اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. آبان 1395 - 8:57   |   کد مطلب: 21952
مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان اظهار کرد: واحدهای تولیدی استان همدان حال خوشی ندارند و بیش از 60 درصد آنان تعطیل می باشد.

به گزارش صبح الوند، همدان از جمله شهرهایی است که به دلیل نزدیکی به پایتخت قابلیت تبدیل شدن به قطب اقتصادی کشور را دارد، با این وجود هر روز شاهد افول صنایع که بعد از کشاورزی دومین فرصت اقتصادی در همدان هست می باشیم به همین منظور مصاحبه ای با مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان که با استفاده از نیروی متخصص خود از نزدیک به بررسی مشکلات صنایع همدان پرداخته است صورت گرفت.

 

سرهنگ عزت الله مهر افروزدر گفتگو با صبح الوند، با اشاره به وضعیت صنایع دراستان همدان اظهار کرد: وضعیت صنعت در استان همدان  همانطور که خود مسئولین هم اذعان دارند مساعد نیست  و در کل کشور صنایع و واحدهای تولیدی ما از یک رکود خیلی زیادی برخوردارند و این رکودی که اقتصا ما را گرفته است قطعا بخش زیاد آن دامن صنعت را هم گرفته است.

 

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان تصریح کرد:  واحدهای صنعتی استان همدان هم مجزا از واحدهای صنعتی کل کشور نیستند یعنی این رکودی که در کشور حاکم است قطعا شامل حوزه های صنعتی استان همدان هم می شود و خیلی به قول معروف گفتنی حال خوشی را  از صنایع استان همدان سراغ نداریم.

 

وی اظهار کرد:  واقعیت مسلم این است که در حوزه صنعت بیش از 60 درصد واحدهای صنعتی ما در استان تعطیل هستند و الباقی هم که حضور دارند حال و روز خیلی خوشی ندارند.

 

مهر افروز با بیان اینکه  تلاش هایی در استان جهت احیای صنایع توسط مسئولین صورت می گیرد افزود: ما منکر تلاش مسئولین برای احیا صنایع استان نیستیم  به هر حال ستاد تسهیل تولید را در استان راه اندازی کردند و هفتگی تشکیل جلسه میدهند و دارند تلاش می کنند واحدهای صنعتی راکد را احیا بکنند .

 

وی خاطر نشان کرد:  اما این تلاش ها معنایش این نیست که صنایع ما در استان هیچ مشکل خاصی را ندارند شما اگر به شهرکهای صنعتی متعددی که دراستان وجود دارد مراجعه کنید نیاز به بیان و مصاحبه نیست و کاملا واضح است که  چه تعداد واحد صنعتی در هر شهرک صنعتی فعال و غیر فعال است.

 

اراده عمومی در بین مسئولین جهت احیای صنایع وجود ندارد

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان اظهار کرد: جهت احیای واحدهای صنعتی  بایستی  یک عزم جدی عمومی در بین همه مسئولین استان وجود  داشته باشد وهمه دست به دست هم دهند و واحدهای تولیدی را احیا کنند  چرا که اگر این اراده عمومی در بین مسئولین اتفاق بیفتد قطعا می شود بسیاری از مسائل و مشکلات صنعت استان را مرتفع کرد.

 

وی با بیان اینکه  اراده عمومی بین مسئولین جهت احیای صنایع  وجود ندارد افزود: علی رغم تشکیل ستاد تسهیل تولید در استان ، بانک ها هیچ گونه همراهی را با صنایع استان در جهت رفع این موانع نداشتند یعنی چه بانکها ، چه مسئولین ستاد تسهیلات تولید و چه مسئولین دیگر در حوزه صنعت هر کدام دارند راه خودشان  را می روند و این را خود مسئولین هم به صراحت می گویند که چرا بانک ها همکاری نمی کنند.

 

 

نبود سرمایه در گردش ونقدینگی تولید کنندگان را اذیت می کند

مهرافروز به بیان مشکلات صنایع استان پرداخت و اظهار کرد: سازمان بسیج مهندسین صنعتی مشکلات صنایع در استان را رصد و دسته بندی می کند که یکی از آنها در  بخش نقدینگی و سرمایه در گردش است که در بخش بدهی ای که این واحدهای تعطیل شده به بانکها دارند نیاز به همکاری جدی  در  بانک ها دارد .

 

وی ادامه داد:  در خصوص همکاری بانک ها با بخش صنعت  یا ضوابط اجازه نمی دهد یا آنها هم به دنبال منافع خودشان هستند که تاکنون کار خیلی جدی در این زمینه صورت نگرفته است که آنها هم بیایند همکاری خاصی را در حوزه صنعت انجام دهند.

 

مدیریت و مالکیت در بخش صنایع نباید یکی باشد

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان یکی از عمده مشکلات در بخش صنایع را مشکل مدیریتی دانست و بیان کرد: مشکل مدیریتی در واحدهای تولیدی و صنعتی استان یک مشکل کاملا جدی است که غالبا در کل کشور اینطوری است ولی  در استان ما کاملا ملموس است و مدیریت و مالکیت در واحدهای تولیدی ما یکی است و این موضوع در کل دنیا منسوخ شده است که مالکیت  با مدیریت یکی باشد.

 

وی تصریح کرد: به فرض کسی  توان سرمایه گذاری و راه اندازی یک واحد تولیدی را دارد اما  این دلیل بر این نیست که این شخص الزاما  توان مدیریتی اداره این واحد صنعتی را هم داشته باشد.

 

مهرافروز به بیان دیگر مشکل صنایع در بخش مدیریتی پرداخت و اظهار کرد: یک بخش دیگری از مشکلات واحدهای صنعتی  و تولیدی بحث همان بوروکراسی حاکم بر ادارات مرتبط با حوزه صنعت است که به هر حال یک بخشی از آن در حیطه قوانین ومقرراتی است که دست و پاگیراست .

 

دستگاه های تولیدی فرسوده است

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان  اظهار کرد: یک بخش عمده دیگری که  واحدهای صنعتی با آن دست به گریبان هستند مشکلات فنی و تخصصی است که از عمده ترین مشکلات  در حوزه فنی و تخصصی  می توان  به فرسودگی و قدیمی بودن دستگاههای تولیدی در واحدها اشاره بکنیم.

 

وی ادامه داد: گاها در واحدهای ما دستگاه ها فرسوده و به روزر نیستند و برای به روز کردن دستگاه ها هم قطعا واحدهای تولیدی مبالغ مالی خیلی زیادی باید داشته باشد اما با توجه به بدهکاری هایی  که دارند هیچ کدام رغبتی به این ندارند که بخواهند یک دستگاه جدید و به اصطلاح به روز شده ای را برای واحد تولیدی بیاورند.

 

مهرافروز مشکل بعدی واحدهای تولیدی را مشکلات مالی دانست و اظهار کرد: مشکلات مالی واحدهای صنعتی هم  قسمت های مختلفی دارد که یک بخشی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردشی است که برخی از واحدهای صنعتی با آن  دست به گریبان هستند ،یک بخشی دیگر بدهی هایی هست که به اصطلاح واحدهای صنعتی به بانک ها دارند که وقتی ما  به واحدهای راکد مراجعه می کنیم عمده ترین دلیل رکود این واحدهای صنعتی و تعطیلی آن به دلیل بدهی آنها به بانک ها است.

 

پرداخت وام با سودهای بالا به واحدهای صنعتی اشتباه است

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان افزود: به هر حال اشتباه فاحشی در سیستم اعتباردهی به واحدهای صنعتی در کشور ما وجود دارد که آن  پرداخت وام با سودهای بالا به واحدهای صنعتی و تولیدی است زیرا این بخش را نمی توان با  وام بانکی با سود بالای 20 درصد احیاء یا راه اندازی کرد.

 

وی با بیان اینکه  سودی که بایست از واحدهای تولیدی بابت اعطای تسهیلات گرفته شود باید رقم های حداقل زیر ده درصد باشد افزود:  این یک عامل عمده ای است که واحد تولیدی وام رامی گیرد کارخانه را راه اندازی می کنند در کنار همه هزینه ها باید یک سود بالای 20 درصد را روی وام بگذارد و به بانک ها بدهد که عملا با این وضع زمین گیر می شوند.

 

نیازمند اصلاح در سیستم مالیاتی هستیم

مهرافروز مشکل دیگر صنایع استان را مالیات سنگین دانست و اظهار کرد: ما منکر آن نیستیم که پرداخت مالیات در کشور ما قانونی است که باید اجرا شود اما پرداخت  مالیات های سنگین برای بسیاری از واحدهای تولیدی ما مشکل درست کرده است .

 

وی افزود: من اعتقادم این است اداره  مالیات با تغییر در  قوانین ومقررات در شیوه های دریافت مالیات خود همچون تقسیطی کردن مالیات ،منصفانه کردن میزان مالیات دریافتی از واحدهای تولیدی و یا قراردادن تخفیف های مالیاتی برای حوزه تولید می تواند کمک کند .

 

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان مشکل دیگر صنایع استان را  بحث فروش و بازاریابی صنایع تولیدی دانست و افزود: غالبا واحدهای تولیدی که محصولی را تولید می کنند خودشان تخصص و همت لازم را مبنی بر فروش محصولاتشان ندارند و بیشترین ضربه را  واحدهای تولیدی ازاین قسمت می خورند.

 

وی افزود: تولید کننده محصولی راتولید کرده است  ولی وقتی می خواهد به بازار ارائه دهد راهها و شیوه های فروش و چگونگی بازاریابی راندارد و کالا بر دستش می ماند که  انبار شدن کالا در کارخانجات هم یک معضلی است که به اصطلاح برگشت سرمایه را برای انواع واحدهای تولیدی مشکل می کند.

 

مهرافروز ادامه داد: شمامی بینید بسیاری از محصولات به ویژه در بخش صنایع غذایی در بازار و در دسترس خود مردم همدان نیست.

 

مسئول بسیج مهندسین صنعتی همدان در پایان تاکید کرد:  واحدهای تولیدی و همچنین مسئولین به شکل های مختلفی باید اهتمام ویژه ای در بحث بازاریابی و فروش واحدهای تولیدی خصوصا در فروشگاه های زنجیره ای که به شدت تعداد آنها افزایش یافته است داشته باشند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان