اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. مهر 1395 - 8:57   |   کد مطلب: 20551
مداح اهل بیت (ع) گفت: یک مداح اهل بیت (ع) باید از لحاظ اخلاقی اسوه و الگو در بین مردم باشد و با روضه خوانی صحیح اهداف قیام امام حسین (ع) را برای مردم تداعی کند.

به گزارش صبح الوند، همزمان با فرارسیدن ماه محرم جمع کثیری از مردم با حضور در جلسات عزادارای برای سید و سالار شهیدان به سوگ می نشینند اما مسئله ای که دراین میان مهم است این می باشد که این مجالس تا چه حد بیانگر حقایق و هدف اصلی قیام امام حسین (ع) است و مادحین و ذاکرین دراین مراسمات باید به چه نکاتی توجه داسته باشند به همین منظور با یکی از مادحین اهل بیت (ع) به گفتگو نشستم.

 

حاج مجتبی خدابنده لو همدانی که متولد سال1360 است و از هشت‌سالگی بنا بر علاقه خود به قرائت قرآن و مداحی در خدمت مردم ولایی و محبین سیدالشهدا (ع) بوده است.

 

وی به بیان شیرین‌ترین خاطره‌ای که نقش مؤثری در انجام  فعالیت‌های مذهبی وی داشته پرداخت و اظهار کرد: در دوران بچگی همانند بقیه بچه‌ها صبح روز جمعه برای بازی به بیرون از خانه آمدم اما ناخودآگاه صدای تلاوت قران که از داخل یکی از خانه‌ها به گوش می‌رسید  نظر من را به خود جلب کرد و زنگ آن خانه را زدم و وقتی وارد منزل شدم دیدم که جلسه قرآن ساده‌ای هست که در آن استاد حاج حسین آقا زرکش و بچه‌هایی که چهره‌ای نورانی داشتند در حال تلاوت قرآن هستند.

 

خدابنده لو ادامه داد: آن روز در جلسه قرآن نشستم و وقتی به خانه برگشتم پدرم از من پرسید کجا رفته بودی که وقتی فهمید آنجا بودم اشک در چشمانش جاری شد و گفت اگر هر روز صبح  جمعه به این جلسه بروی من به تو 20 تومان که آن زمان ارزش بیشتری داشت می‌دهم .

 

وی افزود: مدت‌ها گذشت و دیگر برای من دریافت پول مهم نبود و من دیگر شیفته این جلسه شده بودم و این‌قدر زیبا مأنوس به قران شده بودم که همه روزها را می‌شمردم که جمعه بشود.

 

این مداح اهل بیت (ع) مداح را پل ارتباطی بین اهل بیت (ع) بین خدا و مردم دانست و اظهار کرد: مداح بایستی یا به‌صورت شعر با روش خودش یا با استفاده از احادیثی که بین اشعارش می‌گنجاند اهداف اهل‌بیت (ع) را برای مردم تداعی کند.

 

مادحین اسوه و الگوی اخلاق برای مردم باشند

وی اظهار کرد: مداح به این خاطر که مرشد مردم است خود باید از هر لحاظ اسوه و الگو در بین جامعه باشد .

 

خدابنده لو تصریح کرد:  یک سینه‌زن باید بوی امام حسین (ع) را داشته باشد از محسنات اخلاقی و ظاهر او متوجه شویم این یک نوکر اباعبدالله است نوکر امام حسین (ع) از هر لحاظ باید در جامعه الگو باشد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص ذاکری برای اهل‌بیت (ع) گفت:  امروز با توجه به مسائل سیاسی و فرهنگی که در جامعه ما است همان‌طور که مقام معظم رهبری هم‌بارها برای مداحان صحبت و هنوز هم تأکید دارند این است که بر معارف عمیق و تأثیربخش بودن جامعه توجه داشته باشیم و در همان ابتدای مجلس با استفاده چند بیت غزلیات اخلاقی را در مباحثی همچون ولایتمداری ، نماز و.. برای مردم بیان و نگذاریم اهداف اصلی امام حسین (ع) در شور حسینی گم شود.

 

این مداح اهل‌بیت (ع) اظهار کرد: مداحان امروزی سعی کنند مقاتل و منابع را مطالعه کنند و روزی 10 دقیقه  در این زمینه مطالعه و به اهداف قیام امام حسین (ع) بپردازیم و با خواندن کتب روضه صحیح بخوانیم و از ایثار و فداکاری ائمه صحبت کنیم.

 

وی در پایان با درخواست مجدد از مداحان تأکید کرد: سریع اشاره به مقتل نکنید و قبل از اینکه سر اباعبدالله را به نیزه بریم سخنان وی  را الگو و سپس  در مورد  شمر و یزید صحبت کنیم.

 

در زیر مداحی محرم با نوای این مداح اهل‌بیت (ع) قابل دانلود است.

http://www.aparat.com/v/WqLnV

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان