اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. مهر 1395 - 22:13   |   کد مطلب: 20548
آیین نامه جدید دولت به دستگاه های اجرایی
ولخرجی دولت برای وام ایثارگران/ با 85 میلیون خانه بخرید!
اسحاق جهانگیری، این مصوبه را برای اجرا به بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از شهدای ایران، اسحاق جهانگیری، این مصوبه را برای اجرا به بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن این آیین نامه به شرح زیر است:
آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا
ماده1ـ افراد زیر که فاقد مسکن و یا دارای مسکن نامناسب باشند منوط به اینکه قبلاً از تسهیلات مسکن ایثارگری استفاده ننموده باشند، مشمول استفاده از مزایای این آیین‏ نامه می باشند:

الف ـ جانبازان با اولویت درصد جانبازی در سقف بودجه سنواتی.
ب ـ آزادگان.
پ ـ خانواده شهدا (همسر، فرزندان، والدین) و مفقودالاثرها.
ت ـ خانواده جانبازان و آزادگان متوفی موضوع تبصره (2) ماده (3) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران.
ث ـ فرزندان جانباز هفتاد درصد و بالاتر.
ماده2ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک‏های عامل با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران و تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) به تعداد یکصد هزار نفر در سال 1395 و در سال‏های آتی به تعدادی که توسط هیات ‏وزیران تعیین می شود، به مشمولین ماده (1) این آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطا نماید.
آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا ابلاغ شد

ماده3ـ سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 1395به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، هشتصد و پنجاه میلیون (000ر000ر850) ریال، مراکز استان‏ها، هفتصد میلیون (000ر000ر700) ریال، سایر شهرها ششصد میلیون ( 000ر000ر600) ریال، روستاها سیصد و پنجاه میلیون (000ر000ر350) ریال و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ چهار درصد (4 %) با مدت بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین می ‏شود.

تبصره1ـ زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانک های عامل از ابتدای تیرماه هرسال تا پایان خردادماه سال بعد به مدت یکسال و ملاک عمل، تاریخ صدور معرفی نامه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران می ‏باشد.

تبصره2ـ افراد مشمول می ‏توانند مشترکاً از تسهیلات بانکی متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده نمایند.

تبصره3ـ این تسهیلات غیرقابل فروش و انتقال به غیر می ‏باشد و در صورت فروش ملک دریافت‏ کننده تسهیلات باید بدواً نسبت به تسویه تسهیلات مذکور و یا انتقال تسهیلات به ملک جایگزین اقدام نماید.

تبصره4ـ بانک‏های عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک و اخذ تضمین‏های بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (چهار درصد) اقدام نمایند.

تبصره 5 ـ تسهیلات حمایتی غیرایثارگری از قبیل تسهیلات کارمندی، شرکتی، مسکن مهر، خود مالکی و نظایر آن مانع دریافت این تسهیلات نمی‏ شوند.

تبصره 6 ـ جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر که باتوجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب می‏باشند با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران می ‏توانند پس از تسویه تسهیلات قبلی مسکن ایثارگری مجدداً از این تسهیلات بهره‏ مند شوند.

ماده4ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نسبت به تضمین، پیش‏بینی و پرداخت مابه‏ التفاوت سود بانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی به بانک‏های عامل با تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام و اعتبار موردنیاز را هرساله در ردیف‏های مربوط منظور نماید.

ماده5 ـ اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری توسط اداره کل راه و شهرسازی ملاک ارایه تسهیلات نزد بانک های عامل می‏باشد. افراد واجد شرایطی که مسکن آنها از طریق تعاونی ‏های معتبر همانند نیروهای مسلح تأمین می‏ شود و همچنین مشمولان ساکن روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند، می‏توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارایه سند ملکی رسمی و یا ثبتی تسهیلات مقرر را دریافت و در همان محل احداث یا خریداری نمایند.

ماده6 ـ بانک های عامل موظفند جهت احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مشمول این آیین نامه تسهیلات مربوط را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط مذکور که توسط بنیاد و امور ایثارگران معرفی می‏شوند به صورت اقساطی واگذار نمایند.

ماده7ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک‏های عامل به ایثارگرانی که دارای مسکن نامناسب یا ناتمام می‏باشند و در سنوات گذشته از تسهیلات مسکن کمتر از سقف تسهیلات مصوب در سال 1390 استفاده کرده‏اند فقط برای یکبار پس از تسویه تسهیلات قبلی با معرفی بنیاد شهید و امورایثارگران یک فقره تسهیلات مسکن صرفاً در قالب تسهیلات ساخت با همان وثیقه قبلی و یا وثیقه جدید در چارچوب ضوابط و مقررات بانکی پرداخت نماید.

ماده8 ـ بانک‏های عامل موظفند موارد فسخ قراردادهای بانکی موضوع این آیین‏ نامه را بلافاصله برای قطع یارانه به وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند.

ماده9ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف بیست روز پس از لازم الاجرا شدن این آیین ‏نامه نسبت به تعیین بانک‏های عامل پرداخت‏ کننده و تعیین سهمیه بانکی تسهیلات مربوط اقدام نماید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان