اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. آذر 1395 - 13:50   |   کد مطلب: 22027
با یک حساب سرانگشتی ساده اگر در نظر بگیریم که تنها دو میلیون زائر ایرانی به کربلای معلی اعزام شدند و هر نفر 24 هزار و 800 تومان بیمه اجباری پرداخته کرده، مبلغ مورد نظر برای این دو میلیون زائر 49 میلیارد و 600 میلیون تومان می شود و از این مبلغ سهم بیمه دانا اگر برای هر زائر 18 هزار و 800 تومان در نظر گرفته باشند، 37 میلیارد و 600 میلیون تومان می شود.

به گزارش صبح الوند به نقل از رودآور، گفته شد هر زائر ایرانی برای دریافت ویزای خود برای رفتن به عراق و برای حضور در مراسم اربعین سال جاری 24 هزار و 800 تومان بیمه اجباری با عنوان بیمه سلامت یا همان بیمه زارئران اربعین پرداخت کرده است، بیمه ای که با حرف و حدیث هایی همراه شد و گویا تنها برای این سفر در نظر گرفته اند.

اینکه دریافت این هزینه اجباری مختص به این سفربوده یا نه پاسخش برای بعد.

اما بنا به شواهد موجود با وجود آنکه تمامی سفرهای زیارتی از حج عمره و تمتع گرفته تا عتبات عالیات افراد بیمه اصلی دارند، در نظر گرفتن چنین بیمه ای با عنوان بیمه اجباری سوالاتی را در اذهان عموم ایجاد کرد.

گرچه برخی می گویند در فاجعه منا دولت سعودی به تعهدات خود عمل نکرد و ایران زیر بار سنگین غرامتی در حدود 10 میلیارد تومانی هزینه بیمه جانباختگان رفت و بعد از این واقعه بود که در سال جاری طبق توافق صورت گرفته بین ستاد اربعین کشور و سازمان حج و زیارت تمامی زائران برای دریافت ویزا باید 24 هزار و 800 تومان به عنوان بیمه اجباری پرداخت کنند اما این موضوع تاکنون توسط هیچ مسئولی تأیید نشده است.

درخصوص مبلغ مورد نظر «سیدداوود حسینی» معاون فنی بیمه‌های اشخاص بیمه دانا گفته است: طبق تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین وزارت کشور با بیمه دانا از رقم 24 هزار و 800 تومان دریافت شده از زائران مبلغ  6 هزار تومان آن مربوط به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بوده و متعلق به شرکت بیمه نیست.

با یک حساب سرانگشتی ساده اگر در نظر بگیریم که تنها دو میلیون زائر ایرانی به کربلای معلی اعزام شدند و هر نفر 24  هزار و 800 تومان بیمه اجباری پرداخته کرده،  مبلغ مورد نظر برای این دو میلیون زائر 49 میلیارد و 600 میلیون تومان می شود و از این مبلغ سهم بیمه دانا اگر برای هر زائر  18 هزار و 800 تومان در نظر گرفته باشند، 37 میلیارد و 600 میلیون تومان می شود.

این روزها این سوال افکار عمومی را به خود مشغول کرده، اینکه دست هایی برای بیمه اجباری طرح جدید پشت پرده است یا خیر؟  و یا اینکه  آیا کسانی از این موضوع ذی نفع می شوند یا خیر هم سوالی دیگری است که بسیاری منتظر پاسخی برای آن هستند.

در ظاهر به نظر می رسد اقدام اخیر از سوی سازمان حج و زیارت و ستاد اربعین که زیر نظر وزارت کشور انجام شده است، با وجود هجمه های بسیار برای چرایی دریافت بیمه اجباری مورد خاصی ندارد، چرا که در همین چند روز اخیر در حدود 80 زائر ایرانی بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند و از آنجا که بر اثر حادثه این اتفاق رخ داده است دولت عراق بیمه آنان را متقبل نمی شود و غرامتی پرداخت نمی کند از این رو به نظر می رسد شاید بیمه به داد مسئولان رسیده است.

اما این شایدها هم پاسخ مناسبی برای افکار عمومی تاکنون نبوده است.

در تماس های مکرر خبرنگار رودآور با نمایندگی بیمه دانا در همدان، متوجه شدیم که ریاست شعبه به مأموریت رفته بود، از این رو یکی از کارشناسان این نمایندگی که خواست نامش گفته نشود، عنوان کرد: طبق توافقی که وزارت کشور با بیمه دانا داشته، در سال جاری بیمه زائران اربعین یا همان بیمه سلامت اجباری شده است.

وی اظهار کرد: از هشت سال پیش تاکنون نیز مسافرانی که قصد سفرهای خارجی داشتند بیمه می شدند اما بیمه امسال و این نوع بیمه زائران متفاوت است، چرا که بیمه های قبلی برخی استثناها همچون خطرات تروریستی تحت پوشش قرار نمی دادند.

این کارشناس نمایندگی بیمه دانا در همدان افزود: با توجه به شرایط جدید یکی از مواردی که سبب اخذ چنین بیمه ای شد همان خطرات تروریستی بود و البته موارد دیگری هم هست که به طور کامل در پورتال شرکت بیمه دانا عنوان شده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان