شد که هجرت پیغمبر به‌عنوان مبد تاریخ اسلام قرار بگیرد این را قبول کردند اما پیشنهاد ایشان که اول ربیع‌الاول اول سال شود که عمر قبول نکرد و مبدأ عرب جاهلیت که اول محرم بود را اول سال قرارداد.

 

افشین زاد ادامه داد:اهمیت دیگر هجرت قضیه  لیله المبیت بود که حضرت علی (ع) به‌جای پیامبر اکرم می‌خوابند تا دشمنان به سراغ پیامبر نیایند و یکی دیگر ساختن نخستین مسجدی  بود که پیامبر اکرم بعدازاینکه وارد مدینه شدند ساختند  که هم‌محلی برای عبادت و هم‌مکانی برای اجرای تمام امور و درواقع یک محل حکومتی بعد از ورودشان بود و همچنین اقامه اولین نماز جمعه مسلمانان به امامت پیامبر هم بعد از هجرت رخ داد.

 

وی در پایان گفت: مهم‌ترین نقش و اهمیت هجرت پیامبر بحث تشکیل حکومت اسلام بود که با وارد شدن پیامبر اکرم به مدینه برای گسترش اسلام و شکوفا شدن و رساندن به تمام دنیا و اجرایی کردن احکام الهی و قران پیامبر اکرم حکومت اسلامی را تشکیل دادند درواقع انقلابی را در مدینه پیامبر اکرم برنامه‌ریزی کردند برای رشد و توسعه جهان اسلام  بود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان