اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. آبان 1395 - 10:06   |   کد مطلب: 21670
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور عملکرد نسبتا مناسبی دارد اظهار کرد: آموزش‌وپرورش باید با همکاری نهادهای دیگر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش در حوزه تربیتی و ترویج نهضت مطالعه مفید باشد.

به گزارش صبح الوند،حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه  در گفتگو با صبح الوند، ضمن تبریک هفته کتاب اظهار کرد: در خصوص ترویج فرهنگ کتاب  نهادهای فرهنگی همچون وزارت فرهنگ  و ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی ، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه ،آموزش‌وپرورش و  وزارت علوم باید در قالب یک شبکه تلاش بکنند و در زوایای متفاوت فرهنگ مختلف را ترویج دهند.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه  فرهنگ مطالعه در  کشور ما هنوز جا نیفتاده است اظهار کرد: خودآگاه یا ناخودآگاه فرهنگ استفاده از فضای مجازی در بین مردم ترویج داده‌شده است اما هرگز فرهنگ مطالعه مفید را ترویج نمی‌دهیم.

 

وی ادامه داد: نبود فرهنگ کتاب‌خوانی  خطر بسیار بزرگی است که از طریق اولیا و مربیان ، نخبگان و فرهیختگان، مساجد ،مسابقات کتاب‌خوانی  و معرفی کتاب مخصوصاً کتاب‌های مفیدی که با توجه به نیاز فردی و اجتماعی مردم است می‌توان  این فرهنگ را ترویج و توسعه داد.

 

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه به بیان سه راهکار عملی و مؤثر اصلی جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی پرداخت و افزود: در این خصوص یکی از بهترین راهکارها برای ترویج کتاب‌خوانی و ارتقا  نهضت مطالعه مفید استفاده از ظرفیت اولیا و مربیان در مدارس است.

 

وی تأکید کرد: مدارس یعنی فرهنگیان و مراکز آموزشی همواره   به دلیل شبکه کمی و کیفی  قوی‌ای  که دارند می‌توانند تحول‌آفرین باشند و از  طریق مدارس، دانش آموزان و مدیران مدارس به‌راحتی می‌توانند برنامه‌هایی را برای مطالعه مفید و مؤثر  را در حوزه‌هایی همچون مسائل اجتماعی و تربیتی با خانواده‌ها در میان بگذارند.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  افزود: آموزش‌وپرورش با توجه به اینکه تربیت فرزندان در اختیارش است می‌داند خانواده‌ها با چه معضلاتی مواجه هستند و از همان بستر ورود پیدا بکند و مشکلات خانواده‌ها را بامطالعه مفید و معرفی کتاب و مسابقات کتاب‌خوانی و موارد دیگر حل کند.

 

وی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش باید با کمک نهادهای دیگر یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش در حوزه تربیتی   ترویج نهضت مطالعه مفید برای اولیا و دانش آموزان باشد.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس راهکار دوم جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را مساجد  دانست و تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در عصر حاضر، محلات مخصوصاً محله‌های حاشیه شهر است  و با عنایت به حجم کمی مساجد  که غالباً پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی  و هنری و ائمه محترم جماعت همه در آن فعال هستند، مساجد باید پیشگام در معرفی کتاب و مسابقات کتاب‌خوانی باشند.

 

وی استفاده از ظرفیت مراکز عالی و حوزه‌های علمیه  را راهکار دیگری جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دانست و افزود: این بخش بیشتر باید در حوزه پژوهش ورود پیدا کنند یعنی در واقع  تغذیه علمی برای مطالعه، ترویج و تصنیف کتاب را فراهم کنند  و مساجد و مدارس هم ترویج دهند.

 

حجت‌الاسلام  آزادی‌خواه تأکید کرد: از طریق آموزش‌وپرورش  و همکاری سایر نهادها این نهضت راه خواهد افتاد و آرام‌آرام تبدیل به فرهنگی می‌شود که خود  مردم علاقه‌مندی خودشان را بیشتر خواهند کرد و طبیعتاً مزه مطالعه  اگر به مذاق مردم خوش بیاید خودشان  به سمت مطالعه خواهند رفت

 

نقش مهم کتابخوانی در کاهش اسیب های اجتماعی

وی در خصوص نقش کتاب‌خوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند علما زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را مهیا بکند مطالعه هدفمند و مطالعه مهندسی‌شده است اگر امروز مردم دردام اعتیاد ،در حوزه  طلاق و مسائل خانوادگی گرفتار هستند به دلیل نبود مطالعه هست.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  تأکید کرد: نویسندگان  و مؤلفین در این حوزه بایدها نبایدها را در قالب کتاب مهیا بکنند و این به‌عنوان یک بسته درمانی تحویل مردم شود مردم علاقه‌مند شوند و بیایند بخوانند راهکارها را  یاد بگیرند و این امر طبیعتاً در کاهش و مهندسی آسیب‌های اجتماعی تأثیر بی‌نظیری خواهد داشت.

 

وی در پایان  اظهار کرد: طبق نظارت هایی که مجلس از نهاد کتابخانه های عمومی داشته است و در حال بررسی ان است عملکرد نسبتا خوبی دارد و  همچنین مجلس  هر خلأ قانونی که در نهادهای مربوطه در حوزه نهضت مطالعه مفید و کتاب‌خوانی  کشور باشد را حل و برای رشد مشهود فرهنگ کتابخوانی  کمک می کند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان