اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. آبان 1395 - 22:51   |   کد مطلب: 21307
مزارع Sundrop در بیابان های استرالیا جنوبی موفق به رشد ۱۷۰۰۰ تن گوجه فرنگی در هر سال با استفاده از نور خورشید و آب دریا شده اند.

به گزارش صبح الوند، این مزرعه داخلی نخستین نوع  آن است و نتیجه  شش سال پژوهش توسط یک تیم بین­المللی از دانشمندانی است  که می خواستند راهی را برای تولید محصولات بدون نیاز به آب شیرین، خاک و یا انرژی های غیر ضروری پیداکنند – چیزی که ما نیاز داریم به آن دست پیداکنیم زمانیست که این منابع کمیاب تر باشند.

 

به گزارش بولتن نیوز، این تیم بیان می کند که :” گلخانه های معمولی با استفاده از آب های زیرزمینی برای آبیاری، گاز برای گرم کردن، و برق برای خنک کردن کارمی کنند ”

"یک گلخانه Sundrop  آب دریا و نور خورشید را به انرژی و آب تبدیل می کند. پس از آن ما از دی اکسید کربن پایدار و مواد مغذی برای به حداکثر رساندن رشد محصولات استفاده می کنیم.”

ایده کلی این مزرعه – که مکان  تجاری ۲۰ هکتاری آن  در بندر آگوستا در ۲۰۱۴ افتتاح شد –  اساسا کاهش دادن میزان انرژی و آب شیرین مورد نیاز برای ایجاد محصولات سودآور، با استفاده از آب دریا از خلیج اسپنسر که در ۲ کیلومتری آن قرار گرفته است.

 پس ازاینکه  آب دریا به این مزرعه رسید،  در یک نقطه نمک زدایی می شود. بنابراین  از طریق نیروی خورشیدی این نمک ها از آن خارج شده و آب تازه برای گیاه فراهم می­شود.

ریشه های سبزیجات در پوسته نارگیل رشد کرده و برای حفظ  خنکی گیاهان در گرمای تابستان سخت تا ۴۸ درجه سانتیگراد (۱۱۸ درجه فارنهایت)، این  تیم از قطعاتی از مقواهای نازک که با  آب دریا خیس شده، استفاده می کند. حرارت خورشید به اندازه کافی برای  بقای گیاهان  در طول ماه های زمستان کفایت می کند.

واقعیت این است که گیاهانی که در داخل خانه رشد می کنند، نیازی به آفت کش ندارند. چون  شرایط  تحت نظارت ، محیطی کنترل شده و عاری از افت را ایجاد می کند.

همه چیز خوب است، اما ترفند واقعی تیم  این است  که  تنها با استفاده از انرژی خورشیدی  راهی برای این سیستم غول پیکر ایجاد کرده اند.

به جای  لایه پوششی با پانل های خورشیدی، آنها در یک مزرعه  ۲۳۰۰۰ آینه  قرار داده اند که اشعه خورشید را روی یک برج ثابت متمرکز می کند که در آن یک ژنراتور برای تولید برق فعالیت می کند.

با وجود اینکه این سیستم به طور موثرکار می کند، تا کنون، این  مزرعه هنوز هم به شبکه برق به عنوان یک شبکه امن متصل است، بخاطر اینکه ممکن است اشتباهی مخصوصا در طی زمستان رخ دهد.

این تیم می گوید:”ما  انرژی خورشید را برای تولید آب شیرین برای آبیاری بکاربرده ایم  و ما برای گرم وسرد کردن محصولات ، آن را به برق تبدیل کرده ایم. هم چنین تهویه ما  نیز آب دریا  را برای تمیز کردن و استریل کردن هوا به کار می گیرد که به موجب آن حشرات تحت کنترل قرار گرفته ونیازی  به آفت کش وجود ندارد.

اگر چه هنوز روزهای اولیه برای این فناوری است ، کارشناسان فکر می کنند سیستم مزرعه  Sundrop  می تواند راه حلی  برای مشکلات کشاورزان در سراسر جهان  در هنگامی که آب شیرین کمیاب تر و زمین  ها خشک تر شده و هزینه های انرژی بالا تر برود، باشد.

رابرت پارک محقق از دانشگاه انگلستان در استرالیا، که در این پروژه درگیر نیست، گفت:”این سیستم تولید بسته بسیار هوشمندانه است .من باور دارم که سیستم با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر درآینده بهتر و بهتر خواهد شد وتولید  بعضی از غذاهای ما را سهیم خواهد شد. ”

چند جنبه منفی وجود دارد. در مرحله اول،  هنوز در مورد اینکه آیا این سیستم  جمع آوری نور خورشید تا به حال هیچ گونه تاثیر منفی بر روی حیوانات دیگر در صحرا گذاشته یانه گزارشی وجود ندارد. مشابه این امکانات خورشیدی مبتنی بر آینه در ایالات متحده شناخته شده  که  بیش از ۶۰۰۰ پرنده را در هر سال وقتی آنها در مقابل نورهای بسیار متمرکز برای  شکار حشرات پرواز می کنند، می­سوزاند.

این مزرعه همچنین  قیمتی بسیار برای راه اندازی دارد. مرکز تجاری مزرعه  Sundrop ، که حدود  ۱۸۰۰۰۰ گیاه گوجه فرنگی را در بر می گیرد، هزینه حدود ۲۰۰ میلیون $ برای ساخت نیاز دارد. اما این تیم می گوید چون  آنها می توانند هزینه های خود را با دقت بیشتری نسبت به مزارع سنتی پیش بینی کنند،  مبلغ زیادی به زودی حاصل خواهد شد.

تنها زمان خواهد گفت که سیستمی مانندمزرعه  Sundrop  به آینده کشاورزی تبدیل خواهد شد ، اما محققان در سراسر جهان  درحال تماشای آنها از نزدیک هستند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان