اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. آذر 1395 - 22:08   |   کد مطلب: 22375
میانگین فعالیت مردم همدان در حوزه ورزش همگانی ۲۳ درصد است، در حالی که با سهیم کردن ادارات در تأمین زیرساخت‌ها و حذف موانع ورزش رایگان، می‌توان شمار بیشتری را جذب ورزش کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از مهر، تعاریف مختلفی برای ورزش همگانی بیان‌شده اما ساده‌ترین این تعریف‌ها، پرداختن عامه مردم به ورزش حتی درزمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است.

در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای مختلف توصیه اکید به فراگیر کردن ورزش همگانی بین آحاد مردم جامعه داشته‌اند؛ از همین رو نگاه مسئولان کشور به همگانی کردن ورزش باید یک نگاه ویژه و کاربردی باشد.

امروزه زندگی ماشینی و شهرنشینی باعث شده تا تحرک بدنی مردم بسیار کاهش و به تبع آن مشکلات جسمانی، حرکتی، چاقی و بسیاری از بیماری‌های جسمی افزایش پیداکند.

ورزش فقر حرکتی را جبران و سلامتی را تأمین می کند

همچنین افسردگی، گوشه‌نشینی، عدم اعتمادبه‌نفس و ترس از ورود به جامعه نیز ازجمله مشکلات روحی و روانی زندگی ماشینی و کم‌تحرکی است که در این بین ورزش تنها عاملی است که می‌تواند کمبود فقر حرکتی را جبران و سلامتی را تأمین کند. 

از طرف دیگر، برخورداری از یک زندگی پرثمر و لذت‌بخش در صورتی میسر می‌شود که شخص در سنین بالا از سلامتی برخوردار باشد.

ورزش علاوه بر اینکه سلامت جسم را به ما هدیه می‌کند باعث شادابی روح و روان، داشتن روحیه خوب و خوش‌اخلاقی شده و بسیاری از فضیلت‌های اخلاقی را نیز در ما تقویت می‌کند.

در ورزش همگانی بهانه گرفتن، کمبود وقت و نبود امکانات جایی ندارد و اگر قدر این موقعیت را بدانیم یک پیاده‌روی کوتاه می‌تواند نوعی ورزش به‌حساب آید.

 

از سوی دیگر با توسعه ورزش بین اقشار مختلف جامعه، هزینه‌های مربوط به دارو و درمان کاهش می‌یابد و اعتیاد و سرگرمی‌های ناسالم بسیار کم می‌شود.

هدف اصلی ورزش همگانی «سلامتی برای همه» است درصورتی‌که ورزش‌های قهرمانی به دنبال هدف «کسب مهارت و رقابت» است، یعنی کسانی که به ورزش همگانی می‌پردازند هدفشان به دست آوردن سلامتی و نشاط برای خود و دیگران است و در ورزش‌های همگانی پیروزی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که همه اعضای گروه سالم و شاد باشند.

ورزش همگانی پیر و جوان و جنسیت نمی‌شناسد

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به تعریف ورزش همگانی اظهار داشت: فدراسیون ورزش‌های همگانی متولی امر ورزش برای همه مردم است تا آحاد مردم جامعه از پیر و جوان با هر جنسیتی را به سمت ورزش بکشاند.

هادی سبزواری افزود: فلسفه ورزش همگانی «ورزش برای همه مردم» است تا در آینده نه‌چندان دور و در سال ۱۴۰۴ جمعیتی بالای ۷۰ درصد در سطح کشور ورزشکار سازمان‌یافته همگانی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه شهرداری همدان در بحث ورزش همگانی با ورزش محلات خوب ورود پیداکرده و باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری همدان کارهای بزرگی انجام داده است، گفت: بااین حال توقع این است اقداماتی که موازی کاری با هیئت ورزش‌های همگانی است را سازمان‌دهی می‌کردیم.

سبزواری عنوان کرد: باید جلساتی در این زمینه برگزار می‌شد چون ورزش محلاتی که شهرداری همدان انجام می‌دهد ممکن است تخصصی نباشد اما ما افرادی داریم که متخصص هستند و در زمینه استعدادیابی تخصص دارند و این می‌تواند برای آینده کشور و استان اثربخش باشد.

سالن‌های ورزشی استان همدان به‌طور رایگان در اختیار ورزش همگانی است

وی با اشاره به‌رایگان شدن سالن‌های ورزشی همدان برای ورزش صبحگاهی بیان کرد: سالن‌های ورزشی تحت پوشش اداره کل ورزش و جوانان استان همدان همه‌روزه در ساعت ۵ تا ۸ صبح به‌صورت رایگان در اختیار آحاد مردم قرارگرفته است و با اعزام مربی توانسته‌ایم ورزش همگانی را به‌خوبی در سالن‌ها طی ساعت اولیه صبح ترویج دهیم.

 

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان عنوان کرد: ابتکار استان همدان در رایگان شدن سالن‌های ورزشی برای انجام نرمش و ورزش صبحگاهی الگوی کشوری شده و در این راه شهرداری همدان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان نیز یک سالن به‌طور رایگان و دانشگاه علوم پزشکی همدان ۲ سالن به‌طور رایگان در اختیار این طرح قرار داده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی در استان همدان فعال است سبزواری با اشاره به ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی در استان همدان فعال است که در سطح شهر همدان ۱۴ ایستگاه آقایان و ۲۲ ایستگاه بانوان راه‌اندازی شده و روزانه نزدیک به چندین هزار نفر در این ایستگاه‌ها فعالیت دارند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به کمیته ورزش کارمندان گفت: امسال همدان میزبان دو مسابقه کشوری در این بخش بود که تنیس روی میز برای آقایان و شنای کارمندان دولت برای بانوان به میزبانی همدان در بالاترین سطح و بهترین امکانات برگزار شد.

۱۳ هزار بیمه‌شده در هیئت ورزش‌های همگانی همدان فعالیت می‌کنند

سبزواری بابیان اینکه ما امسال قادر بودیم ۱۰ همایش با پخش زنده شبکه ۳ در استان همدان داشته باشیم، بیان کرد: همچنین به مناسبت‌های مختلف همایش‌های پیاده‌روی و جشنواره‌های متنوع برگزار شد.

وی افزود: همچنین هیئت ورزش‌های همگانی در ۲۸ بخش و شهرستان استان همدان فعالیت دارد و تمامی این شهرستان‌ها به فراخور کمیته‌های ورزشی هیئت فعال هستند و متناسب با ظرفیت هیئت همایش‌های مختلفی نیز برگزار می‌شود تا شهرستان‌های استان همدان نیز از قافله برگزاری همایش عقب نماند.

 

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به برگزاری کلاس‌های مربیگری در استان همدان گفت: هیئت ورزش‌های همگانی در امر برگزاری کلاس‌های مربیگری در رشته‌های ایروبیک، آمادگی جسمانی، پیلاتس، یوگا، ورزش صبحگاهی و در تمامی رشته‌های ۳۳ گانه در بخش بانوان و آقایان دوره‌های مربیگری را برگزار کرده است.

سبزواری عنوان کرد: تقریباً تا دو سال پیش یک مربی پیلاتس بیشتر در استان همدان نداشتیم که با توجه به تقاضاها و درخواست باشگاه‌ها امروز نزدیک به ۷۰ مربی پیلاتس در استان همدان داریم که باید عنوان کرد مربیگری پیلاتس بسیار دشوار بوده و از چهار سطح شروع می‌شود و هر سطح ۶ ماه طول می‌کشد.

وی با اشاره به آمار ورزشکاران سازمان‌یافته بیمه‌شده هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان بیان کرد: تا به این لحظه ۱۳ هزار بیمه‌شده ورزشی تنها در هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان فعالیت دارند.

هرسال نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اسپانسر در هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان جذب می‌کنیمرئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان عنوان کرد: با تمام توان و پتانسیل به دنبال افزایش این آمار در سال جاری و سال‌های آینده هستیم.

وی گفت: همچنین هرسال نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اسپانسر در هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان جذب می‌کنیم و اداره کل ورزش و جوانان استان همدان هر جا که نیاز داشتیم نیز به کمک ما آمده‌اند.

در بخش قهرمانی نیز قدم‌های خوبی برداشته‌ایم

وی بابیان اینکه در بخش قهرمانی نیز قدم‌های بسیار مثبتی برداشته‌ایم، گفت: در بخش قهرمانی ورزشکاران بسیاری را به مسابقات کشوری و برون‌مرزی اعزام کرده‌ایم که سید حسن حسینی به مسابقات آسیایی و خانم رئوفی به برزیل اعزام شده اند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان عنوان کرد: اعزام به مسابقات برون‌مرزی، اعزام به کارگاه بین‌المللی تفیسا، اعزام به مسابقات فریزبی قهرمانی کشور و بسیاری از رشته‌های دیگر از فعالیت های این هیئت بوده است و مدال‌های رنگارنگی را امسال و در سال‌های گذشته کسب کرده‌ایم.

وی یادآور شد: امروز بیش از ۵۰۰ مدیر در سراسر استان در هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به نظارت بر شهرستان‌ها گفت: در شهرستان‌ها برای بالا بردن سطح کیفی هیئت‌های تابعه بازدیدهای دوره‌ای و تشکیل جلسات با حضور مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان و اعضای هیئت ورزش‌های همگانی را داشته‌ایم.

 

سبزواری در پاسخ به تغییر جایزه همایش پیاده‌روی شهرستان بهار بیان کرد: ابتدا قرار بود که در این همایش یک دستگاه خودرو پراید قرعه‌کشی کنیم اما به دلیل اینکه خواستیم نفرات بیشتری از هدیه برخوردار شوند معادل پول یک پراید برای یک نفر ۵ میلیون تومان و برای ۱۵ نفر جایزه یک میلیون تومانی قرعه‌کشی کردیم.

وی با اشاره به اهمیت ورزش بانوان نیز گفت: هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان تمامی اقداماتی که برای ورزش آقایان انجام داده بدون درصدی کاهش برای بانوان انجام داده است.

اهمیت ورزش بانوان بر کسی پوشیده نیست و مادران ما محور سلامت خانواده‌ها هستند رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان افزود: به‌طورقطع اهمیت ورزش بانوان بر کسی پوشیده نیست و مادران ما محور سلامت خانواده‌ها هستند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان عنوان کرد: ورزش همگانی نیاز به ثبت‌نام و برنامه خاصی ندارد و همه می‌توانند در آن حضور پیدا کنند.

۲۳ درصد مردم استان همدان در ورزش همگانی فعالیت می‌کنند

معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم گسترش ورزش همگانی در جامعه اظهار داشت: میانگین فعالیت مردم در حوزه ورزش همگانی در کشور ۲۱ درصد است که این آمار در همدان ۲۳ درصد بوده و از میانگین کشوری نیز جلوتر هستیم.

علی ضمیری کامل بابیان اینکه ورزش همگانی باید در حد ملموس در استان همدان همه‌گیر شود، گفت: خوشبختانه در سطح شهر و استان همدان همه‌گیر شدن این موضوع به‌صورت کاربردی حس می‌شود.

معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه توجه به ورزش سرمایه‌گذاری عظیمی در جامعه است، گفت: اگر ورزش همگانی را در بین آحاد جامعه گسترش دهیم هزینه‌های درمانی به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

ضمیری کامل عنوان کرد: باید این فرهنگ که هزینه در ورزش سرمایه‌گذاری است و نباید به چشم هزینه به آن نگاه کنیم، جا بیفتد چراکه ورزش موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در حاشیه شهر می‌شود.

 

وی با اشاره به برگزاری شورای ورزش همگانی در همدان بیان کرد: طرحی در این شورا مطرح‌شده که هر دستگاهی در استان که مکان اختصاصی ورزشی در اختیار دارد طی روز ۲ ساعت و به‌طور رایگان این فضا را در اختیار ورزش همگانی قرار دهد.

ضمیری بابیان اینکه باید از پتانسیل همه دستگاه‌ها در زمینه توسعه ورزش استفاده کنیم، گفت: جلسات شورای ورزش باید به‌صورت متوالی برگزار شود تا همه دستگاه‌ها در زمینه ورزش پای‌کار بیایند.

یکی از شهروندان همدانی که علاقه زیادی به ورزش همگانی دارد اظهار داشت: ماه گذشته وارد سن ۷۵ سالگی شدم و شاید هرکس به‌ظاهر من نگاه کند متوجه نشود من ۷۵ سال سن دارم و تنها عاملی که باعث شده سالم و سرحال و شاداب باشم را ورزش می‌دانم چراکه هرروز صبح نیم ساعت پیاده‌روی و نرمش انجام می‌دهم.

اکبر غلامی افزود: جوان‌های امروز برای ۱۰ دقیقه ورزش صبحگاهی تنبلی می‌کنند که به طبع در سنین بالا همین کم‌تحرکی در دوران جوانی باعث پیری زودرس و بسیاری از مشکلات جسمی و روحی برای آن‌ها خواهد شد.

هیچ بهانه‌ای برای ورزش نکردن قابل‌قبول نیست

این شهروند همدانی بابیان اینکه ورزش همگانی امکانات خاصی نمی‌خواهد، گفت: هیچ بهانه‌ای برای ورزش نکردن قابل‌قبول نیست شما در حیاط خانه خود یا پارک محله خود می‌توانید هرروز حتی ۱۰ دقیقه یا یک ربع ورزش کنید و نیاز به‌وسیله خاصی ندارید.

 

غلامی بابیان اینکه ورزش همگانی ابتدا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، تأکید کرد: در یک خانواده چهار نفره اگر پدر خانواده هرروز صبح ورزش کند فرزندان هم از او یاد خواهند گرفت و ما ابتدا باید از درون خانواده خود شروع کنیم.

وی عنوان کرد: اگر به فرزندان خود توضیح دهیم که ورزش تا چه اندازه برای سلامتی و آسایش و آرامش روح و روان تأثیرگذار خواهد بود به‌طورقطع خوشان به ورزش گرایش پیدا خواهند کرد.

بنابراین گزارش؛ آمار سکته‌های قلبی میان جوانان ایرانی و آمار بیمارانی که تحت عمل قلب باز یا بالن آنژیوگرافی قرارگرفته‌اند، نرخ بالای ابتلای زنان ایرانی به پوکی استخوان نسبت به میانگین جهانی آن و مواردی از این قبیل، لزوم توجه به ورزش میان اقشار مختلف جامعه و نقش آن در سلامت جسمی و روانی افراد را مورد تاکید قرار می‌دهد.

امیدواریم ما نیز بااطلاع و آگاهی از اهمیت گنجاندن ورزش در سبد روزانه زندگی در راستای سلامت جامعه، خود و فرزندانمان کوشا باشیم و مسئولان نیز برای ترویج ورزش همگانی تلاش بسزایی انجام دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان